کد خبر: ۱۳۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 05 December 2015
مدیر کل شیلات و آبزیان استان یزد اعلام کرد: سازمان‌های شیلات و محیط زیست کشور در مورد اجرای 10 طرح پایلوت به تفاهم‌ رسیده‌اندجراشود، از آمادگی سرمایه‌گذار برای شروع کار خبر داد.

محمدمهدی شطرنجی تصریح کرد: کمیته مشترکی با حضور معاونت آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران و سازمان محیط‌زیست کشور تشکیل شده و در مورد اجرای 10 طرح تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا هر یک به ظرفیت 10 هزار تن در شهرستان بافق در یزد به تفاهم رسیده‌اند و به زودی این طرح زیر نظر محیط‌زیست شروع به کار خواهد کرد

وی با تاکید بر این که توافق ضمنی انجام شده و هنوز مکتوب آن به استان ابلاغ نشده است، گفت: آنچه مسلم است این کمیته‌ی مشترک در مورد تکثیر و پرورش آزاد تیلاپیا در مجموعه‌ی کشور با اولویت استان یزد به توافق رسیده اند ولی قطعاً تا به صورت کتبی اعلام نشود، طرح اجرایی نخواهد شد.

چمنی عملیاتی شدن این طرح را بسیار پر هزینه و سنگین دانست و در این باره عنوان کرد: در همین رابطه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رایزنی‌ها صورت گرفته و مراحل اولیه و زیرساخت‌های اجرای طرح نیز آماده‌سازی شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذار پای کار است و تنها در انتظار صدور مجوز هستیم تا عملیات اجرایی را با نظارت و هماهنگی محیط‌زیست شروع کنیم.

چمنی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در شش ماهه نخست امسال 180 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در حدود 200 باب استخر استان رها سازی شد که منجر به تولید 360 تن ماهی گرمابی در استان شد.

وی افزود: این ماهیان عمدتاً شامل انواع کپور ماهیان هستند که از اواخر فروردین‌ماه در استخرهای استان رهاسازی و معمولاً در نیمه آبان ماه صید آنها آغاز می‌شود.

مدیر کل شیلات استان با اشاره به وجود بالغ بر 750 فقره مجوز فعالیت‌های شیلاتی در استان، یادآور شد: با توجه به امکان پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در سطح استان کلیه کشاورزان، گلخانه‌داران و دارندگان استخر می‌توانند بسته به شرایط حاکم بر منطقه اقدام به پرورش ماهی کنند.

 

وی همچنین از رهاسازی تاکنون 400 هزار قطعه بچه ماهی سردابی در استان خبر داد و پیش‌بینی کرد که تا پایان فصل جاری این تعداد به 800 هزار  قطعه نیز برسد.

چمنی با اشاره به این که در استان تعداد بیش از 600 فقره مجوز برای پرورش ماهیان سردابی صادر شده است، زمان رهاسازی ماهیان سردابی استان که عمدتاً از گونه‌ی قزل آلا هستند را اوائل مهرماه و برداشت آن را در ماه اسفند ذکر کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار