دولت یازدهم با انجام طرح های نو و زیرساختی برنامه ای جامع برای آینده سیستان و بلوچستان تدوین کرده است که می تواند ضامن فردای بهتر این استان و مردم آن باشد.
کد خبر: ۲۸۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 24 August 2016
سیستان و بلوچستان واقع در کرانه جنوب شرقی ایران اسلامی به دلیل قرار گرفتن در جوار اقیانوس هند و داشتن مرز های طویل و نیز طبیعت خاص خود مزیت های بی شماری دارد که تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم به واسطه برخی موارد از جمله مسائل امنیتی نادیده گرفته شده بود.
تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی رونق چندانی نداشت و با بسته شدن مرزهای منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان خیل عظیمی از مردم این منطقه بار سفر به سایر نقاط کشور بستند.
نبود برنامه ریزی مدون و تعیین مالیات برای صادرات سبب بسته شدن برخی از کارگاه ها و کارخانجات این استان شده بود و برای احیا تالاب بین المللی هامون خشکیده لب نیز برنامه ریزی مشخص و آینده نگری وجود نداشت.
حوزه معادن این استان نیز یکی از مظلومترین بخش ها در طول سالیان دراز بوده است.
سیستان و بلوچستان در سالهایی که گذشت به صورت خواسته یا ناخواسته به دلیل برخی بی توجهی ها از توسعه در همسنجی سایر استانها باز مانده بود و حتی برنامه ریزی مشخصی برای گاز رسانی به آن وجود نداشت.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه به مناطق محروم، سیستان و بلوچستان در صدر توجهات قرار گرفت و برنامه های بسیاری برای توسعه این استان از سوی دولت یازدهم در نظر گرفته شد.
گرچه این دولت در زمان تحویل، بار مالی بسیار سنگینی به دوش داشت و خزانه ای نسبتا خالی را تحویل گرفت اما برنامه ریزی های مدون و حساب شده آن راهکارهایی را برای آینده بهتر ایران اسلامی ترسیم کرد که طرح های زیربنایی در نظر گرفته شده برای سیستان و بلوچستان گواهی بر این ادعاست.
توسعه بنادر چابهار و احیای دریاچه هامون از ابتدایی ترین طرح هایی بود که نماینده دولت در سیستان و بلوچستان به صورت جدی آنها را پیگیری می کرد و در این راه توانست موفقیت های زیادی نیز بدست آورد.
طرح عظیم گاز رسانی به سیستان و بلوچستان با اعتباری بالغ بر 1.8 میلیون دلار نیز یکی دیگر از طرح های این دولت در سیستان و بلوچستان محسوب می شود که راه را برای توسعه همه جانبه این استان هموار می کند.
طرح آبرسانی به مزارع سیستان و بلوچستان در مساحتی معادل 146 هزار هکتار از طریق لوله یکی دیگر از طرح های بزرگ دولت یازدهم محسوب می شود که با توجه به شرایط کمبود آب و تغییر اقلیم رخ داده در سراسر استان به ویژه شمال آن می تواند کشاورزی را برای سالیان سال در این استان زنده نگه دارد.
بخش معدن یکی از بخش های نادیده گرفته شده در سیستان و بلوچستان بود که با پیگیریها و تاکیدهای فراوان استاندار سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم جان گرفته و شرکت های بزرگی چون ایمیدرو و ایدرو برای فعالیت در این حوزه به سیستان و بلوچستان آمده اند.
شاید یکی از مهمترین فعالیت های آینده نگر دولت یازدهم در سیستان و بلوچستان بهبود روابط با دو کشور افغانستان و پاکستان بوده است که از یکسو مولفه های امنیت را در این استان ارتقا داده و از سوی دیگر تمایل این دو کشور را به ارتباط اقتصادی با ایران اسلامی بالا برده است.
دولت تدبیر و امید با در نظر گرفتن مزیت های مرزی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور را که منطقه سیستان نیز بخشی از آن بوده است برای چندمین بار به صحن علنی مجلس برده است که این موضوع سبب افزایش امید به زندگی در این منطقه و تمایل به بازگشت مهاجران شده است.
همچنین حمایت از تولیدات داخلی، حذف مالیات بر صادرات و ایجاد کارخانجات متنوع در سیستان و بلوچستان از سایر خدمات ارزنده و ادامه دار دولت یازدهم در طول سه سال فعالیت آن بوده است.
بیشتر فعالیت های دولت یازدهم در سیستان و بلوچستان از نوع زیربنایی و آینده دار است که نتایج آن در سالهای آتی نمایان خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار