معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: پایین بودن سرانه مطالعه در کشور از جمله منطقه سیستان ایجاب می کند که خانه به خانه به سراغ مردم برویم تا برای مطالعه و کتابخوانی تشویق و ترغیب شوند.
کد خبر: ۲۹۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸ 19 September 2016
هوشنگ ناظری در نشست انجمن کتابخانه های عمومی در فرمانداری زابل افزود: توزیع کتاب و برگزاری رقابت های کتابخوانی از سوی فرمانداری و نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان زابل به ویژه در حاشیه شهر سبب آگاهی بیش از پیش مردم و پیشرفت منطقه و در نهایت کاهش تخلفات می شود.
وی ادامه داد: ارتقا آگاهیها و دانش عمومی سبب ناامن شدن جامعه برای متخلفان می شود.
فرماندار زابل گفت: افزایش مطالعه در جامعه نیازمند اقدام جمعی به ویژه بهره گیری از هنر نظیر تئاتر، فیلم و نمایشگاه است که باید با این قبیل اقدامات جامعه را به سمت افزایش مطالعه سوق داد.
وی اظهار داشت: بر اساس آمار اعلام شده سرانه مطالعه در ایران 2 تا 18 دقیقه در شبانه روز اما در کشور ژاپن 90 دقیقه در شبانه روز است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بدلیل وجود مشکلات و نبود انگیزه در منطقه به طور قطع این سرانه در منطقه سیستان کمتر است که باید دستگاههای مربوطه برای آن چاره اندیشی کنند.
ناظری با بیان این که سالیانه برای هر دانش آموز 20 میلیون ریال در حالیکه برای هر زندانی 180 میلیون ریال هزینه می شود تاکید کرد: با پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی و سوق دادن اعتبارات به این سمت شاهد کاهش جرم خواهیم بود.
فرماندار شهرستان ویژه زابل افزود: روزانه 30 پرونده طلاق در دستگاههای قضایی این شهرستان در جریان است که 90 درصد آن مربوط به اعتیاد است.
وی تصریح کرد: بچه های طلاق، سو تغذیه، بازمانده از تحصیل، سرقت، افزایش جرم و قانون گریزی ناشی از افزایش طلاق در جامعه است.
ناظری بازآفرینی سکونتگاههای غیررسمی در کشور را حرکت شایسته ای دانست و اظهارداشت: در نقاط حاشیه شهر ساختارهای اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی باید خانه به خانه به سراغ مردم برویم تا شهروندان به کتابخوانی تشویق و ترغیب شوند.
مدیرکل نهادکتابخانه عمومی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: نبود انگیزه باعث کاهش مطالعه در جامعه شده است و اگر انگیزه در افراد تقویت نشود نمی توان سرانه مطالعه را افزایش داد.
اسفندیار زید آبادی افزود: ساخت کتابخانه استاندارد در شهرستان زابل نیازمند همت جمعی در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری است.
وی گفت: هیچ کتابی از کتابخانه ها دور ریخته نمی شود و پس از جمع آوری کتاب ها در زاهدان به تناسب نیاز کتاب در میان کتابخانه ها توزیع می شود.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان از جذب پنج نفر نیرو در نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان زابل خبرداد و بیان کرد: 400 میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه های عمومی شهرستان زابل هزینه شده است.
وی افزود: جلسات کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی استان با حضور مولفین و خوانندگان کتاب با هدف معرفی آنها انجام می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار