آمار های رسمی نشان می دهد تورم ماهانه روغن جامد در خرداد ماه بالغ بر 247 درصد بوده است، همچنین تورم روغن مایع نیز 233 درصد برآورد شده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ 05 July 2022

آمار های رسمی نشان می دهد تورم ماهانه روغن جامد در خرداد ماه بالغ بر 247 درصد بوده است، همچنین تورم روغن مایع نیز 233 درصد برآورد شده است.

انفجار قیمتی در کالاهای اساسی؛ قیمت روغن در یک ماه 3.5 برابر شد

به گزارش اکو ایران بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه برخی از اقلام خوراکی که ذیل کالا های اساسی قرار می گیرند بسیار بالا بوده است، به گونه ای که تورم ماهانه 17 قلم از کالا های اساسی در خرداد ماه بالا تر از 20 درصد بوده است که در بازه تورم یک ماهه رقم بالایی محسوب می شود. اوج افزایش قیمت نیز در مورد کالای روغن بوده است، بر اساس آمار قیمت این کالا تنها در طول یک ماه نزدیک به 3.5 برابر شده است. در این گزارش به بررسی تورم در مورد برخی از کالا های خوراکی اساسی پرداخته شده است.

جهش قیمت ها در خرداد 1401

تورم سالانه خرداد ماه 39.4 درصد برآورد شده است، به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد 1400 نزدیک به 40 درصد افزایش داشته است. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز از 39 درصد در اردیبهشت به 52.5 درصد در خرداد رسیده است. به این علت که تورم سالانه بازه زمانی بلند تری را برای محاسبه تورم در نظر دارد،جهش تورمی در شاخص تورم سالانه نسبت به تورم نقطه ای کمتر دیده شده است، جهش تورمی در دو ماه اخیر طی ماه های آتی در شاخص تورم سالانه نمایان تر خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد عمده تورم رقم خورده در خرداد امسال از ناحیه کالاهای خوراکی بوده است، به گونه که تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در این ماه بالغ بر 81 درصد به ثبت رسیده است. عمده ترین دلیل این جهش تورمی را می توان سیاست حذف ارز ترجی برای کالاهای اساسی موسوم به جراحی اقتصادی دولت دانست. این شکل از تورم در اقتصاد تحت عنوان تورم فشار هزنینه شناخته می شود، بر اساس مبانی اقتصاد کلان این نوع تورم که از سمت عرضه نشأت می گیرد با یک جهش قیمت ها یا همان گرانی همراه بوده و طی کوتاه مدت اثر آن تخلیه می شود.

photo_2022-07-04_12-34-33

انفجار قیمت روغن در خرداد ماه

در میان کالاهای گروه نان و غلات بیشترین تورم به ثبت رسیده در خرداد به ماکارونی تعلق دارد، تورم ماهانه این کالا در خرداد ماه 56.1 درصد به ثبت رسیده است. در میان کالا هایی خوراکی که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد، گوشت گوسفند با تورم 7 درصد کمترین افزایش قیمت را در ماه گذشته تجربه کرده است. تورم ماهانه مرغ و شیر نیز در خرداد ماه به ترتیب 32.5 درصد و 49.9 درصد به ثبت رسیده است.

اما انفجار افزایش قیمت در کالا های اساسی خوراکی در مورد روغن رخ داده است. تورم ماهانه روغن جامد در ماه گذشته 247.2 درصد به ثبت رسیده است، به بیان ساده تر قیمت روغن جامد در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ماه 3.5 برابر شده است. روغن مایع نیز رشد قیمت بسیار بالایی را در ماه گذشته تجربه کرده است، به گونه ای که تورم ماهانه این کالا در خرداد 233.8 درصد برآورد شده است.

تورم نقطه به نقطه برای کالای های اساسی

بالاترین تورم نقطه به نقطه به ثبت رسیده در خرداد ماه برای کالا روغن رخ داده است، به عبارت دیگر از خرداد ماه 1400 تا خرداد امسال قیمت روغن 332 درصد افزایش داشته است. در جایگاه بعدی نیز سیب زمینی قرار دارد، تورم نقطه به نقطه سیب زمینی در ماه گذشته 172 درصد برآورد شده است. تورم نقطه ای برآورد شده در مورد کالا های برنج ایرانی و تخم مرغ نیز به ترتیب 164.2 و 106 درصد بوده است. کمترین تورم نقطه ای به ثبت رسیده نیز در مورد کالا های هویج فرنگی با 9.5 درصد بوده است.

photo_2022-07-04_12-34-41

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار