رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 210 طرح کشاورزی با بیش از 719 میلیارد ریال اعتبار همزمان با هفته دولت در استان به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۲۸۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 22 August 2016
رضا نجفی گفت این طرح ها شامل 39 طرح تولیدات دامی، 26 طرح تولیدات گیاهی، 111 طرح آب و خاک و امور فنی مهندسی، 11 طرح شیلات، هفت طرح صنایع کشاورزی، هشت طرح منابع طبیعی و آبخیزداری و هشت طرح امور عشایری است.
وی ادامه داد: با راه اندازی این طرح ها ضمن بهره مندی چهار هزار و 85 خانوار از مزایای آنها زمینه اشتغال 741 نفر به صورت دائم و 23 هزار و 586 نفر به صورت موقت در استان فراهم می شود.
وی برگزاری یادواره شهید محمدرضا قدمی مسئول جهاد کشاورزی خاش، دیدار با خانواده شهدا و آزادگان سازمان جهادکشاورزی و غبار روبی مزار شهدا را از جمله اقدامات این نهاد در هفته دولت ذکر کرد.
وی گفت: سیستان و بلوچستان از ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن با دارا بودن اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سردسیری، محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخل با پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و گیاهان دارویی و غیره برخودار است.
**** اقدامات مهم بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: درراستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب این سازمان نسبت به تدوین 20 سند توسعه ای در بخش کشاورزی اقدام کرده است.
نجفی افزود: در این راستا سند توسعه سیستم های نوین آبیاری از 24 هزار هکتار وضع موجود در افق پنج ساله به 119 هزار هکتار، سند آبیاری با لوله به اراضی دشت سیستان از هفت هزار هکتار به 46 هزار هکتار، سند احیا و مرمت و بازسازی قنوات از هزار و 200 کیلومتر وضع موجود به 2 هزار و 400 کیلومتر در دستور کار قرار دارد.

*** طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان مهمترین، بزرگترین و موثرترین طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی کشور:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این طرح بزرگ یکی از مصوبات سفر هیات دولت به استان بود که با اعتبار مصوب 500 میلیون دلار در سطح دشت سیستان با افق اشتغالزایی 140 هزار نفر در 16 ناحیه عمرانی در حال انجام است به طوری که با بهره برداری از آن در سال آینده شاهد احیا و آبادنی سیستان خواهیم بود.
وی گفت: همچنین اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب و مرکز استان یکی دیگر از مصوبات هیات دولت به استان بود.
وی افزود: در این راستا از سال 93 تاکنون هشت هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در سطح استان اجرا شده و درحال اجراست و همچنین 25 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان مطالعه و آماده قرارداد اجرایی برای این طرح است که 10 هزار هکتار آن در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکاران است.
وی لایروبی سنتی انهار را یکی از روش های استفاده بهینه از منابع آبهای سطحی در سیستان ذکر کرد و افزود: در همین راستا در سال گذشته لایروبی انهار با اعتبار 63 هزار میلیون ریال توسط 45 هزار نفر بهره بردار اجرا شد.
*** سیستان و بلوچستان دارای رتبه 6 کشور در تعداد قنوات
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان با دارا بودن هزار و 925 رشته قنات در رتبه 6 کشوری به لحاظ تعداد قنات قرار دارد.
نجفی افزود: از آنجایی که حفظ و نگهداری قنات ها به عنوان میراث کهن امری لازم و مهم در راستای بقای کشاورزی است از سال 92 تا پایان سال گذشته 498 رشته قنات با اعتبار بیش از 198 هزار و 700 میلیون ریال در استان مرمت و بازسازی شد.
*** افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
نجفی گفت: ظرفیت این بخش از 289 هزار و 950 تن سال 92 به 489 هزار و 775 تن در سالجاری رسید.
وی افزود: در این مدت ظرفیت بسته بندی، نگهداری و فرآوری خرما استان از 17 هزار و200 تن به 104 هزار تن رسیده و سه واحد ضبط و فرآوری پسته به ظرفیت سه هزار و 500 تن راه اندازی شده است.
*** افزایش سرمایه گذاری بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در سالهای 92 تا 94 برای برنامه ها و طرح های اجرایی سازمان بیش از 6 هزار و 400 میلیارد ریال است که از مبلغ 335 میلیارد ریال سال 92 به مبلغ سه هزار و 571 میلیارد ریال در سال 94 افزایش یافته است.
وی بیمه محصولات کشاورزی را از مباحث مهم این بخش ذکر کرد و افزود: بیمه محصولات زراعی در سالهای 92 تا 95 در سطح 106 هزار و 714 هکتار و بیمه محصولات باغی در این مدت در سطح 67 هزار و 203 هکتار صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین از سال 93 تا 94 افزون بر 600 میلیارد ریال غرامت به بهره برداران شامل کشاورزان محصولات باغی، زراعی، دام، طیور و میگو پرداخت شده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اینک 169 هزار بهره بردار بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با وجود همه مشکلات از جمله خشکسالی سالانه حدود پنج میلیون تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
دوم تا هشتم شهریور به نام هفته دولت نامگذاری شده است.
7316 / 6081

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار