کد خبر: ۲۳۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 02 June 2016

پروژه پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران که توسط اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده با حضور ارگانهای مختلف شهرستان چابهار از قبیل شیلات، محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری، نیروی دریایی ارتش ، فرمانداری با هدف مشارکت در پروژه ها و تصمیم گیری های آینده توسعه منطقه در اداره کل بنادرو دریانوردی چابهار بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه سیستان و بلوچستان، مهندس ابوالقاسم اسدی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جلسه بررسی پروژه پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی امور دریا، دریانوردی و سواحل و وظایف حاکمیتی خود برای موادری همچون، یک پایگاه داده های دریایی ، رسوب گذاری و فرسایش در نوار ساحلی کشور، پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل با هدف تحلیل اطلاعات پایه مورد نیاز مهندسی، تحلیل پدیده های دریایی ، شناسایی و ارائه راهکارها جهت رفع مشکلات در مناطق حساس از دیدگاه مهندسی ، بررسی تغییرات خط ساحل، بررسی و پیش بینی طوفان حاره ای در طول خط ساحل ، پهنه بندی منطقه بر اساس خطرپذیری در برابر سونامی، تهیه بانک اطلاعاتی از داده ای ثبت شده و بروز رسانی مطالعات و برنامه ریزی مدیریت یکپارچه نوار ساحلی اقدام به پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران نموده است.

ابوالقاسم اسدی افزود: اهداف کلان طرح ملی پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل با هدف تهیه اطلاعات پایه جهت مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ، به روز رسانی طرح جامع بنادر تجاری کشور و توسعه صنعت گردشگری در سواحل ، تهیه معیارهای ساخت و سازهای دریایی و کاربری مطلوب از اراضی و دستیابی به یک مرجع اطلاعات قابل اطمینان جهت استفاده در مطالعات طراحی سازه های ساحلی و فراساحلی منطقه است.

وی اظهار کرد: محدوده مطالعات پروژه پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران از منطقه خلیج گواتر در مرز ایران و پاکستان شروع و تا مرز استان هرمزگان در منطقه خود رایج به طول 300 کیلومتر می باشد.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی تصریح کرد: برای مطالعات و اجرای این پروژه هزینه ای بالغ بر 7 میلیارد تومان سازمان بنادر از منابع داخلی هزینه کرده تا بتواند یک بانک اطلاعاتی دریایی برای توسعه سواحل و تصمیم گیری برای جانمایی دقیق پروژه هایی در نوار ساحلی و از همه مهمتر بحث توسعه پایدار را شامل می شود.

در ادامه اسدی اظهار داشت: اداره کل مهندسی سواحل بنادر سازمان بنادر و دریانوردی دو موضوع مهم "مطالعات پایش و شبیه سازی ساحل "و "مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی "را در دستور کار خود قرار داد که در بحث مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بیش از یک دهه کار مطالعات آن انجام و نتایج کار مطالعات منتج به استخراج یکسری نقشهایی شد که در آن نقشه ، توان اکولوژی منطقه ، برنامه های کاربردی ارگانها، و کاربری های هفتگانه دستگاههای اجرایی و مناطق پیش بینی شده که هر پهنه ای چه نوع کاربری می توان داشته باشد و در سال 90 در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب و به کلیه ادارات کل استان ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: تفاوت مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با مطالعات پایش شبیه سازی سواحل در این است که درطرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به موضوع پهنه نوار ساحلی با مقیاس 1، بیست و پنج هزارم پرداخته شده اما در مطالعات شبیه سازی سواحل ، طرح ها ، برنامه ها ، و نقشه ها بانگاه استان به استان در مقیاس1/ پنج هزارم تبدیل می کندکه این امر باعث استفاده دقیق تر و کاربردی تر نقشه هاخواهد شد.

مهدی شفیعی فر مجری اجرای این پروژه پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران نیز گفت: مراحل مطالعات پایش مکران به صورت جمع آوری اطلاعات ، اندازه گیری های میدانی ، شبیه سازی پارامترهای دریایی و طبقه بندی نواحی ساحلی صورت گرفته است .

شفیعی فر افزود: موضوع دیگری که ما در سواحل مکران در دست اقدام داریم ، انجام هیدروگرافی سواحل مکران می باشد زیرا عملیات هیدروگرافی انجام شده مربوط به دهه 70 میلادی توسط نیروی دریایی ارتش بریتانیا با خروجی یک صد هزارم مقیاس توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح چاپ شده است در نتیجه ما برای دستیابی به اطلاعات قابل اطمینان و طراحی سازه های ساحلی و فراساحلی ، تهیه عمق یابی ، تهیه نقشه های هیدورگرافی سواحل برای ناوبری ، پایش خط ساحل، کاربرد تغییرات عمق در جانمایی بنادر، کنترل کانالهای دسترسی بنادر تجاری و استخراج اطلاعات برای تدوین برنامه لایروبی از دلایل ضرورت انجام عملیات هیدروگرافی جدید بوده است.

مدیر پروژه طرح مطالعات پایش سواحل مکران تاکید کرد: این پروژه جزء پروژه های مطالعات پایه ای دریایی کشوراست که متولی آن سازمان بنادر و دریانوردی می باشد .

شفیعی فر گفت: مدت زمان پروژه دو سال و در طول این دو سال اندازه گیری های سواحل به صورت میدانی است.

وی ضرورت این کار را شناحت پدیده های دریایی برای کارهای مطالعاتی و مهندسی که در آینده برای توسعه منطقه انجام خواهد داشت کاربرد دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: طرح پایش سواحل ایران قرار است در 7 فاز اجرایی شود که تاکنون 5 فاز آن انجام شده و فاز ششم در منطقه سواحل مکران در حال انجام است.

وی گفت: محدوده مطالعاتی فاز اول محدوده خلیج چابهار چیزی در حدود 100 کیلومتر از خطوط ساحلی ، فاز دوم محدوده خلیج نایبند تا بندر دیر ، فاز سوم سواحل استان هرمزگان، فاز پنجم محدوده استانهای شمالی کشور و فاز ششم محدوده سواحل مکران و فاز هفتم در استان خوزستان می باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار