کد خبر: ۱۰۵۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸ 15 June 2022

سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گرد و خاک و در نواحی مستعد توفان شن در پنج استان و رگبار و رعد و برق در هفت استان هشدار داد.

احتمال وقوع توفان شن در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در ۷ استان

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از  وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، در نواحی مستعد توفان شن خبر داد.

این شرایط جوی روز پنج‌شنبه (۲۶ خرداد) در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق سمنان، روزجمعه (۲۷ خرداد) در شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان و روز شنبه ( ۲۸ خرداد) در شمال و شرق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق کرمان مورد انتظار است.

در پی حاکمیت این شرایط جوی اختلال در تردد، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، سقوط اشیاء از ارتفاعات، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، اختلال در ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی، برای کاهش آسیب احتمالی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک، اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده‌ است: فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب از چهارشنبه تا پنج‌شنبه (۲۵ تا ۲۶ خرداد) پیش‌بینی می‌شود.

این سازمان از وجود مخاطراتی مانند وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و خیزش گردوخاک محلی، در مناطق مستعد تگرگ خبر می‌دهد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه (۲۵ خرداد) در خراسان شمالی، شمال استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان رضوی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و روز پنج‌شنبه ( ۲۶ خرداد) در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و جنوب سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود.

احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، کاهش شعاع دید و کاهش موقت کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره وجود دارد.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار