مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید در بخش نخست خطبه‌های نماز جمعهخ اهل سنت زاهدان با اشاره به تاکید آیات و احادیث بر اجتناب از اسراف و زیاده‌روی، بر لزوم رعایت اعتدال و میانه‌روی در تمام امور و استفاده صحیح از تمام نعمت‌های الهی توصیه کرد.
کد خبر: ۱۰۰۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹ 13 November 2021

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید پس از تلاوت آیه «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِين» [اعراف: ۳۱] اظهار داشت: مشرکین در جاهلیتِ قبل از اسلام «طواف با لباس حرام» را نادرست می‌دانستند و هنگام طواف خانه کعبه لباس‌شان را درمی‌آودند و فقط کسی که لباسی از قریش عاریت می‌گرفت می‌توانست با آن لباس طواف کند. خداوند متعال ضمن رد این عملکرد آنان، دستور داد که در مساجد لباس را که زینت‌تان است بپوشید و بنوشید و بخورید و اسراف نکنید.

مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: اسراف عیب بسیار بزرگی است؛ خداوند متعال شخص اسراف‌کننده را حتی اگر فرد نیک و صالحی باشد، دوست ندارد.

وی افزود امروز ما برای خود هزینه تراشیده‌ایم. برای مسکن و امور تزیینی و چیزهایی که نیاز نیستند هزینه‌های هنگفت می‌کنیم، درحالی‌که اسلام در همه امور به قناعت و اعتدال دستور داده است. رضایت خدا و راحتی هم در اعتدال و بی‌تکلفی است.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: خرید لباس‌های زیاد و متعدد برای مراسم عروسی، پختن غذای اضافی، خرید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اضافی همه از موارد اسراف‌ هستند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: متاسفانه امروزه در مصرف آب و برق اسراف می‌شود. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هنگام وضو و غسل آب بسیار کمی مصرف می‌کرد؛ با چهار لیتر آب غسل می‌کرد و با یک لیتر آب وضو می‌گرفت. کم‌ می‌خورد و کم می‌نوشید و در تمام امور میانه‌روی را اختیار می‌کرد.

وی تاکید کرد: اسراف مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی به‌بار می‌آورَد؛ شاید قحطی، گرسنگی، تنگدستی، مشکلات اقتصادی و فقر به‌خاطر اسراف‌ بر ما روا داشته شده است.

ایشان توصیه کرد: در این شرایط که مردم توان خرید نان و گوشت را ندارند به فکر خانواده‌های زندانی و بی‌سرپرست‌ و نیازمندان باشیم. رسول اکرم (ص) در حدیثی می‌فرمایند کسی که خودش سیر بخوابد و همسایه‌‌هایش گرسنه باشند، نمی‌تواند مسلمان باشد.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: میوه و شیرینی و پولی که دست فرزند ما است و دل فرزند همسایه گرسنه را به درد می‌آورد همین خودش سبب فقر و کساد بازار و به‌وجود‌آمدن مشکلات می‌شود. مسلمان باید به فکر انسان‌های دیگر باشد.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: از فضول‌خرجی، ریخت‌وپاش و اسراف در آب، برق و هر نعمت دیگری پرهیز کنید. اسراف مشابهت با شیطان و نوعی «کفر» است؛ شیطان از نعمت عقل و منطق خود مصرفِ بی‌جا کرد، اسراف کرد، خود را از آدم بهتر دانست و به کفر مطلق رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: حضرت عمروبن‌شعیب روایت می‌کند که پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: بخور و بنوش و بپوش و صدقه کن، بدون اینکه اسراف و تکبر کنی.

خطیب جمعه زاهدان در ادامه بر لزوم استفاده از نعمت «عمْر» تاکید کردند و گفتند: وقتی اسراف در مال و خورد‌ونوش و نیازهای اولیه ناجایز است، اسراف در عمر که به‌طور اوْلی ناجایز است. لذا عمر را در خواب نگذرانیم. متأسفانه بسیاری از افراد هم شب و هم روز می‌خوابند، استراحت هم وقتی زیاد باشد ضرر دارد و نوعی اسراف است. نباید فرصت فراغت، جوانی و سلامتی را ضایع کنیم، بلکه به نماز و ذکر و کار خیر بگذرانیم.

مولوی عبدالحمید در پایان این بخش از خطبه‌ها تاکید کرد: همهٔ ما مسافریم و مسیر ما به سوی الله تعالی است. عمر را که بزرگ‌ترین متاع است صرف راه‌های خیر، ذخیره توشه برای آخرت، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح جامعه و ادای مسئولیت‌های‌مان بکنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار