کد خبر: ۲۷۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹ 13 August 2016

کارت ملی هوشمند با ارائه سه کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت وامضای دیجیتال این امکان رافراهم می‌کند که کاربردهای مختلف روی یک کارت قرارگیرند تا از آن به عنوان یک ابزار چند کاره بتوان استفاده کرد.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، سازمان ثبت احوال به عنوان مرجع امور هویتی کشور می خواهد در یک طرح برنامه‌ریزی شده، کارت هوشمند ملی را جایگزین کارت های شناسایی فعلی کند. باپیاده‌سازی طرح کارت هوشمند ملی، خدمات به روشی ساده، سریع و باکیفیت بالاتر به مردم ارائه می شود و این موضوع می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالابردن سطح رضایت آنها از دولت شود.

رضاراحت دهمرده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان از کارت های هوشمند ملی به عنوان یک کامپیوتر کوچک یاد کرد و در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: کارت‌های جدید بعنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی، کمک می کند که افراد به شیوه ای امن وارد فضای دیجیتالی شوند.

وی افزود: بنابر مبنای ماده 46 برنامه پنجم توسعه، لازم است زیرساخت‌ های لازم به منظور استمرار حرکت به سمت دولت الکترونیکی فراهم شود که در قدم اول کارت هوشمند ملی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در زمان ثبت نام، اطلاعات هویتی صاحب کارت روی آن درج می شود به این ترتیب هرکجاکه نیازبه اطلاعات هویتی صاحبکارت باشد،وی می‌تواندکارت خود را ارائه دهد و به صورت دیجیتالی شناسایی شود.

دهمرده ادامه داد: درکارت‌های سنتی،به کمک عکس و مهری که روی کارت بود شناسایی انجام می شد اما در کارت های هوشمندعلاوه برعکس، اطلاعات بیومتریکی (اثرانگشت) صاحب کارت نیز برای شناسایی روی کارت قرار دارد.

مدیر کل ثبت احوال استان با بیان اینکه تصدیق هویت کاربرد اصلی کارت ملّی هوشمند است گفت: اطلاعات بیومتریکی(اثر انگشت) به صورت الکترونیکی قابل بررسی هستند، یعنی در یک مرکز بهره‌برداری که به حسگر اثرانگشت مجهز است،صاحب کارت بعد ازقراردادن کارتش درکارتخوان، انگشت خود راروی حسگراثر انگشت قرارمی‌دهد که درصورت یکسان بودن اطلاعات امکان ادامه عملّیات وجود خواهدداشت ،به این ترتیب امکان جعل هویت به حداقل می‌رسد.

وی مهم‌ترین وظیفه سازمان ثبت احوال،ایجاد امکان شناسایی ایرانیان دانست وخاطر نشان کرد: این کارت مانع سوءاستفاده وبهره‌برداری ازهویت افراد می‌شود چرا که از طریق این کارت برای تصدیق هویت افراد از امکانات زیست‌سنجی همچون عکس و اثرانگشت استفاده می شود.

دهمرده ظاهر کارت هوشمند را از نظر اندازه، شبیه به کارت‌های اعتباری پلاستیکی که یک تراشه درآن کارگذاشته شده است عنوان کرد و ادامه داد: قرار دادن تراشه در کارت به جای نوارمغناطیسی، آن را تبدیل به یک کارت هوشمند باقدرت سرویس‌دهی در مصارف گوناگون می کند که دارای قابلیت کنترل عملکرد بوده و فقط اطلاعات مربوط شخصی وتجاری کاربر واجد شرایط را پردازش می کند.

مدیر کل ثبت احوال استان گفت:کارت هوشمند قابلیت استفاده درانواع معاملات بانکی وپشتیبانی مالی را دارد و با استفاده از بالاترین فناوری‌ها تولید شده که دارای امنیت بسیاربالایی است و می‌تواند اثرانگشت وامضای الکترونیکی را ثبت کند همچنین این کارت برخلاف شناسنامه وسایرمدارک، یک سندهوشمند است و کلید ورود به دولت الکترونیکی محسوب می‌شود.

وی در خصوص کارت های هوشمند ملی که همزمان کارت محور و شبکه محور است اذعان کرد: این کارت می‌تواند به جای تمامی کارت‌های شناسایی ازقبیل کارت پایان خدمت، گواهینامه، بیمه وسایرکارت‌ها مورداستفاده قرارگیرد.

وی کشورهایی چون مالزی، سنگاپور وهنگ‌کنگ را در رابطه با طراحی کارت های هوشمند ملی پیشرو دانست وخاطر نشان کرد: کشورهای مختلف براساس نیاز و امکانات موجود در کشور خود اقدام به طراحی و بعضا پیاده‌سازی کارت هوشمند ملی در کشورشان کرده اند که از جمله خدمات و قابلیت‌های کارت هوشمند ملی میتوان از تصدیق هویت وشناسایی، حوزه‌های انتخاباتی، پرداخت یارانه، پرداخت الکترونیکی و امضای دیجیتالی نام برد.

وی در مورد امضای دیجیتال اظهار کرد: این امضا همان امضای سنتی است؛ امادرفضای دیجیتال این اطمینان راحاصل میکندکه نامه یا سندجعلی نیست. همچنین امضایی که در نامه درج شده برای امضاءکننده نامه سند بار قانونی به همراه دارد و نمی‌تواند امضای سند را انکارکند.

دهمرده گفت: بر اساس آمار جمع آوری شده از ادارات ثبت احوال استان در چهار ماهه نخست امسال 110 هزار و 599 نفر از هم استانی های ما کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند که 44 هزار و 534 نفر از آنها کارت ملی خود را دریافت کرده اند.

این مسئول با اشاره به روند اینترنتی ثبت نام و نوبت گیری کارت هوشمند ملی گفت : ثبت نام اولیه و نوبت گیری برای کارت هوشمند ملی تنها از طریق اینترنت و از پایگاه اینترنتی www.ncr.ir صورت می گیرد و مراجعین در تاریخ مشخص شده بر روی رسید خود باید به ایستگاه موردنظر مراجعه نمایند .

وی همچنین در خصوص کارت های فعلی خاطر نشان کرد: کارت های شناسایی ملی قدیمی که در اختیار مردم است طبق مصوبه دولت تا پایان سال 1396 اعتبار داشته و نیازی به تعویض ندارند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار