کد خبر: ۲۷۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ 09 August 2016
در سال های اخیر و با توجه به لزوم فاصله گیری از اقتصادی تک محصولی و توجه ویژه به خلق ارزش افزوده از محصولات، سمت و سوی برنامه ریزی ها به سمت صنایعی که استعداد این مهم را در خود داشته اند سوق داده شد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  از همین رو صنعت پتروشیمی در فهرست صنایعی که پتانسیل فاصله گیری از اقتصاد نفتی را دارد قرار گرفت ،هرچند هدایت منابع مالی در صنایع پایین و میان دستی نسبت به صنایع بالادستی از توازن مناسبی برخوردار نبوده و به نوعی صنعت پتروشیمی در کشور به صنایع بالادستی معروف است.

طی چند سال گذشته تلاش هایی هرچند محدود برای ورود به حوزه هایی که بتواند زنجیره ارزش افزوده این صنعت را تکمیل کند صورت گرفته است ، اما باید در نظر داشت که به ثمر نشستن این مهم در سایه دستیابی به تکنولوژی های منحصر به فرد است که کشور ما تاکنون نتوانسته آن ها را به دست آورد ، کارشناسان اما امیدوارند در فضای مساعدی که کشور بعد از برجام با آن مواجه شده، شرکت هایی که در آن سوی مرزها  ید طولایی در این حوزه دارند به کمک شرکت های ایرانی آمده  تا رویای فاصله گیری از خام فروشی نفت و گاز کشور به واقعیت نزدیک شود.

اما در این بین برخی از پروژه ها منتظر یاری رساندن شرکت های خارجی نمانده و شروع به تبدیل ارزش افزوده بیشتر از این صنعت کرده اند.

بارها بر این موضوع تاکید شده که صنعت پتروشیمی، در جبهه مقابل خام فروشی قرار دارد، از همین رو سرمایه گذاری ها  برای تبدیل گازهای استخراجی از دل پارس جنوبی به محصولات با ارزش تر ، تولد قطب های پتروشیمی عسلویه و ماهشهر را به دنبال داشت.

جدا از آنکه بسیاری از طرح های پتروشیمی های کشور در دولت گذشته به صورت سفارشی و بدون در نظر گرفتن موقعیت مناسب تعریف و  طراحی شد اما  برای آنکه صنعت پتروشیمی در یک نقطه بتواند فعالیت اصلی خود را داشته باشد  ، باید فاکتورهایی نظیر، دسترسی به آب، خوراک و بازارهای هدف برای ادامه حیات آن محیا باشد.

ظرفیت محدود ماهشهر و عسلویه ؛ به عنوان تنها و اصلی ترین قطبها برای تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در جنوب کشور  در جوار خلیج پارس،  باعث شد تا مطالعات در خصوص مکان یابی برای هاب سوم پتروشیمی کشور شروع شود ، هرچند تاکنون استان های مختلفی در لیست انتخابی هاب سوم قرار گرفته اند اما هیچ یک از آن ها تاکنون وارد فاز اجرایی نشده و تنها در مقام طرح هایی در دست بررسی خلاصه شده اند.

هاب سوم پتروشیمی چابهار اما این بار بر خلاف دو هاب دیگر با سرمایه بخش خصوصی مراحل اجرایی خود را خارج از تنگه هرمز در پیش گرفته است.

نخستین و شاید بتوان گفت مهمترین مولفه تاثیر گذار برای ورود به پروژه های سرمایه بر ، امنیت است ، چرا که در سایه آن سرمایه گذار می تواند با خاطری آسوده نسبت به تزریق منابع به خصوص مالی به طرح ها اقدام کند.

پروژه تبدیل هاب سوم پتروشیمی در چابهار، این مهم را در خود دارد چرا که دریای عمان دیگر مشکلات امنیتی که خلیج فارس و تنگه هرمز و یا به عبارتی شاهراه صادراتی محصولات پتروشیمی کشور را درگیر و تهدید کند، ندارد و سرمایه گذار می تواند با فراغ بال وارد این طرح شود .

با وجود آنکه پروژه پتروشیمی چابهار تماما توسط بخش خصوصی در سه فاز ظرف 10 سال که فاز اول آن تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهد رسید  اما پشتوانه دولت را نیز در کنار خود دارد، به طوریکه در آخرین اعلام موضع مسئولان دولتی، وزیر کشور عنوان کرده که یکی از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران توسعه اقتصادی بدنه شرقی کشور به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان به دلایل اقتصادی و اجتماعی است.

به گفته رحمانی فضلی ،دولت در سه سال اخیر به اندازه 10 سال در شرق کشور، در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله راه‌آهن، توسعه بندر چابهار، مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاه و آماده‌سازی پنجاه هزار هکتار زمین برای توسعه کشاورزی فعالیت کرده است، زیرا معتقدیم تامین امنیت پایدار در این منطقه از طریق توسعه اقتصادی امکان‌پذیر خواهد بود .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
ان شا الله وعده های سرمایه گذری این دولت در استان سیستان‌وبلوچستان واقعی باشه و تا زنده ام رشد این سرزمین را ببینم
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
هرکسی به این استان خدمت کند خدا حافظ خود و خاندانش باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار