کد خبر: ۲۲۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 15 May 2016
منطقه آزاد سیستان پس از تصویب موجی از امید و نشاط را در بین سیستانیان ایجاد نموده است، موضوعی که باید ها و نباید های بسیاری را با خود به همراه دارد، از همین روی قاسم زاهدی دبیر سرویس اجتماعی نی زار طی یادداشتی به اولویت ها برای توسعه زیرساخت ها در ایجاد منطقه آزاد سیستان پرداخته است . متن این یادداشت در ادامه تقدیم می شود ….
بخش نخست: کارآفرین باشیم
کارآفرینی توسط بومیان منطقه سیستان در مشاغل،تجارت ها، و تخصص های مختلف جلب سرمایه و سرمایه گذاری اولویت و راهی برای تسریع حرکت اقتصادمنطقه سیستان بسوی توسعه و ایجاد اشتغال است و می تواند به عنوان اهرمی برای شتاب توسعه و رشد اقتصادی و مهیا شدن زیرساخت های منطقه آزاد سیستان باشد.
رویکرد اکثر استان های کشورمان در دو ساله اخیر و در دولت تدبیر و امید به موضوع کارآفرینی و توسعه آن، موجب گردیده موجی از سیاستهای توسعه کارآفرینی در کشور ایجاد شود.
استانهای مختلف راه حلی راکه در دو سال اخیر با حضور و نقش تاثیر گذار تیم اقتصادی دولت برای فائق آمدن بر مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی به آن روی آورده اند، توسعه فرهنگ کارآفرینی، انجام حمایت های لازم از کارآفرینان، ارائه آموزشهای مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهشهای لازم در این زمینه بوده است.
تأمل در وضعیت اقتصادی و روند مراحل پیشرفت و توسعه در استان های دارای استعداد و کم تر توجه شده که به موضوع کارآفرینی توجه نموده اند، نشانگر آن است که این دولت توانسته به پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی دست یابد و یا حداقل بحرانهای پیش آمده را به سلامت پشت سر گذاشته و بحرانهایی که وقوع آنها را در آینده پیش بینی می کردند را مهار نمایند. که منطقه سیستان یکی از آن مناطق مورد عنایات و تاکیدات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید نسبت به این منطقه کم تر توسعه یافته یا شاید گفت فراموش شده در گذشته است.
سرمایه از دیدگاه اقتصاد و اقتصاد دانان به جیوه تشبیه شده که لغزان است و با کوچک ترین حرکتی جابه جا می شود یا این که آن را پرنده ای می دانند که با ضعیف ترین صدای پایی می پرد و خیلی به سرعت و زودتر از آدمی آن ناحیه را ترک می کند. این پرنده زود گریز این روزها و در جریانات پسا تحریم نقش و سهم مهمی در اقتصاد کشور عزیزمان دارد، به اقصی نقاط کشور سفر می کند و گاه گفته می شود که سرمایه وطن نمی شناسد. از این رو باید با ذکاوت خاص و عکس العمل های به جا و به موقع در جذب سرمایه گذاران نقش آفرینی کنیم.
حال ما به عنوان مردم سیستان و بلوچستان برای هر چه بهتر اجرایی شدن این طرح عظیم اقتصادی در منطقه سیستان با دراز کرن دست همدلی و هم زبانی به سوی دولت تدبیر و امید انتظار آن را داریم تا شرایطی برای آموزش جوانان و جذب سرمایه گذاران بومی و خارجی توسط دولت هر چه سریعتر اقدام و مهیا شود.
از این روی ارگان ها، سازمان های دولتی و غیر دولتی استان می توانند شرایط و فضا را برای آمادگی مردم منطقه و ورود و جذب سرمایه گذاران داخل کشور و خارج آماده کنند تا هر چه بهتر و بیش از پیش راحت تر و سریع تر بتوانیم قدم های اول توسعه را در منطقه مستعد سیستان و بستر سازی زیرساخت ها برداریم. از این فرصت همدلی و هم زبانی بین مردم و دولت باید نهایت استفاده های موثر و مثبت جهت نمود منطقه در کشور و آسیای میانه صورت گیرد.
اول: کار آفرین باشیم
جوانان و متخصصین سیستانی فاقد شغل ولی دارای استعداد در تمامی زمینه ها و مشاغل علی رغم حمایت و تسهیلات مالی جهت کار آفرینی نیاز به حمایت معنوی و مشاوره در رشته ها و موضوعات مختلف توسط ارگان ها و سازمان های مختلف در زمینه شغلی مربوطه را دارند.
تمامی ادارات و ارگان ها بیش از پیش با نگاه توسعه و کارآفرینی در منطقه در این قدم اول می توانند با برگزاری دوره های مشاوره کارآفرینی در زمینه های مربوطه به آن اداره یا ارگان و برگزاری کارگاههای مدیریت اشتغال ، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، بهره بری زمان، تجارت و ارتباط مستقیم با رشته های مختلف کاری خود آن سازمان مربوطه قدم جلو گذاشته و از تمامی توان و ظرفیت های منطقه برای این آموزش و مشاوره همگانی استفاده شود. با ذکر این موضوع که رایگان برگزار شدن این کارگاهها و دوره ها خود شاخصی برای جذب و پرورش استعدادهای نهفته کار آفرینی است که کارآفرینی را تنها با بودن سرمایه پیش بینی می کنند که در دیگر مناطق کشور و حتی در خود منطقه سیستان بالعکس دیده ایم و واقعیت این است که فقط باید استعداد و توان خود را در مرحله عمل اثبات کرد.
بعد از برگزاری این دورها و قدم اول فراخوان از بین شرکت کننده ها جهت ارائه طرح ها ی اشتغال زایی و توسعه آفرینی در منطقه آزاد سیستان به سازمان های مربوطه با توجه به حوزه و موضوع مربوطه داده شود.
مستعدین و طرح های برتر با نظارت دستگاههای نظارتی از سازمان ها استخراج و فضای اولیه و شروع کار را با توان مالی فردی و دولتی آغاز کنیم و یا نقش مکمل در کنار سرمایه گذاران خارجی را ایفا کنند.
بخش دوم: فضا را برای ورود سرمایه گذاران خارجی آماده کنیم
سرمایه گذاران خارجی با اطلاع از منطقه جهت سرمایه گذاری ورود پیدا می کنند، در معرفی منطقه این سفارت های ایران خصوصا در کشورهای همسایه نظیر پاکستان ، افغانستان و هندوستان هستند که نقش موثر و مستقیم دارند و سفیران ایران معرف مزیت های منطقه سیستان به سرمایه گذاران خارجی هستند و در این میان استانداری سیستان و بلوچستان باید طی درخواستی از وزارت امور خارجه جهت ابلاغ به سفارت خانه های ایران در کشورهای همسایه که طی نشست سفرا با سرمایه گذاران خارجی و معرفی منطقه سیستان با برنامه ای مدون و طراحی شده جهت تقدیم به سرمایه گذاران صورت پذیرد.
هرچه واقعیت های اقتصادی و اجتماعی منطقه بهتر و شایسته تر معرفی شود، استقبال از منطقه جهت سرمایه گذاری سهل تر خواهد بود، در مرحله بعد ارگان ها و سازمان های دولتی از توان داخل سازمانی خود با توجه به حوزه سرمایه گذاری سرمایه گذار امکانات اسکان ، غذا و حمل و نقل را تا حد امکان رایگان در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی مورد تایید وزارت امورخارجه، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت کشور قرار دهند.
در قدم دوم بعد از انجام این امور و جذب و جلب سرمایه گذار این مردم بومی منطقه سیستان هستند که با خصلت زیبا و دیرینه میهمان نوازی خود فرهنگ غنی و خاک دامن گیر سیستان را به اثبات برسانند ، هر چند نگاه ویژه مدیران امنیتی برای تامین امنیت جانی و شغلی و امنیت سرمایه، سرمایه گذار در این بین از اهمیت خاصی برخوردار است.
آخرین مرحله ای که شاید گفت حساس ترین مرحله و اشاره به همان تشبیه اقتصاد و سرمایه به جیوه است که مدیران استان و کشور پس از بازدید و تایید منطقه جهت سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خارجی در کلیه نهادها ضمن تکریم ویژه، مسیرها و بروکراسی های اداری را طوری کوتاه طراحی کنند که باعث فرار نشود و این جذب و سرمایه گذاری برقرار شود و این قرار به آن امتداد ببخشد، به طوری که می توان گفت تک تک سرمایه گذاران خود سفیران اقتصادی سیستان خواهند شد.
به امید توسعه منطقه سیستان با همدلی و همزبانی، دولت و ملت
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
خوشبختانه هم نیروی کار و هم جذب سرمایه گذار فراهم است ما در هر قسمت و واحدی درمنطقه آزاد چابهار نیروهای زبده و کار بلد داریم که خود می توانند در اموزش نیروی انسانی منطقه آزاد سیستان موثر باشند و سرمایه گذاران زیادی داریم که از نظر امکانات و بعد مسافت راه داوطلب سرمایه گذاری هستن اما متاسفانه کوته نظری بعضی از مسولین مانع این کار است البته مسولین بومی خود سیستان هستن نمو نه اش آقای شهریاری تو جلسه سخنرانی انتخاباتی خود در دانشگاه سیستان و بلو چستان صراحتنا اعلام کردن مخالف ایجاد منطقه آزاد سیستان هستم عرضه دارید پخش کنید همه بدانند گیر از کجاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار