معاون حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: واگذاری مدیریت بهره‌برداری اسکله‌های یک بندر به شرکت‌ها و مسئولان قوی داخلی یا خارجی، یک برد و امتیاز مثبت برای آن بندر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۰۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۱ 23 September 2016
به گزارش تابناک سیستان‌وبلوچستان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار، محسن محمدی معین از استقبال هیئت‌های خارجی برای توسعه زیرساخت و استقرار تجاری خبر داد و اظهار داشت: واگذاری مدیریت بهره‌برداری اسکله‌های یک بندر به شرکت‌ها و مسئولان قوی داخلی یا خارجی، یک برد و امتیاز مثبت برای آن بندر محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بحثی که درباره مدیریت بهره‌برداری اسکله‌های بندر چابهار با مشارکت طرف خارجی مطرح شده نیز مربوط به کلیات طرح توسعه بندر شهید بهشتی است که از سال‌های قبل براساس قانون، توسط سازمان بنادر اقدام شده که هم بازاریابی کشتی‌ها و هم کشاندن خطوط کشتیرانی یا لاینرها را به سمت آن بندر در پی دارد.

وی از بهره‌برداری از فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این فاز، ظرفیت بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن ارتقا پیدا مى‌کند.

معاون منطقه آزاد چابهار یادآوری کرد: ساخت اسکله‌هاى جدید براى بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری مجموعاً به طرح توسعه شهید بهشتی معروف است که فاصله دریایی آنها از یکدیگر پنج کیلومتر است و با اجرای طرح توسعه، این بنادر به هم متصل می‌شوند.

محمدی معین افزود: این دو بندر هم اکنون  9 پست اسکله  فعّال دارند که بعد از اتصال، به 32 پست اسکله خواهد رسید و با اتمام فاز یک، یکی از اسکله‌های بندر شهید بهشتی با آبخور 17.5- متر عمق پاى اسکله، برای ظرفیت‌های تا 100 هزار تن از کشتی های پاناماکس و سوپر پاناماکس آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هندى‌ها از دو سال پیش منتظر اتمام فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتى چابهار هستند تا نسبت به مشارکت در بهره‌بردارى آن مطابق قانون اقدام کنند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه هدف اصلی شرکت‌های هندی رسیدن به بازار افغانستان و آسیای میانه در کوتاهترین  مدت است و چابهار امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر محسوب می‌شود؛ برای آنها فرصتی خواهد بود  تا با بهره‌برداری سریعتر بتوانند بحث توسعه بندر را سرعت ببخشند.

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار، افزود: البته در اینجا موضوع "اداره بندر" مطرح نیست چون اداره بندر به عهده سازمان بنادر و دریانوردى کشور است و همه این موارد با هماهنگى وزارت راه و سازمان بنادر انجام شده است و از آن جا که، قضیه مربوط به اداره چند اسکله است که با نظر کارشناسان سازمان بنادر قرار شده توسط هندی‌ها تجهیز شوند.

وی بیان کرد: اسکله شهید کلانتری ظرفیت 45 هزار تن پهلوگیری برای کشتی‌ها را دارد بحث تجهیز، تخلیه و بارگیری این اسکله مربوط به سفر وزیر کشتیرانی هند به ایران و انعقاد قراردادی در این زمینه است که بر اساس آن، هندی‌ها تعهد کرده‌اند در قبال تسریع در اجراى فاز اول طرح توسعه این بندر برای تجهیز اسکله، سرمایه‌گذارى کرده و حتى بودجه‌اى دولتى را اختصاص دهند.

این مقام مسئول افزود: منتهی بهره‌برداری از اسکله، به صورت تشریک مساعی هندی ها با یک شرکت ایرانی به نام "آریا بنادر ایرانیان" است که طبق قرارداد مشارکتی که دولت ایران با هندی ها  منعقد کرده، شرکت "آریا بنادر" این فعالیت را مدیریت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه افغان‌ها نیز ابراز تمایل کرده‌اند که ایران مسیری را برای انتقال کالا و محصولات آنها به بازارهای منطقه اختصاص دهد، افزود: به همین منظور اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان تشکیل شده و هیئت مدیره افغان ها پیشنهادات مشخصی را ارایه کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان منطقه آزاد چابهار نیز پیشنهادات مشترکی را تنظیم کرده‌اند که براساس این فرآیند، طرف افغان پس از بررسى‌هاى تخصصى سازمان بنادر، قبول مسئولیت می‌کند تا فعالیت خود را در یکی از اسکله‌ها که از موقعیت مناسب‌تری برایشان برخوردار است، متمرکز کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اسکله های بندر شهید کلانتری قادر است تا 45 هزار تن را پهلو دهی کند، افزود: آنچه به افغان ها واگذار می شود، شماره پست اسکله شهید کلانتری و  متناسب با نوع کالا و محصولات افغان ها با نظر سازمان بنادراست؛ آنها نوع فعالیت را به ایران اعلام می کنند وپست اسکله مورد نظر برای فعالیت تجاری آنها در نظر گرفته مى شود.

محمدى معین افزود: البته در منطقه آزاد چابهار زمین و موقعیت‌هایی به عنوان انبار برای تجار خارجى از جمله تجار هندى و افغان در نظر گرفته شده چرا که حدود 200 تاجر افغان در این منطقه فعالیت دارند و به نام خود شرکت ثبت کرده‌اند و با ثبت شرکت، شهروند این منطقه محسوب می‌شوند و می‌توانند 100 درصد مالکیت داشته باشند و این یک مزیت و امتیاز قانونى است که نظام براى این مناطق قائل شده است.

وی توضیح داد: این رویه در مناطق آزاد دنیا نیز مرسوم است و تعارضی با استقلال کشور ندارد چرا که در مناطق آزاد، شهروند نیاز به ویزا ندارد و طبق قانون می‌تواند شرکتی را به نام خود ثبت کند و یک فرآیند اقتصادی را طی کند و از یکسری از معافیت‌ها و مصونیت‌ها برخوردار باشد، با این حال این امتیاز شامل اسرائیل نمی‌شود چرا که قانون ما برای فعالیت تروریستى نظامی و اقتصادی و دولت نامشروع و ضدانسانى صهیونیسم، منع قایل شده است.

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: بنابراین در ارتباط با موضوع مشارکت با هندی‌ها و افغان‌ها و سایر متقاضیان خارجى براى اداره اسکله‌ها در بندر چابهار به منظور رسیدن به توافق‌ها که بخش‌هایی صورت گرفته، قسمتى از کار کارشناسى قضیه را متخصّصان سازمان بنادر و پاره‌اى از آن را خبرگان حقوق بین‌الملل دبیرخانه شوراى عالى مناطق آزاد و بخش‌هایى از کار مربوط به ترانزیت آن را عزیزان دانش آموخته بومى در معاونت حمل و نقل و ترانزیت منطقه  آزاد چابهار انجام داده‌ایم اما این فعالیت‌ها طبق قوانین و مقررات کشور، با حفظ استقلال و تمامیت ارضى و در چارچوب موافقتنامه‌هاى اقتصادى و تجارى بین‌المللى و برای مدت معین خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار