مسئول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: پروانه تاسیس راه‌اندازی نخستین مزرعه پرورش ماهی خاویار ۵۰۰ تُنی استان همدان در اراضی زیردست سد کلان ملایر اخذ و اقدامات و مطالعات اولیه این طرح بزرگ انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳ 29 November 2022

مسئول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: پروانه تاسیس راه‌اندازی نخستین مزرعه پرورش ماهی خاویار ۵۰۰ تُنی استان همدان در اراضی زیردست سد کلان ملایر اخذ و اقدامات و مطالعات اولیه این طرح بزرگ انجام شده است.

به گزارش ایرنا؛ «مسعود نوروزی» اظهار داشت: اقدامات اولیه برای اجرای این طرح انجام شده است و در تلاش برای اخذ موافقت اصولی و مجوز زمین از منابع طبیعی و تخصیص از منابع امور آب هستیم.

وی با بیان اینکه جلسه نهایی هفته جاری برگزار خواهد شد، افزود: حداقل ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای ساخت جایگاه این سایت پیش‌بینی شده است.

مسئول واحد شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به صرفه اقتصادی بسیار بالای این طرح در شهرستان، ادامه داد: در صدد هستیم این طرح را به صورت شهرک اجرا و قطعه‌های مورد نیاز را به دانش‌آموختگان رشته شیلات واگذار کنیم.

نوروزی یادآور شد: علاوه بر این طرح، مجوز تولید ماهی خاویار ۲۵ تُنی در روستای زیرآبیه ملایر از توابع بخش جوکار نیز صادر شده و تسهیلاتی به مبلغ ۶ میلیارد تومان تخصیص یافته و در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه شهرستان ملایر در احداث مزارع تولید ماهی خاویار در استان همدان رتبه نخست را دارد، بیان کرد: نخستین مزرعه پرورش کروکودیل نیز در این شهرستان راه‌اندازی و هم اکنون در حال تولید و پرورش کروکودیل است.

به گفته نوروزی، ملایر در تولید و ایجاد مزارع تکثیر و تولید ماهیان زینتی رتبه دوم استان همدان و در تولید ماهیان سردآبی و گرم‌آبی گوشتی رتبه سوم استان را به خود اختصاص داده است.

مسئول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: این شهرستان در اجرای فعالیت‌های پرورش ماهی در کانال قنوات و احداث مرکز حد واسط تولید بچه ماهی قزل‌آلا نیز جزء اولین‌های استان همدان است.

نوروزی اظهار داشت: این شهرستان دارای تعداد بسیار زیادی قنوات، چشمه و چاه با دبی و شرایط فیزیکوشیمیایی مناسب برای آبزی‌پروری است و به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به بازار مصرفی همچون استان مرکزی، امکان عرضه ماهی در این منطقه فراهم است.

وی با اشاره به مشکل اعتبارات در این حوزه، بیان کرد: سال گذشته با پیگیری به‌عمل آمده مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار به صورت اوراق اختصاص یافت و امسال اعتبار عمرانی طرح توسعه آبزی‌پروری این شهرستان صفر است.

مسئول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: به منظور رشد و توسعه شیلات در این شهرستان و ترویج فرهنگ تولید و مصرف آبزیان اقداماتی همچون اجرای دوره‌های آموزشی آبزی‌پروری، طبخ آبزیان، کمک در خرید و توزیع بچه ماهی و خوراک و تجهیزات بین استخرداران و موارد دیگر در دست اجرا است.

نوروزی افزود: در این راستا نیازمند مساعدت مسئولان نسبت به اصلاح موافقت‌نامه اعتبار برای اجرای پروژه‌های شیلات در راستای توسعه آبزی‌پروری در این شهرستان هستیم.

به گفته وی، با وجود اینکه اعتبارات طرح توسعه آبزی‌پروری به صورت متمرکز در ستاد استان جذب و هزینه می‌شود، طبق اعلام آمادگی مدیریت جهاد کشاورزی ملایر، می‌توان اعتبارات را توسط این شهرستان در زمینه ترویج تولید ماهی در قنوات و سایر برنامه‌های مصوب هزینه کرد.

مسئول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: در مجموع طی سال‌جاری میزان تولیدات شیلات در این شهرستان ۵۵۰ تُن است و پتانسیل افزایش تولید و بهره‌برداری در این زمینه وجود دارد.

نوروزی تاکید کرد: با وجود چنین زمینه مساعدی برای تولید و پرورش انواع ماهی، هیچ‌گونه تسهیلات و اعتباری برای توسعه مزارع فعال و تاسیس مزارع جدید در اختیار نداریم.

وی میزان تولید و رهاسازی سالانه قطعه ماهی قزل‌آلا در این شهرستان را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه عنوان کرد و افزود: سالانه حدود سه میلیون قطعه بچه ماهی در این شهرستان تکثیر و حدود ۲۰ هزار قطعه انواع ماهی کپور تولید می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار