نماینده مخالف طرح صیانت در مجلس: فرآیند رای‌گیری این طرح در کمتر از ۱۰ دقیقه اتفاق افتاد. دلیل این همه تعجیل را متوجه نمی‌شوم، چه چیزی در این طرح وجود دارد که برای تصویب آن این همه عجله دارند؟
کد خبر: ۱۰۳۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲ 23 February 2022

کلیات طرح صیانت در روندی عجیب، پرحاشیه و ضربتی توسط موافقان جدی این طرح به تصویب رسید آن هم در روزی که مجلس در حال بررسی کلیات بودجه بود. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کلیات طرح صیانت، مصوبه‌ای که بر زندگی تمام مردم ایران نقش دارد و مدت‌هاست در پروسه رسیدگی به آن حساسیت‌های بسیاری وجود داشته صبح امروز و در اقدامی عجولانه که انتقادات بسیاری به همراه داشت به تصویب رسید.یک مسیر کاملا غیر شفاف و پر انتقاد که حالا در یک رای گیری  شتاب زده به تصویب رسیده . آن هم در نشستی که قبل از آغازش علی نیکزاد رئیس نشست صحن اعلام کرده بود جلسه اش رسمی نیست اما در کمال تعجب این نشست برگزار و حاصلش تصویب کلیات طرح صیانت بود.
در این جلسه تنها یکی از نمایندگان حاضر مخالفت کرد و رای مخالف به طرح داد. جلال رشیدی کوچی از مخالفان صیانت که در این جلسه گفته بود که «عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند.» پس از نشست کمیسیون در گفت و گو با خبرآنلاین از این جلسه خبرساز می گوید. او البته امید دارد این کمیسیون رای با رای دیگر نمایندگان از دستور کار خارج کند و می‌گوید:« براساس ماده ۱۲۷ قانون داخلی مجلس اگر تعدادی از نمایندگان تقاضای لغو کمیسیون مشترک در هر موضوعی را داشته باشند در صحن رای‌گیری خواهد شد و اگر رای بیاورد ادامه بررسی موضوع مربوط به کمیسیون در صحن صورت می‌گیرد و ما پیگیر این موضوع هستیم.»
 
در جلسه ای که برگزاری اش غیرقانونی اعلام شده بود، اتفاقات عجیبی افتاد و کمیسیون مشترک و تصویب کلیات طرح صیانت موافقت کرد. اعتراض شما هم به جایی نرسید.
بله متاسفانه. امروز کلیات طرح صیانت نسخه ۹ بهمن ۱۴۰۰ در یک کار کم سابقه تصویب شد. در حالی که مجلس به بررسی کلیات بودجه ورود کرده و در دو نوبت آن را بررسی می‌کند، جلسه کمیسیون مشترک برگزار شد و با ۱۸ رای موافق و یک رای مخالف این طرح رای آورد و طبیعتا جزئیات آن براساس این کلیات مصوب شده طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

شما تنها مخالف طرح بودید. درباره دلایل‌تان برای مخالفت توضیح می دهید؟
من در جلسه مخالفت داشتم و دلیل مخالفتم این بود که بعد از این همه مدت که فریاد زدیم باید برای مردم این طرح تبیین شود، این اقدام انجام نشد. باید نگرانی‌های مردم برطرف می‌شد چرا که نگاه‌ها نسبت به طرح منفی بوده و نتوانستیم آن را تغییر دهیم. برگزاری چنین جلساتی با این شکل رای‌گیری نگاه مردم را بدتر می‌کند و می‌بینیم بازخود آن در فضای مجازی و حقیقی چه چیزی است. مردم نگران هستند. امیدوار بودیم این اتفاق نیافتد که افتاد. ماده ۱۶۷ قانون داخلی مجلس اگر تعدادی از نمایندگان تقاضای لغو کمیسیون مشترک و ویژه‌ در هر موضوعی را داشته باشند در صحن رای‌گیری خواهد شد و اگر رای بیاورد ادامه بررسی موضوع مربوطه در صحن صورت می‌گیرد و ما پیگیر این موضوع هستیم.

تنها منتقد جلسه تصویب طرح صیانت:چه چیزی در طرح است که این قدر با عجله مصوبش کردید؟/تعداد طرفداران عدم شفافیت در مجلس بیشتر است!

دیگر نماینده مجلس آقای نوری قزلجه در جلسه صبح تذکر داده بودند که برگزاری این جلسه قانونی نیست و آقای نیکزاد در این باره صحبت کردند که جلسه رسمی نیست. چگونه ممکن است در جلسه‌ای غیررسمی، موضوعی به این مهمی به تصویب برسد؟
من با آقای قالیباف صحبت کردم و ایشان هم تاکید داشتند که برگزاری چنین جلسه‌ای در چنین شرایطی خلاف آیین‌نامه است و نباید برگزار شود. تذکری که آقای نوری دادند بر همین اساس بود و رئیس جلسه نیز آن را تایید کردند اما جلسه برگزار شد. دوستانی که نگاهشان به طرح صیانت مثبت نبود به این جلسه نیامدند و من فکر کردم شاید عدم حضور در جلسه دردی را دوا نکند به همین دلیل به جلسه رفتم و آن جا به عنوان مخالف صحبت کردم. ایرادی را که شما مطرح می‌کنید به نظر ما هم وارد است و قطعا آن را بررسی خواهیم کرد.


انتقادی که در فضای مجازی از سمت اصولگرایان مطرح می‌شود این است که جبهه پایداری که به دنبال تصویب طرح صیانت هستند، در زمان تصویب برجام در مجلس، منتقد بودند که چرا برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شد و حالا خود این افراد طرح صیانت را در ۱۰ دقیقه به تصویب رسانده‌اند. با این صحبت تا چه حد موافق هستید؟
متاسفانه فرآیند رای‌گیری طرح صیانت در کمتر از ۱۰ دقیقه اتفاق افتاد . استدلال و استنباط موافقان طرح در کمیسیون این بود که سلسله جلساتی پیش از این برگزار شده و موافقان و مخالفان صحبت کرده‌اند اما به نظر من به علت این که طرح جدیدی ارایه شد و حتی با پیگیری‌هایی که من داشتم در آخرین لحظات این طرح به دست من رسید، وقت بیشتری برای بررسی لازم بود. با توجه به این که نسخه جدید مورد بحث بود، جا داشت که رئیس کمیسیون اجازه دهد که بررسی بیشتری صورت بگیرد و مرکز پژوهش‌ها نیز نظر خود را بیان کند. من دلیل این همه تعجیل را متوجه نمی‌شوم و یکی از انتقادهای من همین بود که این همه تعجیل باعث نگرانی مردم خواهد شد. چه چیزی در این طرح وجود دارد که برای تصویب آن این همه عجله دارند؟


یکی از شعارهای پررنگ این مجلس، شعار شفافیت بود اما به نظر می‌رسد آنچنان که باید نمایندگان از آن پیروی نمی‌کنند…
من سخنگوی فراکسیون شفافیت هستم و تا به امروز تمام آرای مهمی که مردم تقاضا داشتند آنها را به صورت شفاف، بارها و بارها منتشر کردم و ابایی از این موضوع ندارم اما باید بگویم متاسفانه تعداد نمایندگان مخالف عملی شفافیت، آنهایی که در حرف می گویند شفافیت  اما در عمل به دنبال عدم شفافیت هستند، نسبت به موافقان حقیقی شفافیت بیشتر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار