کد خبر: ۱۴۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 19 December 2015


یلدا نام اولین شب زمستان یعنی طولانی‌ترین شب سال است. به رسم ایرانی‌های کهن در این شب اعضای خانواده دور سفره یلدا نشسته و حافظ می‌خوانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، به نقل از جمعیت امام علی(ع) استان البرز، در این بین وسعت سفره یلدای بزرگترهای خانواده بیشتر است چون مهربانی را با کوچکترها تقسیم می‌کنند. چند سال است دفتر نمایندگی جمعیت امام علی(ع) در استان البرز فعالیت خود را آغاز کرده و شهروندانی دریادل را گردهم آورده که خانواده خود را به اندازه همه کودکان نیازمند شهر وسعت داده و سفره یلدایی به وسعت همه کوچه‌های تاریک فقر می‌گسترانند تا خورشیدی باشند در شبِ زندگی کودکان مناطق حاشیه نشین شهر. مهربانانی که در بلندترین شب سال، حافظِ لبخند کودکان دردمند شهرشان شده‌اند. امسال سومین سال متوالی است که در استان البرز، طرح جمعیت امام علی(ع) با نام «یلدا در کوچه‌های فقر » برگزار می‌گردد.

در شب یلدا در حالی که بسیاری از خانه‌های شهر در نور و گرما و لبخند غرقند و بساط میوه در آنها به راه است،کودکان بسیاری هستند که که تنها و بی‌کس در شهر کار می‌کنند و از سرما به خود می‌لرزند. برخی از این کودکان حتی یک کبریت هم برای گرم شدن ندارند. این کودکان معصوم سرمای زمستان را در خیابان‌ها به گدایی و فروش فال و گل و دستمال و… می‌گذارنند. جمعیت امام علی (ع) از سال 88 تصمیم گرفت در شب یلدا جشنی برای این نان آوران کوچک برگزار نماید. در این جشن اعضای جمعیت شب یلدا را که یکی از شب های مهم در فرهنگ خانواده‌های ایرانی است، در کنار این کودکان حاضر می‌شوند و در جشنی ماندگار برنامه‌های شاد و متنوعی را برای این کودکان برگزار می‌کنند و سپس همه با هم سر سفره یلدا نشسته و میوه‌های زمستانی و آجیل و شیرینی می‌خورند. همچنین در این جشن به تک تک این کودکان هدایایی داده می‌شود و مسابقه و سرگرمی‌های بسیاری برای کودکان برگزار می‌گردد. معمولا در این مراسم از خود کودکان برای اجرای برنامه‌های جشن کمک گرفته می‌شود. از مهمترین اهداف این طرح نشاندن لبخندی بر لبان این کودکان معصوم شهرمان است. همچنین تلاش می‌شود تا با این برنامه گزارشی از تنهایی و درد کودکانی که در حاشیه روزمرگی‌های اجتماع فراموش شده‌اند، به سمع و نظر مردم و مسئولین برسد. این طرح آغازی است برای حضور بیشتر اعضای جمعیت در این محله‌ها و دوستی بین اعضای جمعیت و کودکان این محله‌های محروم برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های دیگر جمعیت برای امداد رسانی به آنان. علاوه بر این در کنار جشن شب یلدا برای کودکان تنهای شهر، در پایان این طرح اعضای جمعیت بسته‌های غذای شب یلدا را در دست گرفته و کوچه به کوچه به سراغ کودکان و نیازمندان از پیش شناسایی شده می‌روند تا دست کم در شب یلدا، تیرگی یأس را از دل غمدیده شان بزدایند.

یکی از مسئولان برگزاری یلدا در کوچه‌های فقر البرز می‌گوید: این مراسم با هدف ایجاد امید و نشاط میان کودکانی که با وجود سن کم متحمل مشکلات زیادی هستند و به منظور یادآوری مسئولیت اجتماعی افراد جامعه نسبت به معضلات اجتماعی موجود در استان برگزار می‌شود.

ملیحه میر جعفری می‌افزاید: یلدا در کوچه‌های فقر البرز در دو بخش برگزار می‌شود.

بخش اول مربوط به مراسمی است که در روز یکشنبه 29 آذر ماه با برنامه‌های شاد و متنوع برای 300 کودک تحت پوشش جمعیت از محله‌های ملک آباد و سرآسیاب برگزار می‌شود و در بخش دوم 150 تا 200 بسته یلدا شامل خوراکی‌های مخصوص یلدا و شال و کلاه گرم در میان کودکان کار کرج پخش می شود. بخشی از شال و کلاه‌های اهدایی در این مراسم توسط زنان سرپرست خانوار تحت پوشش جمعیت بافته شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: کلیه هزینه‌های برگزاری این مراسم را خیرین تامین می‌کنند و همه امور هماهنگی برگزاری را اعضای داوطلب جمعیت انجام می‌دهند.

میرجعفری در پایان می‌گوید: با توزیع بسته‌های یلدا بین کودکان شهر اطلاعات جمعیت در خصوص این کودکان در کرج بیشتر می‌شود. این اطلاعات در برنامه‌ریزی‌های آتی جمعیت برای حمایت از این کودکان کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار