مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به تداوم ۲۵ سال پدیده خشکسالی در این شهرستان گفت: امسال زنبورداران ۱۶ تن عسل برداشت کردند که این میزان تولید نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دارد.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ 19 January 2022

علی محمد هوشمند روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا علت کاهش تولید این ماده غذایی را بیماری زنبورعسل، کاهش بارندگی، خشکسالی و رویش کم گیاهان مرتعی در عرصه های طبیعی ذکر کرد.

وی متوسط تولید عسل در هرکلنی را با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی هشت تا ۱۰ کیلوگرم ذکر کرد که به گفته وی این عدد امسال باتوجه به پدیده خشکسالی به چهار تا پنج کیلوگرم کاهش یافت .

هوشمند با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از قطب های مهم کشاورزی یزد است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در فعالیت های مرتبط با حوزه کشاورزی مانند پرورش زنبورعسل با توجه به بستر مناسب آن ، نقش تأثیرگذاری در رونق تولید و اشتغال منطقه دارد.

۷۰ زنبوردار در تولید عسل فعالیت دارند

وی بابیان اینکه هم اکنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ کلنی زنبورعسل در این شهرستان وجود دارد، اضافه کرد: زنبورداران برای تولید این ماده غذایی در فصل بهار و تابستان برای استفاده زنبورها از گل‌های طبیعی به مناطق ییلاقی استان‌ های چهارمحال و بختیاری، جنوب فارس و بوشهر سفر می‌کنند.

این مسوول خاطرنشان کرد: هم اکنون ۷۰ زنبوردار در شهرستان فعالیت دارند و زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی این صنعت در شهرستان فراهم است .

ابرکوه رتبه سوم تولید محصول دامی استان را در اختیار دارد و سالانه حدود ۴۰ هزار تن فرآورده های دامی شامل پنج هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ ، یکهزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز ، ۲۴ هزار و ۷۵۰ تن شیرخام، ۱۶ تن عسل و چهار هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ تولید می کند که ۷۰ درصد آن در بازار سایر استان‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

این میزان تولید حاصل پرورش سه میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه در ۷۵ واحد مرغداری ، ۱۵۰ هزار راس گوسفند و بز، هشت هزار و ۵۰۰ راس گاو شیری و پنج هزار کلنی زنبور عسل است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: عسل ، ابرکوه ، خشکسالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار