با تصویب هیات دولت
تبدیل مرز ریمدان به مرز رسمی کشور به تصویب هیات دولت رسید. با توجه به توسعه سواحل مکران، ضرورت تحقق شعارهای دولت، کمک به اقتصاد و رفاه خانوارهای مرزنشین و شرایط خاص و راهبردی چابهار، اعلام رسمیت مرز ریمدان سبب رونق اقتصادی صنایع و جوامع محلی خواهد گردید.
کد خبر: ۲۸۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ 18 August 2016
مرز ریمدان چابهار مرز رسمی شناخته شد/ رونق اقتصادی در جنوب سیستان و بلوچستان
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان تا پیش از این مرز میرجاوه تنها مرز رسمی کشور با پاکستان بود و مبادلات از طریق آن و سایر بازارچه های مرزی انجام می شد که با محدودیت هایی همراه بود. همچنین گردشگران خارجی که قصد عبور از سمت اروپا به سمت پاکستان را داشتند بدون بازدید از جاذبه‌های جنوب استان از طریق مرز میرجاوه خارج می‌شدند که با بازگشایی مرز ریمدان امکان بازدید آنان از جاذبه‌های این خطه فراهم می آید. از طرف دیگر زوار و گردشگران مذهبی که در مسیر کویته به میرجاوه با خطرات گروه‌های تندرو مواجه هستند میتوانند از طریق بزرگراه مکران که از کراچی تا مرز ریمدان احداث شده با خیال آسوده وارد کشور مان شوند.

 پیش از این مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان به تابناک سیستان و بلوچستان گفته بود فعال شدن بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار نقش مهمی در اقتصاد این منطقه دارد.

وی در حاشیه نشست هماهنگی راه‌اندازی این بازارچه  گفته بود تاسیس بازارچه ریمدان با کارکرد صادرات کالا در نقطه صفر مرزی تاثیر بسزایی در اشتغال‌زایی و انسداد مرز نیز دارد.

این مسئول منطقه‌ای گفته بود فنس‌کشی این بازارچه در حال انجام است، محوطه‌سازی آن نیز با اعتبار 300?میلیون ریال آغاز شده و اقدامات لازم در خصوص خرید باسکول گمرک بازارچه نیز صورت گرفته است.

مدیرکل بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان اشاره نموده بود در بازارچه ریمدان تمامی کالاهای ساخت داخل کشور به اسثتنای کالاهای یارانه‌ای قابل صادرات به کشورهای همجوار است.

او از همه دستگاههای اجرایی استان و محلی خواست در تامین نیازهای این بازارچه در بخشهای مختلف همچنین تامین پرسنل مورد نیاز آن تلاش کنند.

این گزارش می‌افزاید ضرورت استفاده از مرز ریمدان سابقا در سفر ولی‌الله افخمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح گردیده بود. افخمی با اشاره به تولیدات شهرک پتروشیمی مکران بیان داشته بود که تمام ظرفیت‌های صادراتی استان باید فعال شوند.

بازارچه مرزی ریمدان در نقطه صفر مرزی بین ایران و پاکستان قرار دارد.

جمعیت دویست میلیونی پاکستان به عنوان یک بازار بالقوه و تولید کننده بزرگ مواد غذایی برای کشورمان که دارای منابع انرژی فراوان است ، موقعیت ممتازی را فراهم آورده تا تجارت با پاکستان را تا تراز ۵ میلیارد دلار برسانیم.

وجود منطقه آزاد چابهار و طرح‌های بزرگی چون شهرک پتروشیمی مکران که با راه افتادن واحدهای آن، نه تنها معادلات اقتصادی جنوب شرق کشور، که معادلات اقتصادی منطقه تغییر خواهد نمود. بنا بر آمار و ارقام، واحدهای پتروشیمی مستقر در شهرک پتروشیمی مکران پس از راه اندازی کامل تمام فازها، چیزی معادل نصف ظرفیت عملی امروزی کل صنایع پتروشیمی ایران با قدمتی نزدیک به 60 سال تولید خواهد داشت که این مهم نیازمند استفاده از تمام ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری موجود می باشد. همچنین کارخانه‌های فولاد مکران، کارخانه خودروی برقی سازی چابهار، قطب خودروسازی چابهار همه و همه توجه به ارتقا ظرفیت‌های تجاری منطقه و استان را بیش از پیش مهم نشان می دهد.

مرز ریمدان در شهرستان چابهار و وجود ۲ بازارچه مرزی ریمدان و پسابندر در مرز  میتواند این روند را تسریع نماید. ریمدان در نزدیکی مرز زمینی تجاری چابهار و کشور پاکستان واقع شده و با وجود مصوب شدن بازارچه مرزی آن در سال 1384 تاکنون فعالیت رسمی گمرکی و تجاری آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
به امید رونق تمام استان و جنوب و شرق و غرب و شمال آن
یاسیمن بلوچ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
سلام علیکم از تابناک و سایر شبکه های اطلاع رسانی میخواهم بیایند از نزدیک مردم مظلوم وزجر کشیده دشتیاری را ببینند و فقر را به معنا واقعی کلمه مشایده کنند هر چند توکل ما به رحمات خدا است و خواهد بود افتتاح مرز رسمی شیرگواز روزنه امیدی بود برای مردم دشتیاری اما به نظر میرسد با کارشکنی های روبرو است و دستانی نمیخواهند این مهم صورت پذیرد و عملیات اجرای مرز ریمدان اغاز شود از شما عاجزانه تقاضا دارم با مطرح کردن علت و یا علت های عد'م اجرایی یشدن مرز رسمی ریمدان را این روزنه کوچک و امید به زندگی را در قلب مردم دشتیاری روشن نگه دارید بلوچ اجرکم عندالله
مدیر پایگاه با سلام، لطفا در این خصوص اطلاعات بیشتری ارائه فرمایید تا گزارش مفصلی تهیه شود. اگر ذیل همین پیام شماره تلفن بگذارید (شماره منتشر نمی شود) خبرنگار ما با شما تماس می گیرد.
دبیر تابناک سیستان و بلوچستان
زهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
با سلام و عرض خسته نباشید
ببخشید نامزد من دوره خدمت سربازیش رو مرز ریمدان افتاده میخواستم از شما و هر کس از هم وطن های سیستان بلوچستانی خودم که اونجا رو میشناسه عاجزانه تفاضا کنم که توضیح مختصری راجع به ریمدان و پاسگاه مرزیش بنویسن بیشتر در مورد اوضاع امنیت این منطقه با توجه به این که در نقطه صفر مرزی هست ؛میخوام بدونم مرز خطرناکیه یا اینکه نه؟! خیلی از شما متشکرم و آرزوی توفیق روز افزون برای شما دارم.
زهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
با سلام و عرض خسته نباشید
ببخشید نامزد من دوره خدمت سربازیش رو مرز ریمدان افتاده میخواستم از شما و هر کس از هم وطن های سیستان بلوچستانی خودم که اونجا رو میشناسه عاجزانه تفاضا کنم که توضیح مختصری راجع به ریمدان و پاسگاه مرزیش بنویسن بیشتر در مورد اوضاع امنیت این منطقه با توجه به این که در نقطه صفر مرزی هست ؛میخوام بدونم مرز خطرناکیه یا اینکه نه؟! خیلی از شما متشکرم و آرزوی توفیق روز افزون برای شما دارم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار