کد خبر: ۱۰۵۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱ 15 June 2022
یکی از جوانانی که قرار بود گام دوم را بردارد و از بازیگران دولت انقلابی باشد، از دولت خارج شد و استاد او به سرپرستی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارت‌خانه‌های دولت رسید.
وزیری که زیر آوار وعده هایش ماند /استاد به جای شاگرد آمد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، خداحافظی حجت عبدالملکی با دولت ابراهیم رئیسی، یکی از سریع‌ترین استعفای وزیر  یا برکناری در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب است. وزرا و سرپرستان دیگری نیز در تاریخ دولت‌های دوازده گانه در کمتر از یک سال ترک پست کردند، اما همگی یا سرپرست‌های موقت بوده‌اند یا با پایان عمر دولت‌ها از وزارت‌خانه خارج شده‌اند. اما حجت عبدالملکی وزیری است که با گذشت کمتر از 300 روز از میز وزارت خداحافظی کرد. عبدالملکی با سری پرسودا و با شعار انقلاب مدیریتی و انقلاب اقتصادی بر مسند وزارت نشست. وزیری که پس از گرفتن رأی اعتماد شبانه به وزارت‌خانه رفت، در نهایت زیر تلنبار وعده‌های خود له شد. 

یک امام صادقی دیگر

پس از پذیرش استعفای حجت عبدالملکی، ابراهیم رئیسی  استاد عبدالملکی در دانشگاه امام صادق را به سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد. محمدهادی زاهدی‌وفا، عضو هیئت علمی گروه «معارف اسلامی و اقتصاد» پیش از این معاون اقتصادی محمد مخبر –معاون اول رئیس جمهور- بود. اما اولین بار نام زاهدی‌وفا در دوره وزارت داود دانش جعفری به گوش رسید که معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد دولت اول محمود احمدی‌نژاد شد. بعد از رفتن دانش جعفری از وزارت اقتصاد، نام زاهدی‌وفا به عنوان گزینه وزارت مطرح شد اما هیچ‌وقت به مقام وزارت نرسید. در دوره وزارت شمس‌الدین حسینی در سال پایانی دولت نهم، زاهدی‌وفا به دانشگاه امام صادق، جایی که در آن تدریس می‌کرد، بازگشت. در همان زمان و تا پیش از سال 1392، یک استاد دیگر دانشگاه امام صادق دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای بود. زاهدی وفا، همراه با علی باقری عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای شد. در سال 1392 که سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد، زاهدی‌وفا مسئول برنامه‌های اقتصادی و عضو ستاد انتخاباتی وی بود. 

با تشکیل دولت ابراهیم رئیسی، نام زاهدی‌وفا به عنوان یکی از گزینه‌های پست‌های اقتصادی دولت مطرح شد اما در نهایت معاون اقتصادی معاون اول شد. تا اینکه روز سه‌شنبه، 24 خرداد ماه، برای اولین بار و پس از آنکه شاگرد او در دانشگاه امام صادق از وزارت کنار رفت پستی در قامت وزارت گرفت.  

 
 

 

طیف ایدئولوژیک امام صادق 

زاهدی‌وفا به نسل جدید فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق تعلق دارد. طیفی که عمدتا فارغ التحصیلان 3 دهه اخیر این دانشگاه هستند و وجهه ایدئولوژیک آن‌ها بر وجهه علمی غلبه دارد. زاهدی‌وفا از اساتید اقتصادی است که به مکتب اقتصادی اسلامی تعلق خاطر دارند و به دنبال اسلامی سازی علم اقتصاد هستند. زاهدی‌وفا عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و در دانشگاه امام صادق، مدیرمسئول دو فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی است. از مقالات علمی پژوهشی زاهدی‌وفا می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «بهینه‌سازی ساختار قراردادهای بانکی بر مبنای الگوی قراردادهای ناقص در بانکداری بدون ربای ایران»، «تبیین و رتبه‌بندی شاخص‌های کارایی و اثربخشی دولت در اقتصاد اسلامی»، «اثر زکات در توازن اجتماعی و ثروت جامعه با استفاده از مدل تصادفی» و «نظریه انتخاب عادلانه در اقتصاد اسلامی با تکیه بر مکتب اقتصادی شهید صدر». 

مدیر دوره انتقالی؟

هرچند زاهدی‌وفا سرپرست یک از بزرگ‌ترین وزارت‌خانه‌های کشور شده است ولی با توجه به تجارب قبلی، به نظر می‌رسد در این پست برای دوره انتقالی مأموریت دارد و امکان دارد گزینه اصلی وزرات فرد دیگری باشد. زاهدی‌وفا فقط در صورتی شانس وزیر شدن دارد که دولت بخواهد کماکان از سیاست موازنه در کابینه استفاده کند و بخشی از رقبای سیاسی را کنار خود نگه دارد. در این صورت با توجه به سابقه همکاری زاهدی‌وفا و سعید جلیلی، شانس اندکی برای این چهره‌ی همیشه آلترناتیو وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار