رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی گفت: مرکز تکثیر و پرورش ماهیان بومی در پلدشت به منظور حفظ، بازسازی و ذخایر آبزیان استان راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۶۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 13 January 2016

اسمعیل کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ،اظهار داشت: امسال مرکز تکثیر و پرورش ماهیان بومی و گرمابی شهید کاظمی پلدشت با توان تکثیر و پرورش هفت میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی و سه میلیون قطعه "لاروسوف" و رساندن آنها به میزان 10 تا 15 گرم برای رهاسازی در منابع آبی استان و به منظور حفظ، بازسازی و ذخایر آبزیان آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی گفت: وجود دشت‌ها و اراضی مستعد و شرایط آب و هوایی مساعد استان امکان توسعه، تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی را فراهم کرده به طوری که هم‌اکنون تعداد 202 مرکز تکثیر، مزرعه گرمابی منفرد، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، آبگیر و آب‌بند در استان فعال بوده و تولید یک هزار و 900 تن انواع ماهیان گرمابی را در سال گذشته داشته است.

وی با اشاره به روند تولید ماهیان سردآبی استان تصریح کرد: در این رابطه از سال 80 روند تولید این ماهیان با 558 تن در سال آغاز شده و امسال به 9 هزار و 500 تن رسیده است.

کریم‌زاده افزود: هم‌اکنون در استان تعداد سه مرکز تکثیر بچه ماهی قزل‌آلا و 10 مزرعه حد واسط با توان تولید بیش از 30 میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در سال و اشتغال‌زایی 50 نفر فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: در این زمینه علاوه بر تامین بچه ماهی مورد نیاز استان و مزارع حد واسط، سایر آنها به استان‌ها دیگر کشور از جمله خراسان، فارس، کردستان، زنجان، آذربایجان‌شرقی، همدان، اردبیل و ایلام صادر می‌شود.

کریم‌زاده اظهار داشت: علاوه بر آن سالانه بیش از 50 میلیون قطعه تخم چشم‌زده تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود و این مرکز علاوه بر تکثیر در فصل مربوطه یعنی مهر، نسبت به تکثیر در خارج از فصل یعنی خرداد اقدام می‌کند که این امر در جهان و کشور از اهمیت ویژه برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به آمار تولید بچه ماهی قزل‌آلا در استان تصریح کرد: در این باره از سال 80 بیش از پنج میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در آذربایجان‌غربی تولید و امسال به 32 میلیون قطعه رسید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار