کارشناسان می گویند میزان مصرف سرانه محصولات شیلاتی در همدان ۷ کیلوگرم است که کمتر از نصف مقادیر بین‌المللی را شامل می‌شود، این در حالی است که استان همدان در تولید ماهی رتبه هشتم کشور را دارد.
کد خبر: ۱۹۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 05 March 2016

کارشناسان می گویند میزان مصرف سرانه محصولات شیلاتی در همدان ۷ کیلوگرم است که کمتر از نصف مقادیر بین‌المللی را شامل می‌شود، این در حالی است که استان همدان در تولید ماهی رتبه هشتم کشور را دارد.

به گزارش تابناک همدان ؛ ماهی یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی است که در سراسر دنیا وجود دارد. اما متأسفانه در کشور مصرف این خوراکی رواج زیادی ندارد، به‌طوری‌که مصرف میانگین سرانه مصرف سالانه‌ی ماهی چیزی در حدود ۸٫۵ کیلوگرم است.

میزان مصرف سرانه محصولات شیلاتی در همدان 7 کیلوگرم، در کشور حدود ۹.۲ کیلوگرم و در جهان مصرف سرانه محصولات شیلاتی ۱۹.۲ کیلوگرم است.

عددی که با سرانه مصرف جهانی فاصله بسیاری دارد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اگر کشوری می‌خواهد سلامت مردمش را حفظ کند، باید ۳۰ درصد از مجموع پروتئین‌های حیوانی که مردم آن کشور دریافت می‌کنند به آبزیان اختصاص داشته باشد.

ازآنجاکه خوردن ماهی به دلیل داشتن بوی نامطبوع و استخوان‌های ریزودرشتی که دارد، به‌خصوص برای کودکان و افراد سالمند آسان نیست، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند ماهی را در برنامه غذایی خود جای ندهند اما در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی امروز و گرانی مواد غذایی ارزشمند، مردم ترجیح می‌دهند ماهی را از سفره غذایی خود حذف کنند.

بالا بودن قیمت ماهی از یک‌سو و داشتن ذائقه خاص ایرانی از سوی دیگر، باعث شده است که این صنعت تاکنون موفق به افزایش مصرف سرانه ماهی نشود.

علی دولو مدیرکل شیلات استان همدان با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف ماهی در استان گفته ۶۵۰ واحد پرورش ماهی خوراکی در استان مشغول به فعالیت هستند که در این واحدها ۳۲۵۰ تن ماهی سردابی و ۸۷۰ تن ماهی گرمابی تولید می‌شود.

بااین‌حال که استان همدان یکی از استان‌های برتر در تولید ماهی است، اما آمارها از مصرف پایین ماهی در استان دلالت دارد، می‌شود نتیجه گرفت که همدانی‌ها ماهی‌خور نیستند!

یکی از همشهریان همدانی که در حال خرید گوشت بود در مورد عدم تمایل به مصرف ماهی گفت: ما در سال بیشتر از پنج یا شش بار ماهی مصرف نمی‌کنیم، در عوض از پروتئین حیوانی دیگری شامل گوشت قرمز و گوشت مرغ استفاده می‌کنیم.

علی صمدی ادامه داد: دلیل دوم استفاده نکردن از گوشت ماهی نبود فرهنگ‌ سازی مناسب است، به دلیل اینکه همدان استانی ساحلی نیست و تولیدات در استخرها صورت می‌گیرد، مردم با ماهی احساس بیگانگی دارند و آشنا نیستند.

وی تصریح کرد: در همدان به دلیل نبود فروش، مغازه‌های کمی اقدام به عرضه گوشت سفید می‌کند، در عوض به دلیل قیمت مناسب مرغ، این نوع گوشت را به مردم ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از شهروندان همدانی با گلایه از قیمت بالای ماهی گفت: به دلیل اینکه گوشت ماهی گران است ما مجبور به استفاده از گوشت‌های جایگزین و ارزان‌تر هستیم.

خانم رضایی افزود: باوجوداینکه پروتئین‌های ماهی یکی از نیازهای بدن انسان است که در هیچ گوشتی وجود ندارد اما ما در سال یک بار هم ماهی مصرف نمی‌کنیم.

وی گفت: ما یک خانواده ۶ نفری هستیم و اگر بخواهیم یک وعده ماهی مصرف کنیم باید حدود صد هزار تومان پول پرداخت کنیم، درحالی‌که با خرید این مقدار گوشت مرغ می‌توانیم، چند وعده غذایی گوشتی داشته باشیم.

پایین بودن سرانه مصرف ماهی در استان دلایل مختلفی دارد، یکی از مشکلات، قیمت ماهی است. یک خانواده با درآمد متوسط، ترجیح می‌دهد بهایی را که باید برای یک وعده مصرف ماهی بپردازد، برای خرید گوشت در نظر بگیرد که حداقل بتواند در چند وعده غذایی از آن استفاده کند.

یکی دیگر از عوامل پایین بودن سرانه مصرف ماهی، ناموفق بودن صنعت شیلات در جذب ذائقه‌های ایرانی است، یعنی شیلات نتوانسته با برنامه‌ریزی دقیق و روش‌های کارشناسی در این صنعت جذابیت به وجود آورد و ذائقه ایرانی را برای مصرف ماهی تشویق و تحریک کند.

یکی دیگر از علت‌ها هم ضعف بخش بازاریابی و بازرگانی این صنعت است که تاکنون نتوانسته است با روش‌های بدیع، خانواده‌ها را به خرید ماهی و میگو تشویق کند و از این راه بتواند ارزش غذایی ماهی و میگو را به خانواده‌ها بقبولاند.

به‌هرحال آنچه که مسلم است، نبود علاقه به مصرف ماهی در بین همدانی‌هاست، بافرهنگ سازی مناسب از سوی مسئولان بهداشتی در جهت تغییر ذائقه مردم به مصرف ماهی و همچنین با ایجاد برنامه‌هایی برای کاهش قیمت ماهی و در نظر گرفتن قدرت خرید، می‌شود مردم را به استفاده از ماهی تشویق کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار