به گزارش ایسنا، اداره آمار ترکیه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن ۷۸.۶۲ درصد بوده است.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، شاخص قیمت مصرف‌کننده به صورت ماهانه ۴.۹۵ درصد افزایش یافته و این رقم بالاترین میزان از سپتامبر ۱۹۹۸ است که تورم سالانه ۸۰.۴ درصد بود.

نظرسنجی خبرگزاری آنادولو (AA) پیش‌بینی کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن ۴.۴۴ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که تورم سالانه به ۷۷.۷۴ درصد برسد.

طبق برآورد متوسط ‌در نظرسنجی بلومبرگ از ۱۷ اقتصاددان، انتظار می‌رفت این رقم به ۸۰ درصد برسد.

میانگین تخمین ۱۲ اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز برای تورم سالانه در ماه ژوئن شرکت کردند، ۷۸.۳۵ درصد با پیش‌بینی بین ۷۲.۳۰ و ۸۱.۸۰ درصد بود.

کمترین افزایش سالانه مربوط به بخش ارتباطات با ۲۳.۷۴ درصد بوده است پس از آن بخش پوشاک و کفش با ۲۶.۹۹ درصد، آموزش با ۲۷.۷۶ درصد و بهداشت با ۳۹.۳۴ درصد قرار دارند.

بیشترین رشد سالانه مربوط به حمل و نقل با ۱۲۳.۳۷ درصد، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی با ۹۳.۹۳ درصد و اثاثیه و لوازم خانگی با ۸۱.۱۴ درصد بوده است.

تورم از پاییز گذشته افزایش یافته است، زمانی که لیر پس از کاهش تدریجی نرخ سیاستی بانک مرکزی به میزان ۵۰۰ واحد پایه به ۱۴ درصد سقوط کرد. تورم در سال جاری با عواقب اقتصادی حمله روسیه به اوکراین همچنین کاهش مداوم لیر تقویت شده است. ارزش این ارز در برابر دلار در سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافت و در سال جاری ۲۴ درصد کاهش داشت و در روزهای اخیر برخی زیان‌ها را جبران کرد.

تورم سالانه در ماه قبل به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته یعنی ۷۳.۵ درصد رسید. علیرغم آخرین افزایش، داده‌ها نشان می‌دهد که روند کمی کاهش یافته است.

بر اساس برآورد متوسط ‌۱۸ اقتصاددان، تورم تا پایان سال تنها به ۶۹.۵۰ درصد کاهش یافت و پیش‌بینی‌ها بین ۶۰.۳۳ تا ۱۲۰ درصد بود.

در نظرسنجی قبلی رویترز که در ماه مه انجام شد، میانگین پایان سال ۶۳.۵ درصد اعلام شده بود.

دولت گفته است که تورم با برنامه جدید اقتصادی کاهش خواهد یافت، برنامه‌ای که نرخ‌های پایین را برای تقویت تولید و صادرات در اولویت قرار می‌دهد و هدف آن دستیابی به مازاد حساب جاری است.

ترکیش نیوز گزارش کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که انتظار دارد تورم تا فوریه و مارس سال آینده به سطوح مناسب کاهش یابد، در حالی که بانک مرکزی اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۴۲.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

اردوغان گفت: دولت در حال کار بر روی راه‌هایی برای کاهش مشکلات اقتصادی خانوارها و مبارزه با افزایش قیمت‌هاست.

هفته گذشته رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت تصمیم دارد حداقل دستمزد در کشور را ۳۰ درصد افزایش دهد.

از اول جولای، حداقل دستمزد جدید ۵۵۰۰ لیره (حدود ۳۳۰ دلار) در ماه تعیین شده است. این افزایش به دنبال افزایش ۵۰ درصدی از ژانویه است که حداقل دستمزد به ۴۲۵۰ لیره افزایش یافته بود.

اردوغان با تاکید بر عزم دولت برای اولویت‌بندی و رسیدگی به چالش‌های خانوارها اظهار کرد: تورم نه تنها مشکل ترکیه بلکه مشکل کل جهان است.