معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هشت هزار تن عسل تولیدی زنبورداران استان روی دستشان مانده و خریداری ندارد.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳ 24 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا  «محمدرضا عباسی» در جمع فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در اتاق بازرگانی اظهار کرد: این مشکل متاسفانه در زمینه گوشت مرغ نیز وجود دارد و در حالی که این استان در حال حاضر روزانه ۱۰۰ تن گوشت مرغ مازاد دارد ولی قادر به صادرات آن نیست.

وی افزود: به بهانه آنفلوانزا که ۲ سال قبل شایع شده بود در مرغداری های منطقه مشاهده شده است ما هم اکنون قادر به صادرات مرغ به عراق نیستیم و مرغ مورد نیاز این کشور هم اینک به صورت منجمد از کشورهایی مثل برزیل، اردن ، ترکیه و حتی عربستان به بهای سه دلار وارد این کشور می شود که این بیشتر از ۲ برابر قیمت تولید شده در ایران است.

عباسی یادآور شد: فاصله نزدیکترین کشتارگاه ما در شهرستان اسلام آباد با مرز عراق تنها ۵۵ کیلومتر است و ما قادریم حتی مرغ گرم به این کشور صادر کنیم ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مختلف که مهمترین آن ضعف در دیپلماسی اقتصادی است قادر به صادرات مازاد تولیدات استان نیستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد صادرات به عراق مربوط به سایر استان های کشور است تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر استان کرمانشاه هیچ سهمی از بازار این کشور نداشته و تنها سهم آن خراب شدن آسفالت جاده هایش و کشته و زخمی شدن شهروندانش در جاده هاست.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: برای رفع این نقیصه باید یک خط ارتباطی با همکاری سرکنسول ایران در کشور عراق و اتاق بازرگانی دایر شود.

عباسی افزود: اگر ما خط ارتباطی مستقیمی برای عرضه گوشت مرغ به عراق داشته باشیم، ۳۰۰ مرغداری راکد از مجموع ۶۰۰ مرغداری استان دوباره فعال خواهند شد و علاوه بر اشتغال زایی قادر خواهیم بود بازار عراق را نیز بدست بگیریم.

وی یاداور شد: در سایر حوزه ها نیز به همین منوال است به طور مثال از ۴۷۰ واحد صنایع تبدیلی استان که هم اکنون ۶۰ درصد آنها تعطیل شده است در صورت فعال شدن بخش صادرات، دوباره احیا و وارد مدار تولید و اشتغال خواهند شد.

عباسی با تاکید دوباره بر فعال ساختن دیپلماسی اقتصادی در کشور عراق، شناسایی بازار این کشور و ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم افزود: استان کرمانشاه از آنچنان پتانسیلی برخوردار است که قادر است تمام نیازهای کشاورزی عراق را تامین کند.

وی گفت: با استفاده از همین دیپلماسی اقتصادی باید مشکلات صادرات گوشت مرغ به بهانه آنفلوانزا توسط سرکنسول گری های ایران در عراق رفع شده و تعرفه هایی که روی گوشت مرغ ترکیه صفر و روی گوشت مرغ ایران بالاست را برطرف سازند.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار