کد خبر: ۲۵۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷ 07 July 2016
لباس بلوچی یکی از زیباترین لباسهای ایرانی است که از این سرزمین به آنسوی مرزها هم رفته و تاثیر این نوع پوشش در فرهنگ مردم کشورهای همسایه نیز دیده می شود. این لباس در استان سیستان و بلوچستان و حتی بخشهایی از خراسان پوشیده می شود. در سیستان این لباس میان اقوام بلوچ و سیستانی یک هویت مشترک و نوعی وحدت و قرابت تاریخی ایجاد کرده است بدانگونه که تفاوتی میان این اقوام در پوشش محلی دیده نمی شود. 
اگر چه متاسفانه سینمای ایران جفای بسیاری در حق مردمان این استان و لباس زیبای بلوچی روا داشته است اما مسئولان نظام علاقه زیادی به لباس بلوچی نشان داده و بسیاری از آنان در موقعیتهای مختلف با پوشش بلوچی ظاهر شده اند تا نگذارند گرد و غبار ذهنیتهای منفی القا شده توسط برخی فیلمسازان و معدود افرادی که اقدام به کارهای خلاف قانون می کنند بر زیبایی این فرهنگ و پوشش ایرانی سایه بیندازد.  
نخستین کسی که به این لباس بیش از همه اهمیت داده و بارها آن را پوشیده است آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب است که مدتی را در استان سیستان و بلوچستان تبعید بوده و از نزدیک با مردم و فرهنگ این دیار آشنایی و به آن علاقه دارد.
رهبر انقلاب چه در سالهای تبعید و چه در دوران پس از انقلاب در کسوت رئیس جمهوری و رهبری نظام بارها لباس بلوچی پوشیده اند.
از دیگر مقامات و مسئولینی که با لباس بلوچی دیده شده اند سردار قاسم سلیمانی، سردار نقدی، اکبر ترکان، علی اوسط هاشمی و تعدادی از هنرمندان و بازیگران مشهور ایرانی هستند. حتی خیلی از غیربلوچهای ساکن در استان نیز از این لباس به عنوان یک پوشش زیبا و راحت استفاده می کنند.
این علاقه مسئولین به لباس بلوچی نشان از اهمیت این لباس به عنوان بخشی از فرهنگ پوشش اصیل ایرانی دارد. اما نکته جالب این است که با وجود اهمیت دادن مسئولان نظام به لباس بلوچی، برخی مدیران بلوچ معمولا از پوشیدن این لباس گریزانند و بندرت با لباس بلوچی دیده شده اند.
بسیاری از مدیران بلوچ در بخشهای مختلف از پوشش بلوچی ابا دارند و لازم است حداقل هرازگاهی به مسئولان عالی نظام در کشور و استان تاسی کرده و لباس آبا و اجدادی خود را بپوشند تا بدینوسیله خودشان هم سهمی در حفظ این لباس اصیل و زیبای ایرانی داشته باشند.
منبع: هفته نامه نگاران
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
با سلام
چرا جناب براهویی اینقدر تاکید دارند که لباس فعلی که مردم سیستان و بلوچستان می پوشند لباس بلوچی است. خوب است کمی به تاریخچه این لباس توجه کنید و ببینید این لباس ، لباسی ترکیبی از مدل های لباس سیستانی، افغانستانی وپاکستانی است که امروزه در نقاط شهری سیستان کمتر و در مناطق بلوچستان بیشتر استفاده می شود. از دلایل آن هم می توان به قیمت گران آن اشاره نمود. مدل های مختلف این لباس امروزه در نیمه شرقی ایران استفاده می شود و باعث افتخار هم سیستانی ها و هم بلوچ ها می باشد. به امید پویایی فرهنگ اصیل سیستان و بلوچستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار