به گزارش فارس، بیش از ده‌ سازمان ملی روز جمعه نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کردند و از او خواستند «مدیریت و شجاعت سیاسی» نشان دهد و توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد و همچنین ابراز حیرت کردند که چرا اجازه می‌دهد سیاست داخلی آمریکا مانع از احیای «توافق معقول منع گسترش» شود. 

در این نامه آمده است: «به عنوان سازمان‌هایی که متعهد به جلوگیری دیپلماتیک از یک ایران مجهز به سلاح اتمی هستند، به شدت نگران پیامدهای این تحول برای عدم اشاعه هستیم. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مدیریت و شجاعت سیاسی برای جلوگیری از مرگ کامل توافق و فرار از عواقب احتمالی آن – جنگ با ایران یا ایران مجهز به سلاح اتمی– مورد نیاز است».

طبق گزارش پایگاه تحلیلی آمریکایی «ریسپانسیبل استیت‌کرفت»، این گروه‌ها - که شامل J Street، Indivisible و Quincy Institute for Responsible Statecraft هستند، افزودند که خود بایدن و بسیاری از مقامات ارشد دولتش قبلاً اعلام کرده‌اند که خروج ترامپ از توافق یک فاجعه بوده است. در ادامه این نامه آمده است: برخی از این مقامات همچنین خاطرنشان کرده‌اند که مخالفان توافق، ترامپ را تحت فشار قرار دادند تا قرص‌های سمی سیاسی داخلی ایجاد کند مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «گروه‌های تروریستی» - با این هدف که کار را برای هر ورود دوباره هر جانشینی به توافق دشوار کند. 

آن‌ها افزودند «به همین دلیل است که بیش از پیش حیرت‌آور است که دولت شما اجازه داده این حرکت سیاسی مانع از تجدید به لحاظ استراتژیک حیاتی برجام شود» و سپس مدعی شدند: همانطور که شما و همکاران سابقتان در دولت اوباما به درستی تصریح کردید، ایران بازیگر خطرناکی است - اما اگر سلاح اتمی داشته باشد خطرناک‌تر خواهد بود.

این گروه‌ها تاکید کردند «بایدن در نهایت مسئول شکست برجام خواهد بود، زیرا این تنها راه دیگری برای دوبرابر کردن استراتژی فشار حداکثری ترامپ است» که آن را «زخم وارد شده از طرف خود» خوانند.

«نانسی پریش» مدیر اجرایی «کنش زنان برای جهت‌های جدید»، یکی از امضاکنندگان گفت: رئیس جمهور بایدن، ما از شما می‌خواهیم مذاکرات را دوچندان کنید و توافق ایران را قبل از اینکه خیلی دیر شود به خط پایان برسانید.

«دیلان ویلیامز» معاون ارشد سیاست و استراتژی لابی صهیونیستی «جی استریت» هم خاطرنشان کرد که «اکثریت رای‌دهندگان یهودی آمریکایی و اجماع نهادهای امنیتی اسرائیل از احیای توافق در مقابل تشدید بحران هسته‌ای و ناامنی منطقه‌ای ناشی از رویکرد فاجعه بار ترامپ، حمایت می‌کنند.»

پیش‌تر همچنین ۲۵ رهبر مذهبی در آمریکا با صدور بیانیه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور کشورشان خواستند به توافق هسته‌ای بازگردد. این بیانیه که به ابتکار «کمیته دوستی قانون ملی» (FCNL) تهیه شد، مورد حمایت ائتلافی از سران ادیان و روسای سازمان‌های مذهبی آمریکا قرار گرفت.  در این بیانیه آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم در میز مذاکرات باقی بماند و شجاعت انجام اقدامات شجاعانه برای صلح را داشته باشد.

در بخشی از این بیانیه به ضرورت رفع تحریم‌ها علیه مردم ایران هم اشاره شده است: رفع تحریم‌های اقتصادی بر اساس برجام به اتمام رنج انسانی ایرانی‌های بی‌گناه که بار این بحران اقتصادی را به دوش کشیده‌اند و در حین همه‌گیری کووید-۱۹ از داروها و تجهیزات حیاتی محروم ماندند، کمک خواهد کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.