مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید در مراسم عبادی سیاسی نمازجمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به تبعات منفی اعدام بر خانواده و جامعه خواستار بررسی مجدد و اجرای احکام جایگزین به جز مواردی چون قصاص شد و افزود رویکرد همراه با رافت و عطوفت اسلامی در صدر اسلام سبب مشاهده آمار پایین اعدام در آن دوره گردید.
کد خبر: ۲۷۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸ 05 August 2016
به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان،  امام جمعه زاهدان در مراسم نماز جمعه این شهر، در واکنش به مجازات اعدام گفت در موضوع اعدام‌های اخیر عده‌ای از هم‌وطنان کُرد اهل‌سنت ما در زندان رجایی‌شهر کرج مسائل زیادی مطرح است. بنده نیز می‌‌خواهم در این مورد مطالبی عرض کنم. امیدواریم در این مورد اعتدال و میانه‌روی رعایت شود.

وی ادامه داد در گذشته نیز بنده برخی از نظریه‌های فقهی خودم را که از قرآن و سنت برداشت شده‌اند، پیرامون بعضی از قوانین جزایی ازجمله اعدام بیان کرده‌ام. دیدگاه و برداشت فقهی اهل‌سنت در رابطه با موضوع اعدام این است که شریعت و فقه اسلام در مورد اعدام بسیار جانب احتیاط را مدنظر قرار داده است.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به «تبعات منفی اعدام» گفت اعدام تبعات منفی بسیار زیادی دارد. با اعدام یک نفر، علاوه بر اینکه زن و فرزندانش بی‌سرپرست می‌شوند و مشکلات زیادی برای آنان به‌وجود می‌آید، سبب ایجاد کینه و کدورت در دل‌ها نیز می‌شود. البته اعدام‌ها تبعات منفی دیگری نیز دارند که بیان همه آنها در این فرصت ممکن نیست.

مدیریت دارالعلوم زاهدان افزود: شریعت اسلام با توجه به پیامدهای ناگواری که مجازات «اعدام» دارد همواره تلاش کرده است تا اعدام‌ها به حداقل برسند. شریعت اسلام برای کسانی که مرتکب قتل عمد می‌شوند و یا اینکه دست به راهزنی همراه با قتل می‌زنند حکم «قصاص» و «اعدام» را مشروع قرار داده است، و حتی فرموده است: «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ در قصاص برای شما زندگی موجود است. همچنین برای کسی که مرتکب عمل زنا شده باشد حکم «رجم» را تعیین کرده است، اما در این رابطه نیز شهادت 4 شاهد را شرط قرار داده است. در مواردی که نص صریح کتاب و سنت برای آنها قصاص و مجازات تعیین کرده است هیچ‌کسی نمی‌تواند حرفی بزند و اظهارنظری بکند. اما در سایر قتل‌هایی که تعزیرا انجام می‌گیرند گنجایش اظهارنظر موجود است.

مولوی عبدالحمید در ادامه به قوانین جزایی موجود در قانون اساسی اشاره و افزود در قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران آن‌جایی که بر اساس نصوص شرعی است کسی سخنی ندارد، اما آن‌دسته از قوانین جزایی که بر اساس دیدگاه علما و کارشناسان وضع شده‌اند، قابل بررسی و تجدیدنظر هستند، زیرا این قوانین بر اساس اجتهاد و نظریه کارشناسی مقرر شده‌اند که ممکن است در مقابل آنها اجتهاد و نظریه‌ی دیگری قرار گیرد.

این مولوی اهل سنت افزود بنده به عنوان یک هم‌وطن و شهروند ایرانی معتقدم برخی از قوانین جزایی در کشور باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند و اعدام‌ها کاسته شوند و به حداقل برسند. وقتی ما زندگی پیامبر اکرم، صحابه، اهل‌بیت و حضرت علی را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در دوران این بزرگان اعدام‌ها بسیار اندک بوده‌اند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت شیعه و سنی در مورد پیامبر اکرم و حضرت علی با هم اتفاق‌نظر دارند. ببینیم برخورد سیدنا علی رضی‌الله‌عنه با اسیران جنگی چگونه بوده است؟ حضرت علی رضی‌الله‌عنه در جنگ‌‌هایی که با اهل قبله داشتند همچون جنگ «جمل» و «صفین»، و نیز جنگ «نهروان» که با خوارج جنگیدند، دستور دادند کسی که با شما روبه رو شد و جنگید با او بجنگید، اما کسی را که فرار کرد یا سلاحش را بر زمین گذاشت رها کنید. ایشان همچنین دستور دادند زخمی‌ها را نکشید. اما نکته جالب آن است که سیدنا علی دستور آزادی اسیران خوارج را صادر کردند. حضرت علی رضی‌الله‌عنه نه‌تنها اسیران خوارج را نکشت بلکه پس از آزادی، با آنان گفتمان کرد و سعی کرد آنها را متوجه اشتباه‌شان بگرداند، به‌طوری‌که بسیاری از خوارج وقتی متوجه انحراف‌شان شدند توبه کردند و برگشتند.

مولوی عبدالحمید افزود سیدنا علی رضی‌الله‌عنه که برای تمام ما الگو است، چنان‌‌که فقهای ما وقتی در مسأله‌ای قول حضرت علی، حسن و حسین رضی‌الله‌عنهم و سایر صحابه و اهل‌بیت وجود داشته باشد، اجتهاد را ترک می‌کنند و طبق قول این بزرگان فتوا می‌دهند. لذا در دوران پیامبر و صحابه اعدام‌‌ها بسیار محدود بوده‌اند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان بیان نمود ممکن است یک فرد یا گروهی مرتکب تندروی و افراط‌گرایی شود، کما اینکه امروزه جهان مملو از افراط‌گرایی است و در کشور ما نیز در بین شیعه و سنی افراد تندرو و افراط‌گرا وجود دارند. ما معتقدیم وقتی چنین افرادی دستگیر می‌شوند، اگر مباشرت در قتل داشته و مرتکب آن شده‌اند و جرم آنها در دادگاه‌های عادلانه و علنی که در قانون اساسی آمده است، به اثبات رسید آنگاه قصاص شوند. قانون اساسی یک میثاق ملی است که شیعه و سنی و سایر ملت ایران آن را قبول دارند.

ایشان خاطرنشان کردند: بر اساس دیدگاه‌های فقهی به‌جز قاتل، کسانی که پشت صحنه بوده‌اند و مشورت داده‌اند، باید تعزیر و زندان شوند. این افراد وقتی از عمل خودشان توبه کردند و اصلاح شدند، آزاد شوند. الحمدلله فضای زندان‌های عمومی در جمهوری اسلامی ایران به لحاظ داشتن برنامه‌های دینی از قبیل نماز و تلاوت قرآن خوب است، به‌طوری‌که بسیاری از زندانی‌هایی که گرفتار معامله مواد مخدر بوده‌اند یا فریب خورده‌اند، اصلاح شده و توبه کرده‌اند؛ این‌ افراد باید آزاد شوند.

مولوی عبدالحمید با اشاره به اعدام‌های اخیر گفت در خصوص مسأله‌ی اخیر نیز گلایه‌ای که ما داریم این است که در آن، شرایط حساس منطقه در نظر گرفته نشده است.  شرایط فعلی شرایط بسیار حساسی‌ است و دشمنان همواره دنبال سوءاستفاده و ایجاد اختلاف و ناامنی هستند. علاوه بر استکبار جهانی، برخی از کشورهای منطقه نیز به امنیتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، حسادت می‌ورزند و به هر قیمتی می‌خواهند این امنیت را از بین ببرند. لذا دست‌اندرکاران باید دوراندیشی و سعه‌صدر را مراعات می‌کردند.

وی افزود هنوز هم توصیه ما آن است که این مسایل مراعات شوند و کسانی که قاتل و عامل مستقیم نیستند مورد رأفت قرار گیرند. دین اسلام دین عدالت، رأفت و رحمت است. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه وسلم، سیدنا علی رضی‌الله‌عنه در رابطه با مسائل اسرای جنگی از خودشان گذشت نشان داده‌اند. به اعتقاد ما اگر از رحمت و رأفت اسلامی کار گرفته شود مشکلات بهتر حل می‌شوند. اگر مردم و مسئولین با دوراندیشی و سعه‌صدر بیشتری به مسائل رسیدگی کنند، مشکلات زودتر حل می‌شوند.

مولوی عبدالحمید همچنین خاطرنشان کردند: برای ما شیعه و سنی تفاوتی ندارد، بلکه برای ما اسلام و انسانیت مطرح است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد در پایان خطاب به اهل‌سنت به ویژه اعضای خانواده و بستگان اعدام‌شدگان نیز گفت توصیه ما به اهل‌سنت بالاخص کسانی که در این مسأله متألم شده‌اند، آن است که احساسات خود را کنترل و آرامش‌ خودشان را حفظ کنند تا به دشمنان قسم‌خورده که دنبال منافع خودشان هستند فرصت سوءاستفاده داده نشود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
احسنت!
دیدگاه معتدلانه ای ارائه کرده اند جناب مولوی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
جناب مولانا دلسوزی درست آیا فقط به این فکر کردی که کسی رو که اعدام کنند فقط زن بی شوهر و بچه اش بی پدر می شود آیا به این فکر کردی کسی که قاچاق چی مواد مخدر است چه بچه های رو بی پدر و چه زنهای رو بی شوهر کرده است این درست آیا این فرد قاچاق چی می دانید چه دختران رو به خاطر نداری پدران معتاد به بدبختی و حتی فروختن وا داشته است و چه زنان به تن فروشی وا داشته است
محمد ریگی از ایرانشهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
ما بلوچها به حضرت مولانا افتخار میکنیم.من میدونم که چقدرررررر آمدند وهابی ها و افراطی ها دستبوس ایشون و التماس میکردند برای حمایت.وعده های مالی خیلی خوب دادند.ولی مولانا رد کرد همشون را.این مرد بزرگ پرچم دار وحدت آفرینی در بین اقوام مختلف بلوچ ها و هم وحدت آفرین بین شیعیان و اهل تسنن است.الله حافظ ایشان باشد ان شا الله
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
پس می فرمائید جناب مولوی قاچاق چی مواد مخدر رو یک جای گرم و نرم وآب نمک بخوابانند که آفرین کار خوبی کردی برو بیشتر سری بعد مواد مخدر وارد کن تا بچه های بیشتری رو بدبخت و خانواده های زیاد تری رو بیچاره کنی
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
پس داداش خوبه اقرار کردی و قبول داری که مولوی وهابی ها ی را می شناسد و چرا بخاطر اعدام ایرانیها از طرف عربستان واکنش نشان ندادند به دولت عربستان
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
پ ن پ، نمیشناسد.هرکس گروهی را بشناسد جرم کرده؟
خخخخ
چه دلیل خوبی برای نشناختن و مطالعه نکردن آوردی حامد
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
جناب مولوی اونا دشمن نظام و ملت ایران اسلامی بودن پس می فرمائید از اونا اعدام نشوند تقدیر تشکر شوند برای نظام هیچ کسی بر دیگری برتری ندارد چون اونا اهل سنت بودن اعدام جایز نیست و نباید اعدام شوند شما بیانیه صادر می فرمائید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
حضرت مولانا هم اعدام شیخ نمر رو و هم سلب ملیت توسط بحرین از شیخ عیسی قاسم رو قاطعانه محکوم کردند
دادبلوچ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
متاسفانه ما مسلمین کاری کردیم در این سالها که صحبت از رافت اسلامی برامون جدیده.همش درحال تهدید و تحقیر و کشتار یکدیگریم
حمید سرلک
|
Germany
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
این حرفهای یک دلسوخته است.امروز خبر را در اوج پدرسوختگی رادیو فردا منتشر کرد.ولی ننوشت که مولوی گفت نذاریم دشمن شاد بشه،به خانواده اعدامی ها گفت نکند دشمن شاد شوید
دست مسولان تابناک درد نکند.من که خبر رادیو فردا را دیدم سریع به رسانه های بلوچ آمدم که ببینم اصل حرفهای این مرد خدا چی بوده است.اصلا انتظار نداشتم منعکس شده باشه این خبر.ولی وقتی اصل آنرا دیدم فهمیدم این بزرگوار دلسوزانه چه فرموده است.شما تابناکی ها با زیرکی متن اصل و کامل را نشر دادید تا هم بفهمند این مولوی مخالف رژیم و طرفدار جدایی و تجزیه طلبی و اپوزیسیون نیست و هم مزخرفات رادیو فردا تریبون سازمان سیا را برملا کردید.
پاسخ ها
بلوچستان
| Germany |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
اقدام تابناک در انتشار کل سخنان جناب مولانا قابل تحسین است؛ شما برید همین خبر رو در خبرگزاری... و امثالش ببینید. متاسفانه رادیوفرداها یک جانب قضیه رو می بینند و برخی داخلی‌ها اون جنبه دیگر رو که به نفع حاکمیته و کمتر رسانه ای کل مطالب رو بازتاب میده.
از این حیث فرقی بین رسانه سازمان سیا و برخی رسانه‌های مثلا انقلابی ما نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
من با حمیدسرلک،نظرقبلی موافقم.از لحاظ جامعه شناسی منشا شایعات عدم شفافیت اطلاعات است.وقتی متن کامل خبر منتشر میگردد آنهم بدون دخالت نظر نویسنده و تلاش برای جهت دهی ذهن مخاطب، توطئه و نیرنگ دشمن در نطفه خفه خواهد ش.چنانچه اگر متن این خبر منتشر نشده بود و مخاطب از رسانه دشمن خبر را میگرفت کاملا منظور مولوی عبدالحمید وارونه نشان داده میشد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
بیگ لایک
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
اقای مولوی ترجمه ایه شریفه ای که خواندی واضح هم است توجه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
ا، بخون خبر رو، به ایشون میگن شیخ الاسلام، بعد تو بهش قرآن یاد میدی؟؟؟؟
کیخا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
مرگ بر وهابی
مرگ بر قاچاقچی
مرگ بر تکفیری
مرگ بر اشرار
و حامیان خارجی و داخلی ایشان
قاچاقچی مسلح اعدام باید گردد...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
اینقدر که از کامنت شما بوی مرگ میاد در قبرستون سنیکاباین (توی شهر ما) بوی مرگ نمیاد
کیخا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
...تکفیری ها چه کسانی هستند که سر نوجوان 12 ساله را میبرند؟ وهابی ها هستند...
سیستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
ایشان مطلب رو خوب بخوانید و بعد اظهار نظر بفرمایند سروران گرامی
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
جناب مولوی فرمودند کسی که فرار کرد رهایش کنید کسی که تفنگ انداخت رهایش کنید آنوقت طرف خون هزاران نفر را بریزد فرار کند نروید دنبالش هزاران نفر را کشت تفنگ گذاشت زمین رها ش کنید با این قوانین دیگر کجاست قانون اساسی و کجاست قوه قضائیه کشور انوقت هر کی بعد قتل و غارت گفت تسلیم باز خواست نشود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
آفرین،چه خودت رو زدی به اون راه
رحنت الله دزفولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
من نمیدونم، این بنده خدا یه مسله فقهی رو با نهایت ظرافت مطرح کردند.بعد طرف میاد میگه منظور ایشون این بوده اگر قاتل سلاح بر زمین گذاشت رهایش کنید!!!
خوبه ایشون فارسی حرف زده،بقیه هم میتونن متن رو بخونن.بنده خدایی که نظر این مولوی رو اصلا نفهمیدی، حداقل سه چهار بار بخون متن رو، شاید ادراک بیشتری پیدا کردی
هوت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
تفکرات و بیانات میانه رو، با هوشیاری و معتدلانه از ایشون حضرت مولانایی ساخته که افتخار بلوچهاسیت
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
کشورهایی که گفتید به امنیت ایران حسادت میکنند و من به دل دریایی شما حضرت مولانا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار