گفتگو خبرنگار واحد استودیو خبر تابناک مازندران با دکتر پرنیا رضی پور
شبکه های مجازی و به صورت ویژه، شبکه اجتماعی اینستاگرام چنان در زندگی و فرهنگ ما رسوخ پیدا کرده است که طیف های مختلفی نظیر گروه های سنی، شغلی و جنسیتی با این شبکه مانوس شده اند؛ به گونه ای که وقت زیادی از زمان خود را صرف این شبکه اجتماعی می کنند. این کتاب در چهار فصل به بررسی و تحلیل محتوای شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران پرداخته است
کد خبر: ۱۰۸۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳ 22 January 2023

به گزارش تابناک مازندران ، دکتر پرنیا رضی پور۔ دکتر پرنیا رضی پور نویسنده و پژوهشگر اهل ساری در گفت و گوی اختصاصی در مورد انتشار سه کتاب خود در موضوعات مختلف توضیحاتی ارائه کرد.

بر اساس این گزارش ، وی متولد سال 1363،جامعه شناس ، نویسنده و پژوهشگر در حوزه علوم اجتماعی است و دارای مدرک دکتری جامعه شناسی از دانشگاه آزاد تهران مرکزی و عضو پیوسته انجمن جامعه شناسی ایران می باشد. 

بررسی و تحلیل محتوای شبکه اجتماعی اینستاگرام توسط نویسنده و پژوهشگر مازندرانی  

پژوهش های او عمدتا در حوزهای جدید جامعه شناسی نظیر جامعه شناسی طنز و جامعه شناسی فضای مجازی است. برخی از مقالات علمی و پژوهشی او شامل شبکه های اجتماعی و گونه های کارکرد جمعی در فصلنامه مطالعات رسانه های نوین ،تحلیل جامعه شناختی جوک های مرتبط با ویروس کرونا در فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران،تحلیل جامعه شناختی سینمای کمدی در فصلنامه جامعه شناسی فرهنگ و هنر ،بررسی جامعه شناختی جوک های مرتبط با روابط گروه های اجتماعی در فصلنامه علوم اجتماعی،بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در فصلنامه دانشگاه تبریز ، بررسی جامعه شناختی روابط گروه های قومی در ایران در فصلنامه مطالعات اجتماعی اقوام ،بررسی جامعه شناسی کارکردها و آسیب های شبکه اجتماعی کلاب هاوس در فصلنامه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی وتحلیل آسیب‌ها و مخاطرات رسانه های اجتماعی در فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی و ... است.

بررسی و تحلیل محتوای شبکه اجتماعی اینستاگرام توسط نویسنده و پژوهشگر مازندرانی  

کتاب اول او جامعه شناسی طنز رویکردها و تئوری ها که چاپ اول ان در سال 1399 و چاپ دوم آن 1400 توسط انتشارات آرمان پژوهان منتشر شده است. در نظر این محقق طنز علاوه بر بذله­ گویی ،نشاط روح و ذهن، به‌عنوان یک ابزار شناخت مسائل اجتماعی محسوب می ­شود؛ چراکه می‌تواند حامل بسیاری از واکنش ­های اجتماعی، احساسی، عقیدتی و نگرشی مختلف باشد. از بعد دیگر طنز را می ­توان یک واقعیت اجتماعی دانست که بر اساس محتوا و درون‌مایه‌ی آن ،فاصله اجتماعی، صّمیمیت و تقابل میان افراد و گروه­ های مختلف را مورد ارزیابی قرار داد.این کتاب با بهره گیری از رویکردها و نظریه های مختلف در حوزه جامعه شناسی طنز، تلاشی برای گشودن مدخل جامعه شناسی طنز در ایران نموده است.

بررسی و تحلیل محتوای شبکه اجتماعی اینستاگرام توسط نویسنده و پژوهشگر مازندرانی  

کتاب دوم این پژوهشگر با عنوان جامعه شناسی شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران در سال 1401 توسط انتشارات اندیشه احسان منتشر شده است . در نظر این محقق شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از شبکه های پرطرفدار و پرکاربرد در ایران است که لزوم بررسی جامعه شناختی آن امری ضروری به شمار می رود.

 

از سوی دیگر، شبکه های مجازی و به صورت ویژه، شبکه اجتماعی اینستاگرام چنان در زندگی و فرهنگ ما رسوخ پیدا کرده است که طیف های مختلفی نظیر گروه های سنی، شغلی و جنسیتی با این شبکه مانوس شده اند؛ به گونه ای که وقت زیادی از زمان خود را صرف این شبکه اجتماعی می کنند. این کتاب در چهار فصل به بررسی و تحلیل محتوای شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران پرداخته است

 

سومین کتاب این پژوهشگر با عنوان جامعه شناسی شبکه اجتماعی کلاب هاوس اخیرا در سه فصل توسط انتشارات نسل روشن منتشر شده است. این نویسنده معتقد است شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به عنوان یکی از جدیدترین شبکه‌های نوظهور در دنیای مجازی محسوب مي شود كه بر پايه گفتمان بنا شده است از سوی دیگر ، شبکه‌های مختلف اجتماعی نظیر کلاب‌هاوس علاوه بر کارکردها، تأثیرات مختلفی را بر جامعه اعمال می‌کند که نیازمند بررسی جامعه شناختی است .

خبرنگار تابناک مازندران سلمان مھدوی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار