نماینده اصفهان می‌گوید: اختصاص خودرو به مادران دارای فرزند دوم یک نوع انگیزه دادن است؛ عملاً با تحویل خودرو و فروش آن، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به خانواده‌ها می‌دهیم.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 20 May 2023

امیرحسین بانکی‌پور در ویژه برنامه چدقلوهای استان اصفهان در ارستان، با بیان اینکه برگزاری این جشن به صورت ابتکاری در شهرستان اردستان صورت گرفته است، اظهار داشت: این جشن هرساله در تهران برگزار می‌شود و امسال نیز برگزار شد. 

وی با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیشنهاد ثبت این مهم در تقویم رسمی کشور داده شده است، افزود: در قانون جوانی جمعیت مزایای ویژه برای دوقلوها در نظر گرفتیم از جمله برای مادران آنان یک سال مرخصی زایمان پیش‌بینی شده است و تسهیلات فرزندآوری چندین برابر یک فرزند در نظر گرفته شده است. 

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور در بیان جزئیات تسهیلات فرزندآوری ابراز داشت: اگر کسی فرزند دوم او سه قلو باشد، 270 میلیون تومان با تنفس شش ماهه به صورت قرض‌الحسنه و با کارمزد چهار درصد و با بازپرداخت هفت ساله است. 

وی ضمن اشاره به جشن چندقلوهای استان اصفهان در اردستان گفت: پیشنهاد می‌شود که در سوم خرداد سال آینده همایش ویژه‌ای برای سه قلوها برگزار شود چراکه مشکلات این افراد نسبت به دوقلوها به مراتب بیشتر است در حالی با وجود تمام مشکلات زندگی شیرینی خاص خود را دارد. 

موافقت با معافیت مشمولان 40 ساله دارای 3 فرزند 

بانکی‌پور ضمن اشاره به سختی‌ها و مشکلات پیش روی خانواده‌های دارای دوقلو و سه قلو تصریح کرد: در طرح اخیر درخواست کردیم افرادی که 40 ساله و دارای سه فرزند هستند از خدمت مقدس سربازی معاف شوند و خوشبختانه این موضوع مورد موافقت قرار گرفت. 

وی از اعمال تخفیف 15 درصدی مالیاتی برای افراد دارای سه فرزند تاکید کرد: از دیگر اقدامات و مصوبات در قانون جوانی جمعیت اختصاص زمین به خانواده‌های دارای فرزند سوم است که با اقدامات صورت گرفته زمین‌های فرزند سومی‌ها نیز امسال به آنان داده می‌شود. 

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت یک قانون و برنامه است، افزود: مسئله جمعیت یک مسئله چند بُعدی است و از این رو در ماده یک این قانون ذکر شده است که مسئول اجرای قانون جوانی جمعیت در شهرستان‌ها فرمانداران هستند و باید هر دستگاه یک قرارگاه داشته باشد. 

وی با بیان اینکه هر قرارگاه باید یک قانون مدون پنج ساله داشته باشد، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که تا پایان برنامه هفتم توسعه یعنی تا پنج سال آینده باید نرخ باروری به 2.5 برسد و از این رو شهرستان اردستان برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید سالانه 11 درصد جمعیت رشد پیدا کند. 

بانکی‌پور در زمینه تخصیص زمین به خانواده های دارای سه فرزند گفت: این موضوع به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گرفت و در اردستان هیچ مشکلی در این زمین وجود ندارد و امکان واگذاری وجود دارد؛ موضوع اختصاص زمین باید به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد و در قرارگاه باید مسئله اصلی باشد و هر مشکلی که پیش می‌آید از طریق تهران تا رفع آن پیگیری شود. 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 100 هزار خودرو از طریق طرح قانون جوانی جمعیت به واجدان شرایط واگذار شد، ابراز داشت: باید اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قانون جوانی جمعیت صورت پذیرد و از سوی دیگر در راستای تشویق مادران پیشنهاد می‌شود یک مراسم ویژه مادران برگزار شود. 

بانکی‌پور با بیان اینکه اختصاص خودرو در قالب قانون جوانی جمعیت برای تولد فرزند دوم به بعد نوعی انگیزه قلمداد می‌شود، تصریح کرد: مردم باید مطلع شوند که اختصاص خودرو از این طریق محقق شده است و واجدان شرایط خودرو خود را دریافت کردند چراکه خودرو یک موضوع ملموسی است عملا با این خودرو و فروش آن 200 الی 300 میلیون تومان به خانواده‌ها می‌دهیم. 

وی گفت: یک مراسم ویژه مادران برگزار کنیم و مادران با خودروهای خود بیرون بیایند چراکه خودرو یک امر ملموسی است و از این رو هیچ شرطی برای طرح مادران در تحویل خودرو نظیر داشتن گواهینامه و غیره وجود ندارد در حالی که متاسفانه خصلتی که وجود دارد این است که اگر خودرو تحویل ندهند، همه جا این موضوع بیان می‌شود اما اگر خودرو را تحویل دهند این موضوع جایی بیان نمی‌شود. 

بانکی‌پور با بیان اینکه تحویل خودرو به مادران دارای فرزند دوم به بعد حق هر مادری است، افزود: این موضوع خیریه‌ای نیست و بر همین اساس باید تحویل خودرو به مادران دارای فرزند دوم به بعد ابراز و اظهار شود و به یک سرمایه اجتماعی تبدیل می‌شود. 

عروس و داماد زیر 23 سال با 420 میلیون وام ازدواج کارهای زیادی می‌توانند بکنند

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور با بیان اینکه پارسال 80 درصد متقاضیان دریافت وام ازدواج تسهیلات مربوطه را دریافت کردند، گفت: اگر عروس و داماد زیر 23 سال با یکدیگر ازدواج کنند، به هر کدام 210 میلیون تومان وام ازدواج می‌دهند و در مجموع 420 میلیون وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و این میزان وام در اردستان مبلغ قابل توجهی است و می‌توان کارهای زیادی را با آن انجام داد. 

بانکی‌پور با بیان اینکه افرادی که لیست افرادی که وام قرض‌الحسنه دریافت کردند، منتشر شود، گفت: وام فرزند‌آوری از فرزند اول 30 میلیون و تا فرزند پنجم 150 میلیون تومان در سال جاری پیش‌بینی شده است و از سوی دیگر هزینه ناباروری 90 درصد تحت پوشش بیمه است باید این موارد گفته شود چراکه بسیاری از این موارد را مردم از آنان اطلاعی ندارند و از سوی دیگر نیز زایمان طبیعی نیز به صورت رایگان انجام می‌شود. 

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور افزود: در قضیه ضمانت وام نیز مواردی را رفع کردیم اول اینکه افرادی که سربازی نرفتند در سال جاری وام ازدواج به آنان تعلق می‌گیرد و در مورد ضمانت نیز یارانه، سهام عدالت خود و خانواده، یک ضامن عادی و سفته پیش‌بینی شده است.

بانکی‌پور گفت: در مورد کارت‌های تعبیه شده برای تخفیف به تمام اصناف و مشاغل ابلاغ شود تا میزان تخفیف امکان‌پذیر را اعلام کنند و بهترین موارد را در قالب یک دفترچه منتشر کنند و این موضوع علاوه بر مزیت برای صاحبان صنف برای خانواده‌های دارای دو یا چند قلو نیز فوایدی دارد.

وی با بیان اینکه هر دستگاهی مانع اجرای قانون جوانی جمعیت می‌شود توسط رسانه‌ها معرفی شوند، تصریح کرد: امسال سه مورد هدف قرار گرفتیم اول اختصاص زمین و دوم اختصاص کارانه به بهورزان و مراقب سلامت است که به تصویب رسیده است به نحوی که اگر تعداد فرزندآوری وی نسبت به سال گذشته بیشتر باشد شامل این کارانه می‌شود و از این رو سرمایه‌گذاری آموزشی بر روی این افراد صورت پذیرد و قوی شوند و لازم است تا توجه ویژه‌ای به مراقبان سلامت و بهورز صورت پذیرد به نحوی که می‌توان برای این بهورزان برنامه‌هایی نظیر سفر مشهد مقدس و غیره در نظر گرفته شود و با این افراد می‌توان اعداد مربوط یه افزایش جمعیت را محقق کرد و بر همین اساس این افراد در تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت نقش بسزایی دارد.

عملکرد ضعیف استان اصفهان در حوزه جمعیت

بانکی‌پور با بیان اینکه رسانه‌ها در مواردی که قانون جوانی جمعیت اجرایی نمی‌شود، مطالبه‌گری و مواردی که اجرای شده است اطلاع‌رسانی کنند، تاکید کرد: مهاجرت در اردستان بر اساس اظهارات مسئولان زیاد شده است به نحوی که افرادی که مهاجرت کردند وضعیت‌شان خوب شده است. خیلی از اردستانی‌ها در استان‌های دیگر و یا خارج از کشور حضور دارند و پیشنهاد می‌شود در هفته اردستان همه این افراد که به خاک اجدادی خود تعلق خاطر دارند، جمع شوند و با همکاری آنان بتوان نسبت به توسعه منطقه اقدام کرد. 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور جایزه ملی جمعیت را به موفق‌ترین مراکز اهدا می‌کنند، افزود: متأسفانه بر اساس گزارش‌های ارسال شده از سوی استان اصفهان عملکرد مناسبی نسبت به سایر مراکز نداشته است و خیلی ضعیف بود و سیستم استان اصفهان در این موضوع ضعیف عمل کرده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار