مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 70 درصدی صید فانوس ماهیان در آبهای عمان از ابتدای سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۲۹۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 18 September 2016

مختار آخوندی افزود: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران، ذخایر فانوس ماهیان در آبهای عمان بسیار چشمگیر است اما تا کنون آنگونه که باید از این ذخایر بهره برداری لازم صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه صید فانوس ماهیان به عنوان یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود، خاطرنشان ساخت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته باید سالانه 300 هزارتن فانوس ماهی از آبهای عمان توسط صیادان ایرانی صید شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با تاکیدبرمیزان ذخایر فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان اظهار داشت: رسیدن به رقم صید سالانه این گونه از ماهیان دور از دسترس نیست و تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه فانوس ماهیان گونه های آبزی با عمرکوتاه هستند که توسط سایر آبزیان مورد تغذیه قرار می گیرند، اذعان داشت: با صید پایدار میزان قابل توجهی فانوس ماهی در سال می توان صنعت شیلات کشور را متحول کرد.

آخوندی با بیان اینکه مهمترین کاربری فانوس ماهیان در صنایع پودر ماهی است، خاطرنشان ساخت: می توان علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات پودرماهی فانوس ماهیان را به مقدار قابل توجه سالانه انجام داد که این اقدام ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص وضعیت صید فانوس ماهیان در سال جاری اعلام کرد: بر اساس آمار ارائه شده، صید فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان طی پنج ماهه نخست امسال از رشد 70 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در این باره ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل افزایش صید فانوس ماهیان، افزایش تعداد شناورهای بکارگرفته شده برای صید این گونه است.

وی با اشاره به روند صید در حال انجام فانوس ماهیان در آبهای جنوبی کشور خاطرنشان ساخت: با توجه به روند صید در حال انجام فانوس ماهیان در آبهای جنوبی کشور، انتظار می رود تا پایان سال میزان صید از مقدار هدف تعیین شده که 20 هزار تن بود نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده تا کنون چهار هزار و 300 تن ماهی توسط شناورهای صید فانوس ماهیان از ابتدای سال صید شده است که از این میزان دو هزار و 500 تن به صید گونه فانوس ماهیان اختصاص داشته است و مابقی صید نیز صید ضمنی شامل گونه هایی همچون یال اسبی، شبه شوریده و سایر گونه ها بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 10 هزار و 500 تن فانوس ماهی در آبهای عمان توسط صیادان ایرانی صید شده بود، تصریح کرد: صید فانوس ماهیان در سال 94 نیز در مقایسه با سال 93 از رشد 100 درصدی برخوردار بوده است که پیش بینی می شود صید امسال نیز در مقایسه با سال گذشته به رشد 100 درصد برسد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته به تدریج در نیمه دوم سال شاهد افزایش تعداد شناورهای ویژه صید فانوس ماهیان خواهیم بود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات با بیان افزایش تعداد شناورهای صید فانوس ماهیان تا پایان سال جاری یادآور شد: قرار است تعداد شناورهای صید فانوس ماهیان تا پایان امسال به 70 فروند ارتقا یابد که در این راستا تسهیلات بسیار خوبی از محل صندوق توسعه ملی در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است.

آخوندی بیان کرد: صید فانوس ماهیان از توجیه اقتصادی بسیار مناسبی برخوردار است به گونه ای که مالکان شناورها پس از سه سال صیادی می توانند پولی که برای خرید شناور هزینه کرده اند را کسب کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار