استاندار قم گفت: استان قم با وجود دارا بودن معادن متعدد در حوزه کانی‌های فلزی، اما متاسفانه هیچ گونه بهره اقتصادی از آن ندارد.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ 28 January 2023

به گزارش تابناک قم، استاندار امروز در جلسه شورای معادن استان گفت: در معادن کانی‌های فلزی، استان قم هیچ بهره اقتصادی ندارد و مثل برادر ناتنی با آن برخورد می‌شود.

سید محمد تقی شاهچراغی با انتقاد از توجه نداشتن وزارت صمت در حوزه معدن به قم افزود: در این راستا مسئولان صمت باید به مردم قم پاسخ بدهند چرا که عملکردشان در این استان قابل قبول نیست.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌ها برای رفع موانع فعالیت معادن باید با سرعت و قوت پیگیری شود گفت: در اکتشافات اولیه، هیچ مانعی برای کاشفان معدن وجود ندارد.

استاندار با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت استان در فرآوری مواد خام معدنی افزود: برای معدن منگنز، ظرفیت و امکان فرآوری وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه، از پیشرفت کند فعالیت‌های معدنی انتقاد کرد و گفت: تا کنون پیشرفت آنچنانی حاصل نشده است.

احمد امیرآبادی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، باید به این نکته توجه داشته باشد که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

وی مقابله با خام فروشی را از اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: قرار نیست استان قم به نوعی مرکز خام فروشی برای استان‌های دیگر باشد و باید اگر کارخانه‌ای امکانش را دارد مواد اولیه در همین استان فرآوری شود و این حق مردم استان است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس هم گفت: استان قم پوشش گیاهی لازم را ندارد و کانون ریزگرد است لذا نباید در مقابل محیط زیست، اولویت با استخراج معدن باشد بلکه استخراج و فرآوری‌های معادن باید با حفظ ضرورت‌های محیط زیست باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه معدن باید تعهداتی که در قانون پیش بینی شده رعایت کنند تصریح کرد: این به معنای همکاری نکردن با وزارت صمت نیست بلکه اعمال مقررات است و تخریب محیط زیست قابل اغماض نخواهد بود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان از امضای تفاهم نامه سه جانبه‌ی استانداری، معاونت معادن وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی خبر داد و افزود: در این تفاهم نامه برخی دغدغه‌های مطرح شده در زمینه فرآوری و محیط زیستی مدنظر قرار گرفته است.

اکبر ابدالی با اشاره به نتایج مزایده دی ماه امسال گفت: ۶۶ معدن و محدوده به مزایده گذاشته شد که ۳۰ نفر شرکت کردند و ۱۹ معدن به افراد برنده واگذار شد و بخشی از محدوده‌ها و معادن هم تجدید مزایده شده است که در آینده‌ی نزدیک در همین ماه واگذار می‌شود.

وی از اکتشاف محدوده‌های فلزی در استان خبر داد و گفت: این محدوده‌ها از جنس آهن، طلا، مس و نقره است که در اولویت کاری سازمان صمت استان قرار دارد چرا که ارزش افزوده و ثروت بیشتری را جذب استان می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار