مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید در آیین وحدت آفرین نماز جمعه زاهدان، ضمن اظهار تاسف شدید از تشدید تنش‌های داخلی بین مسلمانان و کشورهای اسلامی، با بیان اینکه این تنش‌ها زمینه سوءاستفاده دشمن را فراهم می‌کنند، علما و سران کشورهای اسلامی را به خویشتنداری توصیه کرد.
کد خبر: ۲۹۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ 09 September 2016
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به افزایش تنش بین کشورهای اسلامی خاطرنشان شد آنچه مایه‌ی نگرانی‌ ماست، افزایش تنش بین کشورهای اسلامی می‌باشد که متأسفانه روزبه‌روز بیشتر می‌شود و مسئولان کشورهای اسلامی بیشتر درگیر تنش می‌شوند و زمینه سوءاستفاده‌ی دشمن را فراهم می‌کنند.
وی افزود امروز اسرائیل غاصب و آمریکای جهان‌خوار و شرقی‌های قدرت‌طلب و فرصت‌طلب از فاصله‌ای که بین مسلمانان ایجاد شده است سوءاستفاده می‌کنند و تلاش دارند اختلافات را فرقه‌ای جلوه دهند و اختلاف‌های فرقه‌ای و گوناگون را شعله‌ور کنند. هرچه بین کشورهای اسلامی تنش بیشتر باشد به نفع اسرائیل و دشمنان اسلام است. لذا توصیه‌ی ما به تمام طرف‌ها آن است که بردباری پیشه کنند و از تشدید تنش خودداری ورزند؛ زیرا تنش، مشکلات جهان اسلام را بیشتر می‌کند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان علما و مفتیان را نیز به خویشتن‌داری توصیه کردند و گفتند: توصیه ما به علما و مفتیان آن است که به مقتضای این آیه‌ی توجه داشته باشند که خداوند می‌فرماید: «ولا تقولوا لمن ألقی الیکم السلم لست مؤمنا»؛ (به کسانی‌که خود را مسلمان می‌گویند، نگویید که شما مسلمان نیستید.) قرآن و نص به هیچ‌ مفتی و عالمی این اجازه را نداده است کسی را که بگوید من مسلمان هستم، بگوید شما مسلمان نیستید. نباید هیچ‌کدام از فرقه‌ها، مذاهب و گرایش‌های اسلامی را از اسلام خارج بدانیم. نباید فاصله‌ها و مشکلات افزایش یابد. شایان ذکر است حکام عربستان در چندین سخنرانی شیعیان را مجوس نامسلمان خطاب کرده اند.
وی در ادامه افزود امروز جهان اسلام به دوستی، محبت، گفتمان بیشتر و در کنار هم قرار گرفتن مسلمانان نیاز دارد. ما همه را به سعه‌ی‌صدر و دوراندیشی توصیه می‌کنیم، زیرا مشکل این‌گونه حل نمی‌شود که ما به یکی از مذاهب اسلامی حمله کنیم و کشورهای اسلامی کلمات تندی بین یکدیگر ردوبدل کنند؛ بلکه مشکلات با نشستن بر سر میز مذاکره، گفتمان و چاره‌اندیشی برای مسائل و آفت‌هایی حل می‌گردد که بر جهان اسلام سرازیر است.
مولوی عبدالحمید با اشاره به اینکه شیعه یکی از فرقه‌های بزرگ جهان اسلام است، اظهار داشتند: شیعه بعد از اهل‌سنت یکی از فرقه‌های بزرگ اسلامی‌ست. همه مسلمانان که نزدیک به دو میلیارداند، با هم برادر هستند و هیچ‌کس اجازه ندارد یکی از مذاهب را از دایره‌ی اسلام خارج کند و بگوید مسلمان نیست. نباید کسی به‌ویژه مفتیان یا قاضیان عصبانی شوند و در حال عصبانیت اظهارنظر کنند و یا قضاوت نمایند؛ انسان باید در حال آرامش اظهارنظر نماید.

مدیریت دارالعلوم زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به مسئله‌ی حج و محروم‌شدن حجاج ایرانی از حج امسال اشاره کرده و اظهار داشت این ایام، ایام حج است و مردم از هر طرف به‌سوی بیت‌الله الحرام سرازیر هستند. وقتی این ایام فرامی‌رسد، همه مسلمانان دنیا بی‌قرار می‌شوند و مردم از طریق ماهواره‌ها صحنه‌ی حج و طواف را نگاه می‌کنند و عشق و علاقه به حج تحریک می‌شود؛ اما جای ما ایرانیان در آنجا خالی است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امسال این زیارت نصیب ما نشد، ولی امیدواریم به‌خاطر طلب و آرزویی که در قلب است، الله ثواب حج، حضور در منا، عرفات و مزدلفه و طواف خانه‌ی کعبه را نصیب ما بکند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه داد اگر مسئولان عربستان سعودی دوراندیشی و سعه‌ی‌صدر بیشتری نشان می‌دادند، ما به حج و زیارت خانه‌ی کعبه مشرف می‌شدیم.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد در پایان اظهار امیدواری کرد که بلاد اسلامی در آینده‌ی نزدیک با هم نزدیک شوند و مشکلات جهان اسلام را حل نمایند؛ چون برادری و وحدت برای مسلمانان حیاتی است و قرآن مسلمانان را به این فرامی‌خواند که امت واحده باشند و مشکلات را با هم حل کنند.
مولوی عبدالحمید در بخش نخست خطبه‌های جمعه از اصلاح نفس به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌ای یاد کرد که انسان باید در مورد آن بیندیشد.
مولوی عبدالحمید سخنان خویش را با تلاوت آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» آغاز کرد و افزود: انسان موجودی است دارای دو بُعد، ظاهری و معنوی که هر دو بُعد نیاز به سلامتی دارند؛ هم سلامتی روح و روان و معنویت و هم سلامتی جسم؛ طوری‌که جسم سالم انسان را در امور دنیوی و معنوی کمک می‌کند.
وی افزود بهداشت و سلامت حکم می‌کند که مسائلی را که مایه‌ی آلودگی است و سلامتی ظاهری انسان را تهدید می‌کند، مراعات کنیم. هر چه بیشتر این مسائل را مراعات کنیم به نفع خود ماست و برای سلامتی جامعه و نظافت شهر مفید است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان شد برای این‌که در دنیا زندگی سالم داشته باشیم و به خدا برسیم، باید هم روح و هم جسم‌مان سالم باشد. باید مهم‌ترین دغدغه انسان، اصلاح نفس باشد، چون هیچ چیزی غیر از نفس اماره شخص را به جهنم نمی‌اندازد.
وی افزود انسانی که سر به طغیان می‌زند و به غرور و تکبر گرفتار می‌شود و با احساس قدرت بر دیگران ظلم می‌کند و دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهد، این انسان ناکام است. بزرگ‌ترین مریضی که الله به آن اشاره کرده است، ترجیح زندگی دنیا و قائل شدن اولویت به مادیت و منافع دنیاست.
مولوی عبدالحمید در ادامه افزود عموماً دو چیز باعث هلاکت انسان‌ها شده است: 1. غرور؛ 2. نفس‌گرایی و رفتن به دنبال منافع دنیا. تمام قوم‌های هلاک‌شده کسانی بوده‌اند که دنبال خواهشات نفسانی رفته‌اند، از کتاب‌های آسمانی و انبیا اطاعت نکرده‌اند و دنیا را بر آخرت ترجیح داده‌اند؛ اما آنهایی که از خدا ترسیده‌اند و نفس را از نافرمانی خدا کنترل کرده‌اند، بهشتی هستند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان تأکید کرد بندگی نفس، شیطان و بندگی دنیاست که انسان را از بهشت خارج می‌کند و سرنوشت وی را دگرگون می‌‌نماید و او را به جهنم می‌اندازد. از چنان محبت مذموم دنیایی که منافع دنیا را بر دین ترجیح دهد، دوری کنید و از حرص، تکبر و غرور و گناه نیز باید دوری ورزید.
مولوی عبدالحمید اظهار داشت الله جل‌جلاله تأکید کرده است کسی که نفس را پاک کرد، به رستگاری رسید و آن انسانی که نفس را آلوده گناه کند، تباه شد. تزکیه نفس و پاک کردن آن از خودخواهی و خودپسندی، بسیار حیاتی و مهم است. برای اصلاح نفس باید به خود بدبین باشیم و همواره استغفار نماییم.
وی افزود امروز ما برای همه وقت داریم ولی برای خدا وقت نداریم؛ حتی در نماز هم با خدا خلوت نمی‌شود؛ خلوت با خدا یعنی غیرالله را رها کنیم، چنان‌که روش نیکان این‌چنین بود. افسوس است که ما برای همه کارها و منافع خود فرصت داریم ولی برای آخرت و قیامت فرصت نداریم! انسان باید در مورد آخرت، حساب‌وکتاب و نجات از جهنم و کسب بهشت بیندیشد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به دهه نخست ماه ذی‌الحجه، خاطرنشان کرد این ایام بهترین روزها برای تزکیه است و می‌توانیم خود را با روزه، استغفار، دعا و عبادت بسازیم. ایام عید نیز ایام ذکراند که با صدای بلند و ذکر خدا به‌صورت شعار گفته می‌شود. بعد از هر نماز مردان با صدای بلند و زنان با صدای آهسته این شعار را از صبح عرفات تا عصر روز سوم عید بگویند و اگر کسی تنها نماز می‌خواند قول راجح همین است که او نیز این تکبیرات را بگوید.
مولوی عبدالحمید با اشاره به «فریضه قربانی» افزود قربانی از عبادت‌های بزرگ و سنت ابراهیم خلیل‌الله و حضرت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است که اجر بزرگی دارد. خود آن‌حضرت دو قربانی را با دستان خود ذبح کردند و فرمودند یکی برای محمد و اهلش و یکی برای امتش است.
ایشان خطاب به نمازگزاران خاطرنشان کرد شما نیز سعی نمایید برای خود، والدین و حتی برای پیامبر قربانی کنید. قربانی باید خالص برای خداوند باشد و می‌توانید خود از آن بخورید و همسایگان را بدهید. این عمل مخصوص ایام عید است و اگر بعد از عید 100 شتر هم بکشید ثواب یک قربانی را نخواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United States
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
احسنت به این عالم مدبر وعالم دلسوز ورهبری فرهیخته...درجاتت بلندباد شیخ الاسلام!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار