کد خبر: ۱۰۳۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶ 28 February 2022

بعد از اینکه در دو ماه گذشته احتمال پرداخت یارانه جدید مطرح بود، فعلا با منتفی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس، دیگر احتمال پرداخت جدید برای امسال به صفر رسیده است؛ اینکه درنهایت حذف ارز  ترجیحی در بودجه سال آینده قرار بگیرد و یا دولت برنامه دیگری داشته باشد، می تواند احتمال پرداخت در سال جدید را قوت ببخشد.

یارانه جدید به اسفند هم نرسید؛ شاید سال بعد

 سازمان هدفمندی یارانه ها از واریز یارانه معیشتی در روز نهم اسفندماه (فردا) خبر داده اما اعلامی در مورد پرداخت یارانه جدیدی که چند ماه است بحث آن مطرح شده، نیست.

به گزارش ایسنا، بعد از تاکید و اعلام هایی که دولت درمورد حمایت از دهک های پایین و مدیریت یارانه‌های پنهان داشت، اعلام رسمی از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهوری برای پرداخت یارانه جدیدی که می توانست مجموع دریافتی یک خانوار را تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش دهد، صورت گرفت ولی در ادامه درباره زمان اجرای آن اظهارات متناقضی مطرح بود.

به هر حال دولت این تصور را داشت که حتی قبل از پایان سال جاری دست به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی می‌زند و وعده پرداخت یارانه جدید که گفته می‌شد رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان هم است را بر مبنای همین حذف داده بود، اما شاید تصور نکرده بود که مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه اینگونه مخالفت کرده و برنامه را منتفی کند؛ دولت حتی در لایحه‌ بودجه هم  ارز ترجیحی را نیاورده بود. 

وعده پرداخت یارانه جدید که از دی ماه به بهمن و اسفند منتقل شده بود، در نهایت برای امسال منتفی شده است و اینکه در سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، به تصویب نهایی بودجه ۱۴۰۱ بستگی دارد؛ هرچند تاکنون رای بر ادامه پرداخت ارز ترجیحی بوده و حتی ۹ میلیارد دلاری هم برای تامین ارز کالای اساسی در نظر گرفته شده است.

در این شرایط و به گفته کارشناسان، با توجه اینکه منبع درآمدی جدیدی برای دولت ایجاد نمی شود، امکان پرداخت یارانه جدید هم وجود نخواهد داشت و فعلا یارانه نقدی با همان رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۷۸ میلیون نفر و با هزینه سالانه ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و همچنین یارانه معیشتی با مبلغ متغیر بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به تناسب اعضای خانوار برای حدود ۶۰ میلیون نفر و هزینه سالانه  ۳۰ هزار میلیارد تومانی ادامه خواهد داشت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار