به گزارش فارس سید رضا فاطمی امین امروز در نشست خبری که در‌ نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد اظهار داشت: بخش صنعت، معدن و تجارت 25 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد و صنعت و معدن کشور با عدم توازن در طول زنجیره مواجه هستیم گفت:‌ به عنوان مثال در تابستان با کمبود برق مواجه هستیم و در زمستان با کمبود گاز و این ناشی از آن است که به ظرفیت‌هایی که لازم است، نپرداخته‌ایم.

وی همچنین در رابطه با عدم توازن در حوزه اشتغال در شهرهای مختلف بیان داشت:‌ در برخی از شهرهای کشور بعضی از مشاغل بلاتصدی باقی مانده است و این در حالی است که در برخی از شهرها به علت عدم اشتغال شاهد مهاجرت بوده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای مدیریت حوزه صنعت، معدن و تجارت باید ساز و کارها را تغییر داد مهمترین مأموریت ما در وزارت صمت، رفتن به سمت ساز‌و‌کارهای نوین است که این امکان را فراهم کند که ظرفیت‌های موجود بهینه شود.

وی با اشاره به تأثیرات قیمت ارز بیان داشت: ما با دست خودمان قیمت‌های داخلی را به نرخ ارز وصل کرده‌ایم، ارز به سه روش بر روی قیمت‌های ما تأثیر می‌گذارد به عنوان مثال وقتی نرخ ارز بالا می‌رود کالاهای وارداتی مانند روغن یا پنبه گران می‌شود اثر دوم که ارز دارد اثر انتزاعی تورمی است وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد مردم فکر می‌کنند برای حفظ ارزش پول دارایی خود را باید به ارز یا کالای دیگری تبدیل کنند و این موضوع نیز بر نرخ ارز اثرگذار است و اثر سوم این است که بعضی از کالاها مانند پتروشیمی طبق قوانین خودمان به نرخ ارز متصل است و لذا مسائل خارجی بر آن تأثیرگذار است.

فاطمی‌امین بیان داشت:‌ بنابراین وقتی در مورد اصلاح ساختار صحبت می‌کنیم منظورمان این است که این رویه‌ها را تغییر دهیم به عنوان مثال اثر سومی که قیمت ارز بر روی کالاها دارد را باید قطع کرد الان بازار فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند و باید در سایر مسائل دیگر نیز به همین روش پیش برویم.

وی بیان داشت: در حال حاضر اصلاح ساختار به چند دلیل سخت است ما در شرایط ناپایداری قرار داریم و می‌خواهیم اصلاح ساختاری انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در پنج سال متوالی تورم بالای 30 درصد را داشته‌ایم بنابراین خیلی از مشکلات اقتصادی در این شرایط بروز کرده است و لذا اصلاح ساختار مسأله سخت است.

وی بیان داشت:‌ با تغییر ساز و کار منافع برخی به هم می‌ریزد و لذا برای جلوگیری از تغییرات فشار می‌آورند.

وی بیان داشت:‌ ما در وزارت صمت برای تغییر ساز و کارها دو کار را انجام می‌دهیم یکی ادامه روند موجود است که ناچار هستیم آن را انجام دهیم اما نکته این است که ما در همین سطح نمانده‌ایم و کار دومی را نیز از نیمه سال گذشته آغاز کرده‌ایم که یکی از این روش‌ها روش تأمین مالی زنجیره‌ای است که با اجرای این روش حداقل 30 تا 40 درصد بهره‌وری منابع موجود را بیشتر خواهیم کرد.

فاطمی امین اظهار داشت: در حوزه تولید قدم‌های بلندی برداشته شده است و در اینجا به تولید در حوزه خودرو اشاره می‌کنم که براساس اقدامات انجام شده در سه ماهه اول سال جاری 246 هزار خودرو تحویل داده شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد افزایش داشته است.

وی در مورد خودروهای کف پارکینگ‌های خودروسازان اظهار داشت: حدود 170 هزار خودرو در کف پارکینگ‌ها موجود بود که در پایان خرداد سال جاری این تعداد به 42 هزار خودرو کاهش یافت که نسبت به 143  هزار خودرو کف در سال قبل 70 درصد کاهش را نشان می‌دهد. تولید هم افزایش بسیار مناسبی داشته است.

* وضعیت امروز خودروسازی قابل قبول نیست/ ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت:‌ اولین کار این است که در صنعت خودرو به یک ثبات برسیم که هم اکنون به آن رسیده‌ایم الان سایپا روزانه 1800 دستگاه خودرو و ایران‌خودرو نیز 2600 دستگاه خودرو در روز تولید می‌کنند و این روند تولید ادامه دارد.

وی بیان داشت:‌ یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو تغییر پلتفرم‌ها است ما بن‌سازه‌های خوبی نداریم اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم امسال علاوه بر اینکه کیفیت خودرو افزایش می‌یابد تولید بن‌سازه‌ها نیز 4 برابر افزایش خواهد یافت.

وی بیان داشت: وضعیت امروز خودروسازی قابل قبول نیست اما روند تحول آن رو به رشد است.

* رشد 40 درصدی صادرات در بهار امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تجارت خارجی بیان داشت: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به بهار سال قبل صادرات 40 درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان 600 میلیون دلار مثبت بوده است.

وی افزود: همچنین سال 1400 نسبت به سال 1399 نیز 40 درصد رشد تجارت داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ترکیب صادرات موضوعی مهمتر از رشد صادرات است،‌گفت: بنابراین تمرکز ما این است که ترکیب صادرات به سمت کالاهای دانش‌بنیان حرکت کند.

وی بیان داشت: ما با کشورهای مختلف روابط خوب سیاسی داریم اما این مسأله برای پیوند تجاری کافی نیست زیرا لازمه پیوند تجاری پیوند کسب و کارها به یکدیگر است در نتیجه اقداماتی برای این منظور انجام شده است که یکی از این اقدامات پیوند استان‌های مختلف در کشور ما با  استان‌های کشورهای هدف صادراتی است و به این منظور از کمک اتاق‌های بازرگانی نیز استفاده خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 317 بخشنامه، دستورالعمل و مقرره در حوزه معدن وجود دارد گفت:‌برخی از این بخشنامه‌ها با یکدیگر متناقض است.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه اظهار داشت: مذاکراتی با روسیه انجام شده است اما این مذاکرات فعلا در حد مبادله قطعات خودرو است و مذاکره‌‌ای در خصوص تولید پلتفرم مشترک انجام نشده است.

* همکاری با روسیه در مبادله قطعات خودرو تندر 90

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم ما تولیدکننده خودروی ال‌90 بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند بنابراین مذاکرات انجام شده تا به عنوان مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود.

وی به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: ما به واردات خودرو به دو دلیل توجه داریم کارکرد اول برای واردات خودرو پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد اما برآور ما تقاضای یک میلیون و 500 هزار خودرو بود. همچنین مدتی است که واردات خودرو انجام نشده ضمن اینکه خودروی فرسوده وجود دارد بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانه‌ای تا 100 درصد افزایش یابد بنابراین یکی از کارکردهای ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش دهیم و همچنین تقاضای انباشته شده را پاسخگو باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بر اساس مذاکراتی که با خودروسازان انجام شده امسال برنامه تولید یک میلیون و 600 هزار خودروی سواری،‌ وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو 2 درصد کاهش یافته است، گفت:‌ البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست زیرا در سه ماهه اول امسال 167 هزار خودروی کامل تولید شده است در حالی که در سه ماهه سال گذشته 43 هزار خودروی کامل تولید شده بود.

وی افزود: متأسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت به عنوان مثال اگر چه در سال گذشته فقط 43 هزار خودرو کامل تولید شده بود و 170 هزار خودروی ناقص تولید شده بود اما آمار تولید خودرو 213 هزار خودرو بیان شده بود که این آمار غلط است زیرا آمار واقعی خودرو باید به تعداد خودروهایی باشد که به صورت کامل تولید می‌شود.

فاطمی‌امین بیان داشت:‌ بنابراین یکی از کارکردهای واردات این است که بتوانیم تقاضای مورد نیاز برای خودرو را تأمین کنیم و کارکرد دوم اینکه سبد محصولات ناقص را کامل کنیم در حال حاضر 3 بن‌سازه یا پلتفرم خوب در خصوص خودرو وجود دارد که یکی از این پلتفرم‌ها شاهین، دیگری تارا و سومی نیز تندر 90 است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: این سه پلتفرم خوب قیمت‌هایی بالایی دارند که البته قیمت تندر 90 نسبت به دو مورد دیگر مناسب‌تر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی  زیر 10 هزار دلار در سبد محصولات داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از 10 هزار دلار باشد.

وی با بیان اینکه در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودروهای با کیفیت زیر 10 هزار دلار تولید می‌کنند گفت:‌ قید ما در مورد واردات خودرو انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است بنابراین فرقی نمی‌‌کند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم برای ما اهمیت آن است که قیود مورد نظر رعایت شود و همچنین خودروی وارداتی از استاندارد مورد نظر ما برخوردار باشد.

وی در خصوص اقدامات روسیه در مورد کاهش قیمت فولاد اظهار داشت:‌در هفته گذشته اتاق پایش در رابطه با صنایع معدنی برگزار شد و تدابیر اتخاذ شده تا از اقدامات روسیه در این خصوص به ما آسیبی وارد نشود.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری وزارت نیرو نحوه تأمین برق صنایع بهبود یافته و امسال مشکلی برای تأمین برق صنایع فولاد وجود ندارد در مورد سیمان نگرانی‌هایی که القاء شد انتظاری بود و با توجه به اینکه تصور قطع برق در صنعت ایجاد شده بود همین موضوع تقاضا برای سیمان را افزایش داد اما با توجه به پیش‌بینی‌ها ما 5 میلیون تن کلینگر تولید داشتیم که در صورت لزوم وارد بخش تولید می‌شود.

وی در مورد واگذاری سهام خودروسازان اظهار داشت:‌ در واگذاری سهام خودروسازان هم اصلاح ساختاری و هم اصلاح مدیریتی را انجام می‌دهیم و اقداماتی در این خصوص را آغاز کرده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد زمان واردات خودرو بیان داشت: آئین‌نامه ده‌بندی واردات خودرو تهیه و تدوین شده که آئین‌نامه در دولت مطرح شده که امیدواریم که دو ماه بعد از زمان ابلاغ آن واردات خودرو انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال 1402 که قرار است به نقطه عطف خودرو برسیم دقیقا به چه اهدافی در این مقطع زمانی خواهیم رسید؟ گفت:‌ منظور ما این نیست که در آن سال همه چیز در مورد خودرو درست می‌شود اما در این سال به اصلاح ساختار مدیریتی در خصوص خودرو خواهیم رسید ما ظرفیت‌های خالی در صنعت خودرو داریم که آنها را فعال خواهیم کرد و زنجیره تأمین را اصلاح خواهیم کرد و بدیهیات کیفیت پایین تا سال 1402 اصلاح خواهد شد.

وی افزود:‌ البته برنامه ما برای تحول در صنعت خودرو یک برنامه تا سال 1404 است اما تا سال 1402 به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید.

وی در مورد توقف ناگهانی عرضه دو خودرو در بورس کالا اظهار داشت:‌ از یک ماه و نیم قبل با بورس کالا مذاکراتی در اینباره صورت گرفته بود اما روال را جلو بردند نامه یک روز قبل به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز در واقع یک اتمام حجت بود

وی اظهار داشت: بورس کالا برای عرضه کالاهای بی‌نام و نشان است من با عرضه خودرو در بورس مخالف نیستم اگر چه این کار حرفه‌‌ای نیست.

