در حالی با خشک شدن تالاب هامون میلیون ها ماهی و جاندار تلف شدند که حالا تعدادی از صیادانی که تا دیروز از تالاب هامون ماهی صید می کردند با شخم زدن بخش هایی از تالاب، در حال کشت خربزه خارج از فصل در آن هستند.
کد خبر: ۲۸۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ 23 August 2016

رضا نجفی رییس جهاد کشاورزی سییستان وبلوچستان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بخش هایی از تالاب هامون خشک شده است، اظهار کرد: تعدادی از صیادان و عشایر شمال استان با عقب نشینی آب در قسمت های مختلف تالاب هامون که هنوز مرطوب است، در حال کشت خربزه خارج از فصل هستند.

وی افزود: بهره برداران تالاب هامون سالانه در حدود 500 تا 1200 هكتار از اراضی هامون در شهرستان های نیمروز و هیرمند را زیر کشت خربزه خارج از فصل می برند.

این مسئول مهمترین مناطق کشت خربزه در تالاب هامون را شمال شهرستان نيمروز و هیرمند برشمرد و ادامه داد: اکنون کشت خربزه در مناطق مختلف تالاب شروع شده و معمولا این کشت در مناطق «چونگ دراز »، «درد دل»، «چونگ یکه» ، «دک گز»، «آل گرگ»، «چونگ اسکندری» و «لورگ باغ» در نیمروز و همچنین بخش هایی از هامون «پوزک» در روستاهای «سراواني»، «كوهكن»، «ملادادي»، «گله بچه» و «گمشاد» در شهرستان هيرمند انجام می شود.

نجفی با بیان اینکه کشت خربزه در تالاب هامون اغلب در تير و مرداد ماه صورت گرفته و برداشت آن نیز از شهريور تا آذر انجام مي شود، گفت: با توجه به اینکه اراضی تالاب در مدت چند ماه از سال به زیر آب می رود، علف های هرز، آفات و بیماری ها در این مدت از بین می روند و از فرایند کشت تا برداشت نیاز به استفاده از هیچ سم و علف کشی برای مبارزه با آفات و علف های هرز نیست.

به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی استان از هر هكتار از اراضی تالاب هامون حدود پنج تا 10 تن خربزه برداشت مي شود که حدود 60 تا 70 درصد آن به صورت خيارك(پشمك) و بقيه به صورت خربزه رسيده برداشت مي شود.

وی در مورد مزاياي كشت خربزه در تالاب هامون بیان کرد: پائین بودن هزینه تولید، کیفیت بسیار بالای محصول تولیدی ، مصرف کم انرژی در این نوع زراعت، عدم مصرف مواد شیمیایی، برداشت محصول در خارج از فصل معمول در منطقه از جمله مزایای این محصول است.

این مسئول اضافه کرد: کشت خربزه در تالاب هامون با رطوبت موجود در زمين، به تولید می رسد و هيچگونه آبیاری در رابطه با آن انجام نشده و يا بارندگي در تابستان منطقه صورت نمي گيرد.

نجفی خاطرنشان کرد: خربزه هاي توليدي استان به علت گرما و خشكي هوا معطر شده و طعم شيرين و مطبوع به خود مي گيرد که افزايش كيفيت محصول را به دنبال دارد.

او ادامه داد: در حاشيه بعضي از قسمت هاي رودخانه سيستان و نهرهاي محلي كه در تابستان، آب در آنها جاري نيست و همچنين در مزارع منطقه نيز مقداري خربزه ديم كشت مي شود اما بيشترين سطح مربوط به اراضي تالاب هامون است.

وی در مورد اهمیت خربزه ای که در تالاب هامون کشت می شود تصریح کرد: خربزه يكي از محصولات مهم جاليزي استان بوده و سرشار از ويتامين هاي قابل جذب و املاح و فيبر مورد نياز بدن است. ميوه شيرين و آبدار آن در اواخر بهار و در طول تابستان و پاييز فراوانترين و پر مصرفترين ميوه منطقه است كه به صورت تازه خوري ، آب ميوه، فالوده، ترشي، مربا، پالپ و غيره مصرف مي شود.

نجفی افزود: كشت خربزه در سطح اراضي درياچه در شرايط مطلوب در فصل رشد و نمو براي بيش از 1000 نفر در توليد، فرآوري، حمل و نقل و فروش، شغل ايجاد مي کند.

وی با اشاره براینکه بازار مصرف این محصول علاوه بر منطقه سيستان، شهرستان های استان و دیگر استان های کشور اذعان کرد: اکثر کسانی که به کار کشت خربزه در تالاب هامون مشغول هستند کشاورزان، دامداران و عشایر هستند.

به گزارش ایسنا، اواخر فروردین امسال سیلاب وارد تالاب بین‌المللی هامون شد و مدتی ادامه یافت، یک ماه بعد محیط‌ زیست اعلام کرد که 35 درصد از هامون آبگیری شده و وضعیت تالاب نسبت به 2 سال اخیر بهتر شده است.

در همین برهه زمانی مدیرکل محیط ‌زیست سیستان و بلوچستان ادعا کرد که تالاب هامون به یاری مسئولین به مرحله تکمیلی احیا رسیده است، اما این اظهار نظر دو ماه هم دوام نیاورد و بخش قابل توجهی از هامون خشکید، بر اساس گزارش‌های غیررسمی، این خشک شدن نابهنگام تالاب هامون سبب شد تا میلیون‌ها ماهی در بستر تالاب تلف شوند.

براساس گفته‌های شیلات سیستان می‌توان برآورد کرد که تاکنون نزدیک به 2 میلیون قطعه ماهی در تالاب هامون تلف شده‌اند که این آمار افزایش خواهد یافت. البته پیش از این، با فروکش کردن جریان آب در رودخانه هیرمند، میلیون ها بچه ماهی در رودخانه‌های محلی تلف شدند.

تعدادی از نماینده‌های مجلس ایران معتقدند افغانستان سال‌هاست سیلاب‌های غیرقابل کنترل خود را حق آبه ی ایران قلمداد می کند در صورتیکه بر اساس معاهده تقسیم آب هیرمند، سیلاب‌های ورودی به ایران حق آبه نیست، حق آبه سیستان حقی است که باید برای همیشه در رودخانه هیرمند جاری باشد.

گفتگو از شبنم پودینه

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار