به گزارش ایسنا، حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر روز شنبه بعد از چهار ساعت گفت‌وگو و رایزنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: امروز گفت‌وگوهای طولانی و مثبتی در مورد همکاری های ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. ما در عرصه سیاست خارجی خود به دنبال روابط متوازن هستیم و در این روابط اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی از جایگاه مهمی برخوردار هستند. به دنبال این هستیم که روابط خود را با کشورهای مختلف قاره اروپا گسترش دهیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه مناسبات تجاری موجود بین ایران و کشورهای اروپایی در تراز ظرفیت‌های موجود بین ایران و کشورهای اروپایی نیست، افزود: امیدواریم این روابط را در جریان گفت‌وگوهای دو جانبه با کشورهای اروپایی و همچنین در قالب اتحادیه اروپا گسترش دهیم و شاهد رشد مناسبات در این حوزه باشیم.

امیر عبدالهیان با بیان اینکه در نشست امروز در ارتباط با موضوع مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها نیز گفت‌وگو و رایزنی کردیم، گفت: آقای بورل چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه می‌توانیم از بن بست به وجود آمده بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، خارج شویم و کار را دنبال کنیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. در همین چهارچوب از آقای بورل دعوت کردیم که به تهران سفر کند تا از نزدیک تمام ابعاد قضیه با حضور تیم‌های مذاکراتی دنبال شود. در همین راستا ما امروز نیز میزبان آقای بورل و آقای مورا بودیم. امروز در این ارتباط گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی داشتیم. در خصوص مطالبات ایران صحبت کردیم و تاکید کردیم که آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

امیرعبدالهیان در همین رابطه افزود: آنچه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال 2015 ایجاد شده به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود.

امیرعبدالهیان، گفت: هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مسیر گفت‌وگوها به زودی از سر گرفته می‌شود، گفت: امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.

امیر عبدالهیان با بیان اینکه در جریان گفت‌وگوهای امروز در ارتباط با آخرین وضعیت اوکراین گفت‌وگو و تاکید کردیم که از نظر ایران جنگ راه حل نیست. در کنار توجه به ریشه‌های این بحران افزود: همچنین در این نشست در مورد آخرین تحولات افغانستان رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

امیرعبدالهیان بار دیگر با اعلام همدردی دولت و ملت ایران با مردم زلزله زده افغانستان و با اشاره به ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران به زلزله زدگان افغانستانی گفت: همچنین در این نشست در ارتباط با موضوع یمن صحبت کردیم. بر ضرورت ادامه آتش بس و رفع محاصره یمن تاکید داشتیم.

وزیر خارجه همچنین با بیان اینکه در این نشست در مورد آخرین تحولات سوریه و همچنین موضوع فلسطین گفت‌وگو کردیم، افزود: در مورد همکاری ها در حوزه انرژی، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، موضوع مهاجرت از جمله مهاجران افغانستانی که در ایران هستند. همچنین مسائل کنسولی و مسائل کنسولی از جمله مسائل کنسولی ایرانیانی که در اروپا هستند گفت‌وگو کردیم. همچنین من در این نشست گزارشی از رایزنی اخیرم با آقای لاورف وزیر خارجه روسیه به آقای جوزپ بورل ارائه کردم.