کد خبر: ۲۷۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶ 07 August 2016

جایگاه و منزلت قلم آن قدر وسیع و شگفت انگیز است که خداوند متعال در قرآن کریم با سوره ای به آن سوگند یاد می کند، قلم آن قدر تاثیر گذار است که اگر از سر اخلاص باشد سبب نجات انسان ها و در صورت خطا و منحرف بودن گمراهی به همراه دارد. 
اگر با توجه به این جایگاه والا، خبرنگاری را یک رسالت قلمداد کرد قلم خبرنگاران نماد حق در جامعه خواهد شد و خبرنگاران با تعهد، صداقت و امانت داری چشم بینا و زبان گویای مردم در عرصه های مختلف می شوند. 
شاید حرفه خبرنگاری به نظر برخی افراد راحت تصور شود اما به واقع آنقدر رسالت سنگینی است که انجام آن نیازمند عشق و علاقه فراوان و تلاش شبانه روزی است، سرما و گرما، جنگ و انفجار، بی مهری ها و بعضا بی حرمتی ها هیچ یک خبرنگار را از انجام رسالتش باز نمی دارد، خود را پل ارتباطی مردم و مسئولان می داند و باید سختی های زیادی را تحمل کند زیرا هدفش ارتباط برقرار کردن آدم های 2 سوی پل است.
تمام سختی ها برای یک خبرنگار زمانی به آرامش تبدیل می شود که با یک خبر و گزارش مشکل و گره ای از مردم باز کند.
شاید بسیاری از مردم امکان بیان مشکلاتشان را نداشته باشند یا برایشان دیدار مسئولان مقدور نباشد به همین سبب خبرنگار گوش شنوا، چشم بیدار و زبان گویای جامعه است و باید این نقش را بنحو شایسته ای ایفا کند.
یکی از همکاران خبرنگار در ایرنا می گفت: چند سال پیش وقتی مشکل آب آشامیدنی چندین روستا با یک گزارشم حل شد تمام خستگی های چندین روزه برای سفر به نقاط دور افتاده جنوب سیستان و بلوچستان به یکباره از تنم خارج شد و آرامش و لذت وصف ناپذیری را احساس کردم.
وی که حاضر به افشای نامش نبود، افزود: برای تهیه گزارشی به جنوب استان رفته بودم وقتی وارد روستایی در نقطه ای دور افتاده از بلوچستان شدم که موتور پمپ شبکه آب آشامیدنی روستا حدود 30 سال قطع بوده و هموطنان زحمت کش و سخت کوشم در آن روستا را مشاهده کردم که از فاصله 10 تا 12 کیلومتری آب موردنیازشان را تامین می کنند خودم را نفرین کردم که چرا تاکنون به این منطقه نیامده بودم تا زودتر درد دل مردم را به مسئولان منتقل کنم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه به محض انتشار گزارش خبری و تصویری در ایرنا مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی دست به کار شده و علاوه بر این روستا چندین روستای همجوار آن را نیز آبرسانی کردند.

یکی از خبرنگاران سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اهمیت حرفه خبرنگاری گفت: همگام با تحولات اجتماعی عصر کنونی رسانه ها نقش بی بدیلی در ارتقای تعاملات انسانی و رشد و تعالی جامعه ایفا می کنند.
زهره خجسته اظهار داشت: با توجه به تحولات سریع عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات مهمترین نقش خبرنگار واقع گرایی است به طوری که با داشتن قلم به عنوان سلاح مسئولانه و متعهدانه به دور از تحریف، حقایق را آنچنان که است مخابره کند و در اختیار مردم قرار دهد.
وی تصریح کرد: خبرنگارانی در این عرصه موفق هستند که مبتکرانه انتقادهای سازنده مردم را با شرایط اجتماعی که موجبات رضایتمندی مخاطب را هم فراهم می کند در اختیار مسئولان قرار دهند تا حاصل آن رفع مشکلات باشد.
یکی دیگر از خبرنگاران سیستان و بلوچستان با بیان این که حرفه خبرنگاری مهم و مقدس است گفت: جهادگران عرصه اطلاع رسانی و هدایت گران افکار عمومی ابزار قدرت، تربیت و اصلاح، مطالبه گری حقوق مردم و پل ارتباطی بین مرد و مسئولان هستند.
علیرضا سنچولی اظهار داشت: خبرنگار کسی است که با استفاده از منابع خبری وظیفه تهیه گزارش کامل و جامع و قابل پخش یک واقعه را برعهده داشته باشد به طوری که هر اندازه دامنه فعالیت رسانه گسترده تر اهمیت خبرنگاری در آن افزون ترمی شود.
وی نگاه ویژه به هنرمندان و اهل قلم سیستان و بلوچستان، استانی که در خط مقدم مقابله با هجمه های فرهنگی و جنگ نرم دشمنان قرار دارد و رفع کمبودها و مشکلات سربازان جبهه فرهنگ و هنر و رسانه را از جمله خواسته های اصحاب رسانه از مسئولان ذکر کرد.
هفدهم مرداد مصادف با سالروز شهادت شهید محمود صارمی روز خبرنگار نامگذاری شده است تا یادآورد حماسه آفرینی آنانی باشد که بقای حقیقت را به بقای منافع شخصی خود ترجیح دادند و با ایثار جان به شرافت این حرفه مقدس اعتباری فزون تر بخشیده و به سوگندشان به قلم و قداست آن تا انتها وفادار ماندند.
همزمان با روز خبرنگار آیین گرامیداشت این روز با حضور اصحاب رسانه و خانواده آنان در زاهدان برگزار شد که جذابیت های فراوانی به همراه داشت.
**** هنرمندی خبرنگار پیشکسوت سیستان و بلوچستان
خوانندگی حیدر علی حسینی خبرنگار با سابقه استان در روز خبرنگار همگان را به شگفتی وداشت به طوری که این خبرنگار با خواندن یکی از اشعار محلی منطقه جلوه ای زیبا به فضای روز خبرنگار بخشید.
**** حضور خانواده های خبرنگاران در روز خبرنگار 
امسال بر خلاف سال گذشته که خبرنگاران سیستان و بلوچستان تنها در آیین روز خبرنگار شرکت کرده بودند شاهد حضور اعضای خانواده اصحاب رسانه در جشن و محفلی دوستانه بودیم که گرمی حضور آنان شبی به یادماندنی را برای خبرنگاران رقم زد.
بسیاری از خبرنگاران اذعان داشتند که برگزاری مراسم تجلیل هر چقدر هم با شکوه و پر جنب و جوش باشد بازهم نمی تواند گوشه کوچکی از ایثار و از خودگذشتگی خانواده خبرنگاران را جبران کند همانانی که با کمال صبر و بردباری شرایط سخت شغل همسر و پدر و مادرشان را تحمل می کنند و همواره پشتیبان و همراه آنان در تمام سختی ها بوده و هستند.
به گفته یکی از خبرنگاران حاضر در آیین روز خبرنگار در زاهدان، حرفه خبرنگاری زمان خاصی ندارد، وقتی کار همه تمام می شد کار خبرنگار تازه شروع می شود و این حرفه تعطیلی ندارد در روزهای تعطیل که همه در حال استراحت و گشت و گذارند خبرنگاران در حال خدمتگزاری در عرصه اطلاع رسانی هستند.
لیلی بنی اسدی سردبیر هفته نامه کجاوه افزود: آنقدر گوش به زنگ اتفاقات هستیم که بسیاری از اوقات غافل از خانواده و مسائل روزمره زندگی می شویم.
همسران و فرزندان خبرنگاران که بعد از مدتها در کنار پدر یا مادر خبرنگارشان شبی را بدون دغدغه سپری می کنند بسیار خرسند به نظر می رسند.
همسر یکی از خبرنگاران می گفت: فکر کنم بعد از سالها زندگی در کنار همسرم دومین یا سومین شبی است که همه اعضای خانواده با همدیگر بر سر میز شام حاضر شده ایم.
وی افزود: همسرم بسیاری از ساعات شبانه روز را در محل کار حضور دارد و باور کنید برخی شبها از خواب می پرد و قلم و کاغذ برداشته و شروع به نوشتن می کند و دو باره می خوابد که اگر از عشق و علاقه اش به خبر اطلاع نداشتم فکر می کردم دچار خواب زدگی و یا... شده است.
همسر یکی دیگر از خبرنگاران می گفت: همواره نگران سلامت جسمی و روحی همسرم هستم زیرا بسیاری از روزها فرصت خوردن صبحانه و ناهار را ندارد و وقتی نیمه های شب به منزل می آید خسته و کوفته غذا را دو نفری با هم می خوریم.
در این بین برخی از همسران و فرزندان خبرنگاران از آنان گلایه مند بودند و می گفتند: زندگی ما تحت تاثیر کار همسرم قرار گرفته و به یقین فرزندانم از این بات دچار لطمه روحی می شوند.
** مشکلات زن و شوهر خبرنگار
شنیدن سخنان زن و شوهری که هر دو خبرنگارند خالی از لطف نبود، نرگس شجاعی فر که به همراه همسرش علیرضا سنچولی به حرفه خبرنگاری مشغولند می گفت: من و همسرم آن قدر درگیر حرفه روزنامه نگاری هستیم که همه زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده بطوریکه نه تنها فرصتی برای تفریح و مسافرت دو نفره برایمان باقی نمی ماند بلکه تمام ساعات شبانه روز ما با استرس و دلهره همراه شده است.
وی افزود: وقتی زن و شوهر خبرنگار باشند یکدیگر را به خوبی درک می کنند اما از زندگی لذت کافی نمی برند در حالی که اگر یک نفر خبرنگار و دیگری خانه دار و یا در جای دیگر شاغل باشد درک موقعیت ها کمی دشوار می شود زیرا ما به دلیل شرایط شغلی شب و روز نداریم و همواره در تب و تاب حرفه خود هستیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار