فرصتی بزرگ که با بی تدبیری به یک تهدید تبدیل شده است
کم کاری در حوزه میراث فرهنگی آنقدر زیاد بود که امام جمعه زابل نیز در خطبه های نماز جمعه زابل دراین خصوص واکنش نشان داد و گفت : عملی مشاهده نمی شود که نشان از کفایت مدیر میراث فرهنگی استان باشد
کد خبر: ۳۰۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 25 September 2016
تابناک سیستان و بلوچستان : سیستان ، بهشت باستان شناسان , این لقبیست که بسیاری از باستان شناسان مطرح دنیا برای سیستان در نظر گرفته اند , اما  آنچه امروز از این لقب زیبا نصیب سیستان شده , چیزی جز بی تدبیری و بی برنامه گی دراین حوزه نیست .

از شهرسوخته که جهانی شده و این نام بزرگ را با خزانه ای خالی یدک می کشد ، بگذریم ، صدها اثر ارزشمند ملی در گوشه و کنار سیستان خاک میخورند و اما ، حتی تصمیم گیران استانی حاضر به برنامه ریزهای اولیه برای رونق آنها نیستند و اجازه ای هم به بخش خصوصی جهت ورود داده نمی شود.

زمانی که کامبیز مشتاق گوهری به عنوان مدیر کل برگزیده شد , امید در این بخش بر روی کاغذ افزایش یافت  که شاید در این حوزه شاهد باشیم که تحولاتی ایجاد شود  , اما متاسفانه نه تنها اینطور نشد که اوضاع از رکود قبل هم بدتر شد و عملا می توان گفت : بی برنامه گی بخوبی قابل مشاهده است.

کم کاری در حوزه میراث فرهنگی آنقدر زیاد بود که امام جمعه زابل نیز در خطبه های نماز جمعه زابل دراین خصوص واکنش نشان داد و گفت : عملی مشاهده نمی شود که نشان از کفایت مدیر میراث فرهنگی استان باشد

این سخن خود نشان از آن دارد که گفته ها ، گلایه ها و نقدهای که نسبت به عملکرد میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان بیان می شود  , بی راه نیست و بهتر آن است که عزیزان یا فکری کرده و یا از مردم کمک بخواهند تا شاهد رونق میراث گرانبهای سیستان باشیم و یا اگر هیچ کاری ساخته نیست هم فرار را برقرار ترجیح دهند , تا دیگری آید و شاید طرحی نو در اندازد و این سستی و کاهلی میراث فرهنگی نیز از بین برود و ظرفیت عظیمی که این روزها به یک تهدید تبدیل شده و مردم و دلسوزان این حوزه نگرانند که هرآنچه دارند نیز از بین برود ، مجدد از آن بعنوان یک فرصت خوب ، برای فردایی بهتر استفاده شود.

میراث فرهنگی و ظرفیت های عظیم آن ، اگر درست مدیریت شود می تواند سیستان را از ورطه نابودی نجات دهد , این مساله ایست که نماینده جدید سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز بخوبی آنرا درک کرده و در همان گامهای اولیه سعی کرد قدمهای به سمت رونق این بخش بردارد

دکتر دهمرده در چهارماهه اول کار خود درمجلس به سمت بازسازی قلعه رستم در جاده زابل به زاهدان رفت تا نشان دهد که تفکر وی جهت رشد این بخش بیش از دیگر برنامه ها و تفکراتش نمایان است ، البته که دهمرده نیز حتما مطلع است که با مدیرانی که از ساخت جاده قلعه رستم ناراضی هستند و هیچ برنامه ای برای پیشبرد و رونق گردشگری سیستان ندارند نمیتوان قدمهای بزرگ و قابل تقدیری دراین حوزه برداشت .

امید است مدیرکل محترم بیش از گذشته به این مقوله مهم در شمال استان توجه و در عمل نشان دهد که میخواهد کاری مثبت در این حوزه انجام شود.


یاحق : یونس دهمرده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
دلمان خوش بود که تابناک همواره قضایا را منصفانه بیان میکند. متاسفانه در این گزارش غرض ورزی نگارنده کاملا آشکار می باشد. اولین مشخصه آن پاراگراف سوم و جایی است که حتی از واژه آقای .... هم استفاده نشده است. متاسفانه ما سیستانیها گاها نتوانسته ایم ارزیابیهای منصفانه ای از مدیران چه سیستانی و چه غیر سیستانی داشته باشیم و چه بسا با خراب کردن مسولین کاری و باسواد و دلسوزتر از حتی خودمان برای شهرمان، آنها را فراری داده ایم. کاش تابناک قبل از قرار دادن این مطالب در سایت حداقل اندکی موضوعات را بررسی میکرد. دوستان که فقط ایراد میگیرند چرا مثال نمیاورند و فقط کلی گویی کرده و ضمنا هیچ راه حل و برنامه ای هم ارایه نمی دهند. مدیری بومی و بسیار بسیار دلسوز و میهن پرست که کرسی استادی دانشگاه را دارد و لذا حاضر نیست پست دولتی خویش را به هر بهایی حفظ نماید، از هیچ امکانات سازمان دولتی تحت مدیریت خود حتی منزل سازمانی علیرغم اینکه اجاره نشین در آپارتمانی کوچک می باشد و .... استفاده نمیکند.چون تخصص و تحصیلات وی کاملا مطابق با وظایف سازمانی میباشد لذا بی مهابا جلو اظهار نظرها و درخواستهای غیر کارشناسی در حوزه کاری می ایستد ، بر درخواستهای خارج حوزه تخصصی کار که شاید متاسفانه در میان بعضی از آقایان متداول می باشد و نمونه آنها زیاد است از درخواست استخدام غیرقانونی افراد سفارشی گرفته تا انتصاب سفارشیها ولو به بهای زیر پا گذاشتن شایسته سالاری... ،درخواستهای استفاده غیرقانونی از امکانات دستگاه دولتی و... ، وقعی نمی گذارد، و ... ، آیا منصفانه است که اینگونه وی را تخریب نماییم؟

ناخدا در کشتی ما گر نمی باشی مباش تا خدا در کار باشد ناخدا را کار نیست

شما را بخدا اگر خودتان کاری برای سیستان انجام نمی دهید بگذارید بقیه کارشان را بکنند. شما هم انتقاد منصفانه و صادقانه همراه با بیان چالشها و در صورت امکان بیان راه حلها بکنید بخدا ممنونتان هم خواهیم بود.
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
عملکرد میراث فرهنگی واقعا خراب هست زابل هر چی که اثار باستانی داره داره خراب میشه یکی هم فکری نمی کنه
دست شما درد نکنه از این گزارش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
جناب ناشناس اینه که فرمودی آقای مدیر میراث فرهنگی از اماکانات دولتی استفاده نمی کنه شاید حرف نسنجیده ای باشد بوی پول به مشام هرکسی برسد با کله می رود انوقت جنابعالی نمی دانم دست اندار کاری یا ذی نفع میراث فرهنگی کدوم کار مثبت و کدوم شایسته سالاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار