رئیس مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آبهای آزاد ایران از اجرای طرح پیوست سلامت مجتمع پتروشیمی مکران از سوی این مرکز به ارزش یک میلیارد و 580 میلیون ریال خبر داد.
کد خبر: ۲۸۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 23 August 2016
رئیس مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آبهای آزاد ایران از اجرای طرح پیوست سلامت مجتمع پتروشیمی مکران از سوی این مرکز به ارزش یک میلیارد و 580 میلیون ریال خبر داد.

دکتر محمود سینایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره جزئیات قرارداد اجرای پیوست سلامت مجتمع پتروشیمی مکران از سوی «مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آبهای آزاد ایران»، اظهار کرد: «اجرای پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در یک منطقه علاوه بر مزایایی که در ابعاد منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی داراست، معایبی نیز در ابعاد مختلف ممکن است به همراه داشته باشد.»

وی افزود: «بیشتر موارد، در امکان‌سنجی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی فقط مباحث فنی و اقتصادی موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد و به تاثیرات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی انجام پروژه، توجه چندانی نمی‌شود. اما آنچه اهمیت بالایی دارد آن است که توسعه در راستای توسعه پایدار صورت گیرد، یعنی انجام یک پروژه به گونه‌ای باشد که در کوتاه مدت و بلند مدت، بیشترین مزایا و کمترین مضرات را برای اقتصاد، محیط زیست، اجتماعات، فرهنگ و ... به همراه داشته باشد.»

رئیس مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آبهای آزاد ایران، گفت:‌ «از این رو طرح پیوست سلامت مجتمع پتروشیمی مکران با اهداف ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از اثرات و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی، ارائه راهکارهایی برای پیشگیری و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست، ارائه راهکارهایی برای حفظ طبیعت، ایجاد همسویی میان گروه‌های ذیحق و ذینفع در پیشگیری، نظارت و پایش و جلوگیری از اثرات و پیامدهای منفی استقرار صنایع پتروشیمی در منطقه و ارائه راهکارهای جلوگیری از اثرات تجمعی و هم‌افزایی منفی همه طرح‌های پیش‌بینی شده در توسعه صنایع پتروشیمی منطقه و با حمایت مالی مجتمع پتروشیمی مکران اجرا می‌شود.»

سینایی افزود: «محدوده طرح حاضر شهرک پتروشیمی مکران است که در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده و شامل طرح‌های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی اتیلن، آروماتیک، MEG ،MTP و کریستال ملامین است. ظرفیت تولیدی این مجتمع در حدود 23 میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که از این میزان تولید، 20 میلیون تن صادراتی و مابقی محصولاتی است که به عنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظرگرفته شده است و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد.»

شهرک پتروشیمی مکران روزانه 57 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه 2.6 میلیون تن اتان نیاز دارد

وی اضافه کرد: «خوراک طرح‌های مستقر در این شهرک بیشتر گازهای اتان و متان است. به‌طوری‌که روزانه 57 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه 2.6 میلیون تن اتان نیاز دارد. گاز طبیعی موردنیاز این شهرک از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز که اکنون تا ایرانشهر کامل شده تغذیه خواهد شد. برای تامین گاز اتان مورد نیاز، گزینه انتقال به وسیله خط لوله از مسیر عسلویه به چابهار به طول 1050 کیلومتر در نظر گرفته شده است.»

به گزارش آنا، مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آبهای آزاد ایران با رویکرد و اهدافی همچون انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز کشور و سازمان‌ها، برگزاری دوره‌های تخصصی، انجام پروژه‌های زیست محیطی، اجرای پروژه‌های ارزیابی زیست محیطی، ارائه راه‌حل‌های نوین مبتنی بر پژوهش در زمینه پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست دریایی، طراحی و تولید تجهیزات نوین در زمینه کاهش اثرات مخرب صنایع و پسماندها، ایجاد آزمایشگاه تخصصی در مرکز و تبدیل آن به آزمایشگاه معتمد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار راه‌اندازی شده است.

این مرکز، نخستین مرکز تحقیقاتی در این حوزه در جنوب کشور است و با توجه به پتانسیل‌هایی که شهرستان چابهار دارد، مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آبهای آزاد ایران می‌تواند در موضوع درآمدزایی برای دانشگاه و توسعه سواحل مکران نقش آفرینی داشته باشد.
برچسب ها: پتروشیمی مکران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار