کد خبر: ۲۷۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 04 August 2016
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: پرداخت نقدی 400 میلیون دلار که در ماه ژانویه از سوی آمریکا به ایران تحویل شد، به بخشی از تبلیغات انتخاباتی ترامپ داد و او با استناد به این انتقال، آن را نشانه سیاست خارجی شکست خورده دولت اوباما دانست. این حملات با واکنش تند کاخ سفید مواجه شد.

جاش ارنست، دبیر رسانه ای کاخ سفید، گفت پرداخت این مبلغ به ایران، بخشی از توافق در خصوص پرونده ای است که سال هاست در جریان است و با هواپیما به صورت نقدی به ایران تحویل شد چون ایران و آمریکا با هم ارتباط بانکی ندارند. 

ارنست همچنین از ادعای جمهوری خواهان در این خصوص که این مبلغ، در واقع باج آزادی آمریکایی ها از ایران بوده است مخالفت کرد. وی ادعاهای جمهوری خواهان را با محافظه کاران مخالف توافق هسته ای در ایران، یکی دانست.

انجام این انتقال در ماه ژانویه مطرح شد و ارنست گزارش روز چهارشنبه وال استریت ژورنال را مردود دانست و گفت جزئیات این انتقال، «گزارش شش ماه پیش خبری» بود که حالا جمهوری خواهان مخالف توافق هسته ای با ایران، دستاویز فشار بر رئیس جمهور قرار داده اند.

ارنست گفت: «این نشانه بارز تلاش های مذبوحانه مخالفان توافق هسته ای با ایران برای نشان دادن مخالفت خود با توافق است.»

گزارش ها در خصوص پرداخت 400 میلیون پول نقد با فرانک سوئیس، یورو و ارزهای دیگری که در یک هواپیمای باری به ایران تحویل شد به سرعت، جرقه مخالفت های جمهوری خواهان و افراد دیگر با اوباما را به آتشی بزرگ تبدیل کرد.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان روز چهارشنبه در حساب توییتر خود نوشت این پرداخت باعث رسوایی های بیشتری برای اوباما و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا است. 

ترامپ نوشت: « وزیر امور خارجه بی کفایتمان، هیلاری کلینتون بود که 400 میلیون دلار پول نقد را دو دستی تقدیم ایران کرد. رسوایی!»

مارکو روبیو سناتور فلوریدا که مخالف سرسخت توافق هسته ای است ادعا کرد که پرداخت این مبلغ، باج آزادی آمریکایی ها بوده است. او در حساب توییتر خود نوشت: «دولت اوباما، یک هواپیما پر از پول را به عنوان بخشی از مبادله در خصوص زندانی ها به ایران فرستاد. چه قدر تصنعی!»

تد کروز، سناتور تگزاس نیز در اظهارنظری اعلام کرد پرداخت این پول نشان می دهد توافق هسته ای با ایران، «چیزی به جز یک سری رشوه و توافق مخفیانه نیست و هیچ سودی برای آمریکا ندارد».

جاش ارنست که از این ادعاها برآشفته بود با عصبانیت گفت: «دولت آمریکا به هیچ کس باج پرداخت نمی کند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار