کد خبر: ۲۶۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ 28 July 2016
در گوشه و کنار شهر صحبت از بیکاری و سختی های پیش روی جوانان در ایجاد کسب و کار نقل محافل شده است؛ اما در این بین جوانان فعالی هستند که با رفتن به مراکز آموزشی فنی و حرفه ای مهارت های شغلی را فراگرفته و توانسته اند به موفقیت های اقتصادی دست یابند.
به گزارش تفتان ما، مهمترین مشکل جامعه در حال حاضر بیمار بودن آن به معضل اقتصادی است که در پی این بیماری جوانان بسیاری خصوصاً فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و از یک سوی نبود فرصت شغلی برای ایجاد کسب و کار و از سوی دیگر اشباع شدن بازار کار سبب شده تا رشد بیکاری روز به روز افزایش یابد.
در این بین آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی یکی از نیازهای جامعه بشری امروز است زیرا نقش مهارت آموزی در کنار آموزش های تئوری دانشگاه ها به نوعی هدایت کننده به طرف چرخه تولید است.
مردم جامعه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب آموزش های مهارت محور فنی و حرفه ای را فرا بگیرند و به طرف اشتغال پایدار تلاش کنند و از آنجا که جوانان یکی از موثرترین عناصر در به حرکت در آوردن چرخ تولید است و دسترسی به این مهم را مستلزم فراگیری مهارتها می توان دانست.
با توجه به آمار بسیار بالای بیکاری در استان سیستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش و از آنجا که جوانان خاشی سالها است از مقوله بیکاری رنج می برند و مسئولین نیز تاکنون در سال اقدام و عمل حرکتی شایسته انجام نداده اند همکاری بیش از پیش مسئولین سازمان فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش و نهادهای دانشگاهی امری الزامی است.
*به دلیل اینکه بیکار بوده ام به طرف شغل های فنی روی آورده ام
یکی از کارآموزان فنی و حرفه ای شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: چندسال است که دیپلم گرفتم اما به دلیل اینکه استخدامی نبوده من برای فراگیری برق کشی خودرو آمده ام آموزش ببینم و دوره ما 480 ساعت در 16 هفته است.
شهنوازی تصریح کرد: آموختن و فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای در جهت تحصیل یک امر ضروری است اما در دانشگاه ها بیشتر دروس را به صورت تئوری تدریس میکنند که اگر به صورت عملی تدریس شود برای ما جوانان در آینده خیلی بهتر است.
* پس از اتمام دوره های مهارت آموزی میخواهم وارد بازارکار شوم
یکی دیگر از کارآموزان، گفت: پس از اتمام این دوره به کارآموزان تسهیلات می دهند که من پس از دریافت این تسهیلات میخواهم وارد بازار کار شوم و این شغل را ادامه دهم و به دیگران نیز این مهارت را آموزش دهم.
کردی تمندانی بیان کرد: یکی از مزیت های فنی وحرفه ای این است که افراد را کار آفرین بار می آورد و در جهت ایجاد انگیزه برای ایجاد اشتغال هرجند کوچک بسیار کمک می کند اما در کنار اینکه خود افراد باید تلاش کنند تا بتوانند از این فرصت های سیار خوب بهره مند شوند مسئولین نیر آنان را با پرداخت تسهیلات کم بهره حمایت کنند تا افراد بیشتری اشتغال آفرینی کنند.
* با تسهیلات دریافتی از فنی و حرفه ای وارد بازارکار شدم
سارانی از آن دسته از کسانی است که به جای آرزو کردن،کمر همت را بر حرکت کردن به سوی جلو بسته است و هم اکنون دارای یک تعمیرات خودرو است که علاوه بر ایجاد شغل برای خود و دوستانش توانسته است برای دیگر جوانان شهر خود اشتغال ایجاد کند، به خبرنگار ما گفت: با تسهیلاتی که از فنی و حرفه ای دریافت کرده ام توانسته ام این کارگاه را ایجاد کنم.
وی تصریح کرد: از کارم راضی هستم و به تمام جوانان توصیه میکنم که به دنبال اینکونه مشاغل بروند و که سود و درآمد خیلی خوبی دارد.
* مهارتهای فنی عاملی برای حل معضلات بیکاری هستند
امام جمعه و رییس شورای فرهنگی شهرستان خاش نیز به خبرنگار ما گفت: آموزشهای فنی و مهارتی عاملی برای حل معضلات بیکاری و رونق دهنده برای اشتغال محسوب می شوند.
حجت الاسلام محمدحسین میری افزود: توسعه آموزشها در مراکز شهری، روستایی و عشایری در کنار متناسب سازی آموزشها بر حسب نیاز جامعه می تواند در مباحث اشتغالزایی موثر باشد.
وی اذعان کرد: بروز کردن امکانات و تجهیزات و بهره گیری از علوم نوین می تواند به متنوع کردن آموزشها کمک کند.
* چرخه تولید و اشتغال با مهارتهای فنی و حرفه ای به رونق می گیرد
وی گفت: با ارائه آموزشها توسط فنی و حرفه ای به رونق اشتغال و تولید و در نهایت رفع معضل بیکاری کمک می شود.
وی اذعان کرد: خاش در حوزه های مختلف ظرفیتهای مختلفی دارد که ورود کردن فنی و حرفه ای در این حوزه ها می تواند در حل مشکلات تاثیر گذار باشد.
امام جمعه شهرستان خاش اظهار کرد: شرایط بسیار مطلوبی برای ارائه خدمات در مباحث گردشگری، تجارت و بازرگانی، خدماتی، صنایع و غیره فراهم است لذا انتظار همین هست که از این شرایط برای حل معضلاتی مانند بیکاری استفاده شود.
* آموزش های فنی حرفه ای زمینه ساز اشتغال و مولد پایدار است
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای شهرستان خاش در سال 1378 در 2 بخش خواهران و برادران فعالیت آموزشی خود را شروع کرده است.
حسین مرادی با بیان اینکه افراد مراجعه‎کننده به مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای پس از مشاوره به تناسب فعالیت در مراکز آموزشی دولتی یا خصوصی معرفی می شوند، تصریح کرد: دوره های این مرکز متفاوت است و از 2 تا 6ماه ادامه دارد و پس از شرکت در آزمون و کسب حد نصاب نمره قبولی گواهی‎نامه معتبر صادر می‎شود که با همکاری دستگاه‎های مختلف برای اشتغال معرفی می‎شوند.
* آموزش فنی و حرفه ای خاش در رتبه نخست مباحث عملکردی در استان
وی با بیان اینکه مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان خاش در سال گذشته رتبه نخست را در مباحث عملکردی در استان کسب کرد، گفت: در سال گذشته آمار عملکردی در بخشهای آموزش ثابت 62 هزار و 313 نفر ساعت، زندان 10 هزار و 710 نفر ساعت، پادگان 77 هزار و 287 نفر ساعت، روستایی 54 هزار و 17 نفر ساعت، صنایع و اصناف پنج هزارو 994 نفر ساعت و را عشایری سه هزار و 267 نفر ساعت در خاش بوده است.
مرادی تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری پیرامون اینکه مردم رکن اصلی اقتصاد مقاومتی می باشند، آموزش های فنی و حرفه از مرحله پر کردن اوقات فراغت نوجوانان تا سطوح بالاتری مانند مرکزیت طرح های پیشرفته علمی، می تواند موثرترین نقش را در فرهنگ سازی و آموزش هرچه بهتر و بیشتر میان عموم مردم در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه مراکز آموزش فنی و حرفه‎ای برادران شهرستان خاش با 7 کارگاه مشغول فعالیت هستند، افزود: کارگاه برق ساختمان، برق خودرو، مکانیک سبک بنزینی، رایانه، جوشکاری برق، لوازم خانگی سردکننده، لوله کشی و تاسیسات از جمله کارگاه های فعال این مرگز هستند.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای خاش گفت: در حوزه آموزش فنی و حرفه ای خواهران شهرستان خاش نیز کارگاه های طراحی دوخت، صنایع دستی، هنری و کامپیوتر فعال هستند.
وی با بیان اینکه اساس اقدام و عمل نیروی انسانی و کار است و اساس توسعه یافتگی متکی بر نیروی ماهر و آموزش دیده است، ادامه داد: واژه کار باید در جامعه درست تعریف و فرهنگ کار نهادینه شود و تبیین شود که کار تنها پشت میزنشینی نیست.
مرادی با اشاره به اجرای دوره های آموزش فنی و حرفه ای در پادگان ها، زندان و روستاها، خاطرنشان کرد: در راستای اهداف سازمان آموزش و فنی و حرفه ای و براساس تفاهم نامه های منعقد شده در راستای توانمند سازی سربازان و زندانیان، مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان خاش اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ویژه سربازان و زندانیان کرده است.
* بیش از 2 هزار نفر ساعت آموزش و مهارت برای عشایر خاشی
وی با اشاره به عملکرد مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان خاش در 3 ماهه نخست سال جاری، گفت: در بخشهای ثابت 17 هزارو 601 نفر ساعت، زندان هزارو 620 نفر ساعت، پادگان چهار هزار و 424 نفر ساعت، روستایی 6 هزار و 210 نفر ساعت، صنایع و اصناف 2 هزارو 70 نفر ساعت و عشایری را 2 هزار و 902 نفر ساعت در این شهرستان آموزش و مهارت های فنی و حرفه ای را فراگرفتند.
* 228 هزار نفر ساعت آموزش در سال گذشته انجام شده است
مرادی اذعان کرد: در سال گذشته برای یک هزار و 275 نفر برابر با 228 هزار نفر ساعت آموزش انجام شد که این آموزش‎ها در سه ماهه نخست سال 1395 برابر با 47 هزار نفر ساعت و برای 357 نفر است.
وی گفت: لازم است در مهارت آموزی به نیاز بازار کار توجه داشت و آموزش های فنی و حرفه ای به گونه ای ارائه شود که کارآموزان پس از فراغت از دوره ها، وارد بازار کار شوند.
مرادی تصریح کرد: مهارت امری پیچیده و گسترده است و باید به ملزومات آن در راستای رفع مشکلات جامعه و اشتغال کارآموزان نیز توجه کرد.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای خاش اظهار کرد: یکی از نمودهای عینی اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه آموزش های مهارتی است و برگزاری اینگونه نمایشگاه ها با همین هدف و رویکرد بوده که بتوان آموزش ها و تأثیرگذاری آنها را به مردم عنوان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار