خبرآنلاین : محسن هاشمی درباره وضعیت مالی پدرش می گوید: وضع ایشان نسبت به طلاب دیگر بهتر بوده است و اگر طلاب نیازی داشتند یا مبلغی بعنوان قرض می خواستند از ایشان می گرفتند.
کد خبر: ۱۰۸۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸ 14 January 2023

محسن هاشمی درباره آیت‌الله هاشمی می‌گوید:ایشان پسته کار نبودند، ایشان از ‍۱۴ سالگی برای تحصیل در علوم دینی به قم رفتند، پدر ایشان در روستا زندگی می کردند و با معارف اسلامی آشنا بودند و ایشان را تشویق کردند که برای تحصیل به قم بروند. می شود گفت یک بخشی در حد یک پنجم روستای کوچکی که به بهرمان معروف بود، پدر ایشان در اختیار داشتند و آن زمان هنوز آنقدر رسم نبود که پسته زیاد کاشته شود و پسته کاری کم کم از همان تاریخ رواج یافت...

وی ادامه می‌دهد: همیشه شایعه پسته روی خانواده ما بوده باید بگویم اگرچه ایشان در قم تحصیل می کردند، ولی بعد از فوت پدر، برادر بزرگتر ایشان در رفسنجان پسته کاری را ادامه دادند. بعد از فوت پدرشان ، یک ارثی هم به ایشان رسیده بود. اما بعد از انقلاب هم، ایشان فعالیت پسته کاری نداشتند.

 

 

پدر ایشان آنچنان متمول نبودند، اما وضع شان طوری بوده که وقتی ایشان به قم رفتند، ایشان را در منزل آیات اخوان مرعشی (دو برادری که جزو آیت الله های آن زمان بودند) به قولی پانسیون می‌کنند، در حالی که آن زمان افراد در حجره‌ زندگی می کردند، اما آقای هاشمی در منزل آیات مرعشی بودند، آیات مرعشی از اقوام بودند که در قم تدریس می کردند و وقتی پدر به قم می آیند، هنوز کوچک بودند، خانواده‌شان می خواستند به کربلا بروند لذا می گویند ما شما را درقم می‌گذاریم و می رویم و احتمالا شما نمی مانید و با ما برمی گردید. آن‌ها به کربلا می روند و برمی گردند و ایشان می گویند که می خواهند در قم بمانند. اتفاقا این منزل کنار منزل امام خمینی(ره) بوده و پدر با امام همسایه می شوند.

 

آن زمان برای زندگی در این خانه چیزی حدود ۵۰ تومان پرداخت می شده تا ایشان ضمن زندگی درس هم بخوانند، ۵۰ تومان در سال ۱۳۳۰ عدد نسبتا بالایی نبوده ولی برای یک زندگی متوسط مناسب بوده است، بعدا بحث‌های کاشت پسته و ازدواج و .. پیش می آید و مادرم هم که از مرعشی‌های رفسنجان بودند در کشکوئیه، رضاآباد و صادق آباد امکاناتی از نظر کاشت پسته داشتند، در نهایت مجموعه اینهاست که دست به دست هم می داده و یک زندگی متوسط رو به بالایی را برای ایشان فراهم کرده بود.

 به گونه‌ای که وضع ایشان نسبت به طلاب دیگر بهتر بوده است و اگر طلاب نیازی داشتند یا مبلغی بعنوان قرض می خواستند از ایشان می گرفتند. جالب اینکه براساس کتاب مقام معظم رهبری قبل از انقلاب یکی از بدهکارها به مرحوم پدرم خود مقام معظم رهبری بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار