مدیر اداره بهبود اداره کل شیلات استان کرمانشاه گفت: ارزش صادرات ماهیان گرمابی از استان کرمانشاه در سال گذشته 18 میلیارد و 80 میلیون ریال بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 13 October 2015
مدیر اداره بهبود اداره کل شیلات استان کرمانشاه گفت: ارزش صادرات ماهیان گرمابی از استان کرمانشاه در سال گذشته 18 میلیارد و 80 میلیون ریال بوده است.

 فعالیت صید هر چند سابقه‌ای طولانی دارد اما به طور رسمی سازمان شیلات در ایران به شکل مدرن و در مقایسه با سایر زیر بخش‌های کشاورزی سازمان نوپایی محسوب می‌شود. این سازمان با رسالتی که در توسعه آبزی‌پروری، صید و صنایع ذیربط دارد برای رونق اقتصادی کشور تلاش می‌کند. با افزایش ارزش غذایی آبزیان در زندگی امروزی مصرف این محصول در سبد کالای خانوارها رشد چشمگیری داشته که این موضوع سبب افزایش واردات آبزیان در کشورهایی شده است که قابلیت پرورش و تولید آبزیان را ندارند. ماهیان گرمابی جز اقلام صادراتی کرمانشاه به کشور عراق است که این استان برای افزایش صادرات نیازمند حمایت‌های بیشتر مسئولان امر بوده و در این صورت تحول عظیمی در درآمد فعالان این بخش و اقتصاد استان ایجاد می‌شود.

برای بررسی ظرفیت استان کرمانشاه در تولید آبزیان، موانع تولید و صادرات این محصول با مجتبی پوریا مدیر اداره بهبود و فنی اداره کل شیلات استان کرمانشاه به گفت‌وگو نشستیم.

تسنیم: استان کرمانشاه در تولید ماهیان گرمابی  و سردابی چه جایگاهی در کشور دارد؟

پوریا: استان کرمانشاه از نظر تولید ماهیان گرمابی جز استان‌های نخست و در تولید ماهیان سردابی پس از استان‌های خوزستان و گیلان استان سوم کشور است.

تسنیم: ماهیان گرمابی تولیدی در استان کرمانشاه به چه شکلی به کشور عراق صادر می‌شوند و در سال گذشته چه میزان ارزآوری از صادرات ماهیان حاصل شده است؟

پوریا: صادرات ماهی به دو شکل از طریق مرزهای شهرستان قصرشیرین و مرز شلمچه در استان خوزستان انجام می‌شود. صادرات آبزیان به کشور عراق از طریق مرز شلمچه به دلیل زبان مشترک استان خوزستان با کشور عراق سرعت بیشتری در مقایسه با استان کرمانشاه در انجام مبادلات ایجاد کرده ست.

علاوه بر تولیدات استان کرمانشاه، آبزیان تولیدی استان‌های شمالی از جمله مازنداران و گیلان نیز از مرز پرویزخان و خسروی به مقصد عراق صادر می‌شوند و صادرات ماهی در سال گذشته با 226 تن صادرات 18 میلیارد و 80 میلیون ریال برای استان کرمانشاه ارزآوری داشته است.

تسنیم: دلایل برتری استان خوزستان در صادرات ماهی علاوه بر زبان مشترک استان با کشور عراق چیست؟

پوریا: دلایل موفقیت استان خوزستان در ترانزیت ماهی به کشور عراق، در کنار زبان مشترک که سبب تسهیل مبادلات شده است وسعت مجتمع‌های این استان به مساحت 12 هزار متر مربع است که مجتمع‌های استان کرمانشاه تنها چهار هزار متر مربع وسعت دارند.

تسنیم: شیوع بیماری بیماری خون‌ریزی پوزه (vhs) در سال 93 چه تأثیری بر صادرات ماهی‌های تولیدی استان کرمانشاه گذاشت؟

پوریا: در سال 92، 452 تن از ماهیان تولیدی استان کرمانشاه صادر شد که در سال گذشته با شیوع این بیماری صادرات به 226 تن کاهش یافت ولی با این وجود در شش ماه نخست امسال چهار تن از ماهیان استان به صورت قانونی از مرز پرویزخان به کشور عراق صادر شده است که رقم صادرات واقعی بر اساس ظرفیت مجتمع‌های پروش ماهی استان بیش از این میزان است.

تسنیم: چه عواملی سبب صادرات ماهی بدون مجوز دامپزشکی از استان کرمانشاه شده است؟

پوریا: بهره‌برداران ماهی در استان کرمانشاه در هر دوره برداشت باید مبالغی را برای انجام آزمایش‌های متعدد پرداخت کنند که این امر برای فعالان این بخش مقرون به صرفه نبوده و در صورت انجام ندادن این آزمایش‌ها مجوزی برای صادرات داده نمی‌شود.

البته با توجه به اینکه سلامت ماهیان گرمابی نسبت به سردابی همچون قزل‌آلا بالا است نیازی به انجام آزمایشات پی در پی و پرداخت هزینه‌های 200 هزار تومانی آزمایش نیست.

تسنیم: در استان کرمانشاه چه شهرستان‌هایی در صادرات ماهی پیشرو هستند؟

پوریا: شهرستان قصرشیرین و پاوه با فیله کردن ماهی کپور به عنوان ماهی گرمابی جایگاه ویژه‌ای در استان کرمانشاه دارند و توجه به اینکه تمایل کشور عراق به خرید ماهی کپور بالا است و افزایش قیمت این محصول رغبت تولیدکنندگان را دو چندان ساخته است و براین اساس ساخت مراکزی برای فیله و بسته‌بندی مدرن ماهی کپور در استان ضرورت دارد زیرا بسته‌بندی تأثیر بسزایی در میزان فروش دارد.

تسنیم: اداره کل شیلات استان کرمانشاه برای رونق این بخش چه اقداماتی انجام داده است؟

پوریا: اداره کل شیلات استان کرمانشاه جهت توسعه و رونق تولیدات با اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان برنامه‌هایی را برای صادرات تدوین کرده و با توجه به اینکه شیلات استان از نظر کمیت و کیفیت نسبت به محصولات دام و طیور پیشتاز است.

تسنیم: چگونه کیفیت و سلامت آبزیان تضمین می‌شود؟

پوریا: دوره استفاده آنتی‌بیوتیک آبزیان حداکثر 25 روز بوده و پس از چهار ماه آبزیان روانه بازار فروش می‌شوند که این موضوع تأییدی بر سلامت آبزیان است.

تسنیم: در حال حاضر شیلات استان کرمانشاه با چه مشکلاتی مواجه است؟

پوریا: شیلات به عنوان بخشی که ارتباط مستقیمی با آب دارد به دلیل کاهش نزولات جوی تولیدکنندگان استان را دچار مشکل ساخته که این کاهش سبب خشک شدن رودخانه در شهرستان جوانرود با عرض 12 متر شده است.

تسنیم: کرمانشاه به عنوان تنها استان تولید کننده میگوی آب شیرین چه میزان ظرفیت دارد؟

پوریا: ساخت سردخانه نگهداری میگو در استان کرمانشاه به عنوان نخستین استانی که میگوی آب شیرین را تولید می‌کند ضرورت دارد زیرا سردخانه به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تولید این محصول محسوب می‌شود. ظرفیت استان در تولید میگوی آب شیرین 4.5 تن است و در هر سال مقداری از سه میلیون پست لارو تولیدی به دیگر استان‌های مستعد ارسال می‌شود.

تسنیم: به فعالان بخش آبزی‌پروری چه میزان تسهیلات پرداخت می‌شود؟

پوریا: به هر یک از تولیدکنندگان ماهی 300 میلیون ریال به عنوان سرمایه در گردش و 120 میلیون ریال نیز برای احداث به شرط تصفیه بدهی پرداخت می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار