به گزارش ایسنا، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در گفت‌وگویی با نشریه «جزیوئت ریویو» با این پرسش مواجه شد که راهکار برای رسیدن به آینده‌ای مسالمت‌آمیز چیست و چطور باید جنگ را به تصویر کشید و توصیه او به نحوه گزارش‌دهی درباره موقعیتی که ما در آن هستیم، چیست.

پاپ گفت: برای پاسخ دادن به این سوال، باید از ذهنیت رایج «شنل قرمزی» دور شویم؛ شنل قرمزی خوب بود و گرگ آدم بد. در اینجا هیچ آدم خوب و آدم بد متافیزیکی به صورت انتزاعی وجود ندارد. امری جهانی در حال ظهور است، با عناصری که از نزدیک با یکدیگر در هم تنیده هستند. چند ماه قبل از شروع جنگ، من با یک رئیس دولت ملاقات کردم - مردی خردمند که خیلی کم صحبت می‌کند؛ در واقع بسیار عاقل است. بعد از اینکه درباره چیزهایی که او می‌خواست صحبت کند صحبت کردیم، او به من گفت که درباره نحوه عملکرد ناتو بسیار نگران است. علت را از او پرسیدم و گفت "آنها در دروازه روسیه پارس می‌کنند و نمی‌فهمند که روس‌ها امپراتوری هستند و اجازه نمی‌دهند هیچ قدرت خارجی به آنها نزدیک شود." او در پایان گفت "این وضعیت می‌تواند منجر به جنگ شود." این نظر او بود. در ۲۴ فوریه جنگ آغاز شد. آن رئیس دولت توانست نشانه‌های آنچه را که در حال رخ دادن بود، ببیند.

رهبر کاتولیک‌های جهان ادامه داد: آنچه ما شاهد آن هستیم، وحشیگری و درنده‌خویی در جنگی است که از سوی نیروهای نظامی، عموماً مزدوران، مورد استفاده روس‌ها انجام می‌شود. در واقع، روس‌ها ترجیح می‌دهند چچنی‌ها، سوری‌ها و مزدوران را جلو بفرستند. اما خطر این است که ما فقط این را می‌بینیم که مهیب و وحشت‌انگیز است و کل درامی را که پشت این جنگ در حال رخ دادن است و شاید به نوعی یا تحریک شده یا از آن جلوگیری نشده، از دست بدهیم. من همچنین به علاقه به آزمایش و فروش سلاح اشاره می‌کنم. بسیار غم‌انگیز است، اما در نهایت این چیزی است که در خطر است.

پاپ گفت: ممکن است در این لحظه یکی به من بگوید، شما طرفدار پوتین هستید! نه نیستم. گفتن چنین چیزی ساده‌انگارانه و اشتباه خواهد بود. من صرفاً مخالف تبدیل یک موقعیت پیچیده به تمایز بین افراد خوب و بد، بدون در نظر گرفتن ریشه‌ها و منافع شخصی هستم که بسیار پیچیده هستند. در حالی که شاهد وحشیگری و ظلم سربازان روسیه هستیم، نباید مشکلات را فراموش کنیم و باید به دنبال حل آنها باشیم. این هم درست است که روس‌ها فکر می‌کردند یک هفته‌ای همه چیز تمام می‌شود، اما آنها اشتباه محاسبه کردند. آنها با مردمانی شجاع مواجه شدند، مردمی که برای زنده ماندن تلاش می‌کنند و سابقه مواجهه با درگیری را دارند.

او در صحبت‌هایش گفت: همچنین باید اضافه کنم که ما آنچه را که اکنون در اوکراین در حال رخ دادن است، به نوع خاصی می‌بینیم زیرا به ما نزدیک‌تر است و حساسیت‌های ما را بیشتر می‌کند. اما کشورهای دیگر در دور دست‌ها وجود دارند؛ به برخی از بخش‌های آفریقا، شمال نیجریه، شمال کنگو فکر کنید که در آن جنگ ادامه دارد و هیچکس اهمیتی نمی‌دهد. به روآندای ۲۵ سال پیش فکر کنید. به میانمار و روهینجاها فکر کنید. جهان در جنگ به سر می‌برد. چند سال پیش به ذهنم خطور کرد که بگویم ما در حال تجربه یک جنگ جهانی سوم هستیم که تدریجی و تکه‌تکه شده است. امروز برای من جنگ جهانی سوم اعلام شده است. این چیزی است که باید به ما زمانی برای تامل بدهد. چه بر سر بشریتی می‌آید که در یک قرن سه جنگ جهانی داشته است؟ من جنگ جهانی اول را از خاطرات پدربزرگم می‌شناسم. بعد دومی و حالا هم سومی. و این برای بشریت بد است، یک مصیبت است. شما باید به این فکر کنید که در یک قرن سه جنگ جهانی رخ داده که کلی تجارت اسلحه پشت آن بوده است!

رهبر کاتولیک‌ها افزود: همین چهار سال پیش، مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد حمله نرماندی برگزار شد. و بسیاری از سران کشورها و دولت‌ها آن پیروزی را جشن گرفتند. هیچکس ده‌ها هزار مرد جوانی را که در آن سواحل جان باختند، به یاد نمی‌آورد. وقتی در سال ۲۰۱۴ برای صدمین سالگرد جنگ جهانی اول به ردیپوگلیا، بزرگترین قبرستان نظامی ایتالیا رفتم، وقتی سن سربازان کشته شده را دیدم، گریستم. وقتی چند سال بعد، در دوم نوامبر به قبرستان آنزیو رفتم، آنجا هم وقتی سن این سربازان کشته شده را دیدم گریه کردم. سال گذشته به قبرستان فرانسوی‌ها و بر سر قبر مردان - مسیحی یا مسلمان – رفتم چون فرانسوی‌ها هم مردانی را از شمال آفریقا برای جنگ فرستادند که جوان هم بودند، مردانی ۲۰، ۲۲، ۲۴ ساله. وقتی به اسلواکی رفتم، از تعداد زنان پیر و جوان شگفت‌زده شدم. با این حال، تعداد مردان مسن بسیار کمتر بود. مادربزرگ‌ها تنها بودند. جنگ شوهرانشان را گرفته بود.

او تاکید کرد: چرا این چیزها را به شما می‌گویم؟ چون دوست دارم مجلات شما جنبه انسانی جنگ را هم مطرح کنند. مایلم نظرات شما باعث شود مردم درام انسانی جنگ را درک کنند. ارائه محاسبات ژئوپلیتیکی، مطالعه کامل همه چیز بسیار خوب است. شما باید این کار را انجام دهید، زیرا این کار شماست. اما باید سعی کنید درام انسانی جنگ را هم منتقل کنید. درام انسانی آن گورستان‌ها، درام انسانی سواحل نرماندی یا آنزیو، درام انسانی زنی که در خانه‌اش به دست نامه‌رسان زده می‌شود و نامه‌ای دریافت می‌کند که از او بابت آنکه یک پسرش را برای کشورش داده، تشکر می‌کند. او قهرمان سرزمین مادری است... و سپس مادرش تنها می‌ماند. بازتاب آن کمک بزرگی به بشریت و کلیسا خواهد کرد. تاملات سیاسی - اجتماعی خود را انجام دهید، اما از بعد انسانی جنگ غافل نشوید.