وی اظهار داشت:‌ در مورد عرضه خودرو در بورس کالا رانت وجود داشت و کسانی که رانت آنها از بین رفت فضای رسانه‌ای را معکوس کردند.

وی در مورد پروژه درج قیمت تولیدکننده روی کالا اظهار داشت: از دی ماه سال گذشته این کار آغاز شد و هدف از درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا این بود که مرز قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده شفاف شود لذا درج قیمت تولیدکننده روی کالا اقدام بسیار مناسبی در جهت کاهش قیمت‌ها بود که قیمت 8 هزار قلم کالا با انجام این پروژه کاهش یافت فایل‌های مربوط به آن در رسانه‌ها منتشر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مهمترین اقدام در وزارت صمت‌، تغییر نگاه حکمرانی بوده است.

وی همچنین در مورد کالاهایی که واردات آنها ممنوع است اظهار داشت:‌نزدیک 2300 قلم کالا ممنوعیت واردات دارد که همچنان نیز ممنوعیت آنها ادامه دارد اما پیشنهاد ما این است که ممنوعیت 5 قلم کالا برداشته شود که یکی از آنها خودرو بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حذف ارز 4200 تومانی بیان داشت: در چند ماه گذشته هم ارز واردات نهاده‌ها هم ارز 4200 تومانی واردات نهاده‌ها حذف شد و هم ارز 4200تومانی نرخ محاسبه تعرفه واردات حذف شد. بنابراین اصلاح ارز 4200 تومانی در این دو مورد باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد.

وی بیان داشت‌: سامانه 124 سازمان حمایت یک سامانه مرجع محسوب می‌شود که در حال حاضر قیمت 10 هزار قلم کالا در آن ثبت شده است لذا سقف قیمت برای هر کالایی قیمت درج شده در این سامانه است و هیچ تولیدکننده‌ای نباید در بازار قیمتی بیش از آنچه که برای کالایی در این سامانه اعلام می‌شود را اعلام کند.

وی افزود: تولید،‌ توزیع، مدیریت بازار و واردات و همچنین صادرات تمام مسائل مربوط به کالاهای اساسی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در مورد خودروهایی وارداتی که در گمرک دپو شده است، گفت:‌ تعدادی خودرو بدون ثبت سفارش از سال گذشته در گمرکات وجود دارد که ما هیچ برنامه‌ای برای واردات این خودروها نداریم.

وی بیان داشت: زمانی خودرو امکان ترخیص از گمرکات دارد که ثبت سفارش شود بنابراین اگر مدتی از زمان نگهداری این خودروها در گمرکات بگذرد این خودروها به املاک تملیکی می‌رود و ما نیز هیچ برنامه‌ای برای واردات آنها نداریم زیرا همانطور که گفته شده قیودی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه واردات خودرو همراه با انتقال تکنولوژی آنها باشد.

وی با بیان اینکه در خصوص بازرسی و نظارت اصلاحاتی را انجام داده‌ایم گفت: یکی از کارهایی که انجام شد اصلاح سامانه 124 بود برای رسیدگی به تخلفات در سامانه 124 رده‌بندی انجام شده و لذا از زمان ثبت درخواست رسیدگی در سامانه تا پاسخگویی و رسیدگی به آن یک تا سه روز طول خواهد کشید.

وی در بحث قرعه‌کشی خودرو نیز بیان داشت: در سیستم جدید قرعه‌کشی خودرو ما اقدام خاصی را انجام نداده‌ایم بلکه دو سامانه‌ای که قبلا موجود بود را ادغام کردیم و در مجموع یک سامانه برای ثبت‌نام خودرو قرار دادیم.

وی افزود: متأسفانه در سامانه‌های قبلی که برای عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت تخلفات زیادی صورت می‌گرفت و سوء استفاده‌هایی انجام می‌شد لذا تلاش کردیم تا با ایجاد یک سامانه تمام ثبت‌نام‌ها را در یک سامانه متمرکز کنیم و بر نحوه قرعه‌کشی نیز نظارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها زیادی در اقتصاد کشور ایجاد شده اما متأسفانه این ظرفیت‌ها در زندگی مردم قابل لمس نیست گفت: متأسفانه این ظرفیت‌های ایجاد شده مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نبوده لذا وقتی تکانه‌ای ایجاد می‌شود از همان نقاط ضعف لطمه می‌خوریم.

وی در مورد شرکت ملی مس آذربایجان گفت:‌ شرکت ملی مس معادن مختلفی دارد که برخی از آنها از جمله معدن مس سونگون به اندازه‌‌ای بزرگ است که می‌تواند مستقل باشد لذا وقتی یک چنین معدنی زیرمجموعه یک معدن بزرگ قرار می‌گیرد ممکن است نتواند به اندازه کافی رشد کند بنابراین ما به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کرده‌ایم تا آن را به شکل هلدینگ تبدیل کنیم و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ معدن مس سونگون باشد.

* واردات کالاهای دست دوم و کارکرده ممنوع است

فاطمی‌امین بیان داشت: واردات کالاهای دست دوم و کارکرده ممنوع است.

وی با بیان اینکه واردات خودرو سه شرط دارد گفت:‌ شرط اول اینکه خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش داشته باشند دوم واردکننده با خودروساز قرارداد داشته باشد و سوم انتقال فرآوری انجام شود.

وی در مورد تعرفه واردات خودرو بیان داشت: برای واردات خوردهای اختصاصی تعرفه‌ای در نظر گرفته شده است تا هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

* چهار تولیدکننده روغن موتور در کشور عرضه خوبی نداشته‌اند

وی در مورد عرضه ناکافی برخی از محصولات از جمله روغن موتور اظهار داشت: چهار تولیدکننده روغن موتور در کشور وجود دارد که متأسفانه عرضه خوبی نداشته‌اند.

وی بیان داشت: این تولیدکنندگان عمده محصولات خود را صادر می‌کنند لذا جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشته‌ایم تا عرضه را به اندازه کافی برسانند و با توجه به اینکه اقدام مناسبی در این خصوص صورت نداده‌اند یک پرونده تعزیراتی برای یکی از این شرکت‌ها تشکیل شده است.

وی بیان داشت:‌ البته در همه صنایع دیگر همکاری خوبی در عرضه و توزیع کالا داشته‌ایم به عنوان نمونه هیچ مشکلی در توزیع محصولات سرویسی یا بهداشتی یا شوینده‌‌ها و یا سایر محصولات وجود نداشته است.

وی همچنین در مورد اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت بیان داشت: سامانه جامع تجارت بسیار خوب پیشرفت کرده است اما یک مشکل گمرک با پیمانکار دارد و به همین دلیل هنوز ارتباط بین سامانه گمرک با سامانه تجارت انجام نشده که در این خصوص وزارت اقتصاد باید مذاکراتی را با پیمانکار انجام دهد و مشکل را حل کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف گفته شما در سال گذشته قیمت خودرو 15 درصد کاهش نیافته است گفت:‌ از گفته‌های من در این خصوص برداشت اشتباهی صورت گرفت. من گفتم در سال 1401 قیمت تمام‌شده خودرو با قیمت‌های ثابت 15 درصد نسبت به 1400 باید کاهش یابد.

وزیر صمت افزود: منظور من دقیقا اینگونه بود که در سال 1401 قیمت تمام‌شده با قیمت‌های ثابت 15 درصد کاهش می‌یابد که این اتفاق افتاده است و برآورد ما این است که قیمت تمام شده خودرو امسال تا 20 درصد کاهش یابد که البته این مسأله تأثیری برای مردم ندارد و تأثیر آن برای خودروساز است.

فاطمی‌ امین افزود: از آنجا که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده قیمت بازار خودرو پیرو قیمت ارز افزایش می‌یابد.