به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، علی نیکزاد در همایش الزامات وسازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن که در این مرکز  برگزار شد، گفت: نهاد خانواده در دین مبین اسلام نهاد مقدسی است که باید حفظ و تقویت شود که تهیه مسکن مناسب یکی از الزامات حفظ این نهاد مقدس است.

وی افزود: متاسفانه در زمینه تامین مسکن مناسب خانوارها کم کاری های زیادی صورت گرفته و امروز خانواده ها از بابت مسکن دچار مشکل هستند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصول متعدد قانون اساسی بیان کرد: قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و سند راهبردی کشور در عرصه های گوناگون تهیه مکسن مناسب با اولویت اقشار محروم را از وظایف خدشه ناپذیر دولت دانسته است و باید به مر قانون اساسی در این زمینه عمل شود.

نیکزاد با اشاره به تصویب قانونی در مجلس دهم و همچنین قانون جهش تولید مسکن در مجلس یازدهم، بیان کرد: تمام ابعاد این دو قانون باید اجرایی شود. در قانون جهش تولید دو شورا در سطح ملی و استانی تعریف شده است که می تواند گره ها را باز کند و این دو شورا باید محکم وارده شده و اقدام های عملیاتی و موثر انجام دهد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مسکن یکی از مهم ترین شاخص ها در تولید ناخالص ملی است و موانع موجود در حوزه مسکن با اراده محکم و برنامه ریزی صحیح قابل رفع است. اگر بتوانیم نهضت ملی مسکن را با قدرت و سرعت اجرا کنیم صنایع مختلفی فعال خواهد شد و این امر به اشتغال جوانان کشور هم کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت زمین در قیمت تمام شده مسکن در کشور، گفت: ایران به دلیل وسعت گسترده خود مشکلی در حوزه زمین ندارد و مسئولان با برنامه ریزی و اقدامات عملیاتی سیاست زمین صفر را در حوزه مسکن اجرا کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی سپس به مسکن روستایی پرداخت و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که در مقابل تسهیلات ساخت مسکن روستایی برخی دستگاه ها مقاومت می کنند که این امر پذیرفته نیست و باید حمایت کامل از روستاییان صورت گیرد.

نیکزاد تصریح کرد: تخفیف در هزینه های صدور پروانه ساخت باید در دستور کار دولت و شهرداری ها قرار گیرد. در واقع در کنار مسئله مجوزها من معتقد هستم که زمین و تسهیلات شاه بیت راه افتادن قطار پرسرعت نهضت ملی مسکن است.