سفیر پیشین هند در قرقیزستان با اشاره به موقعیت ویژه بندر چابهار برای کشورهای منطقه تصریح کرد توسعه و سرمایه گذاری هرچه سریعتر در این بندر زمینه رونق اقتصادی ایران،هند ،افغانستان و دیگر کشورهای منطقه را به دنبال دارد.
کد خبر: ۳۰۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 25 September 2016
'فونچوک استوبدان' اظهار کرد توافقنامه چابهار که در سفر چند ماه پیش 'نارندرا مودی ' به ایران نهایی شد ، باید هرچه سریعتر برای جبران عقب ماندگی گذشته اجرا شود.
وی،نزدیکی این بندر با گوادر پاکستان ، دسترسی افغانستان به آب های آزاد ،افزایش همکاری های منطقه ای، فعال شدن کریدور شمال و جنوب و خارج کردن کارت اعمال فشار پاکستان بر افغانستان را از دستاوردهای مهم توسعه بندر چابهار ذکر کرد.
سفیر پیشین هند در قرقیزستان با رد نظریه استفاده نظامی هند از چابهار برای اعزام نیرو به افغانستان تصریح کرد که کشورهای منطقه و بویژه ایران و هند بیشتر بر استفاده اقتصادی از بندر چابهار تمرکز دارند.
وی تصریح کرد در صورتیکه هند بخواهد نیروی نظامی به افغانستان اعزام کند می تواند از طریق هوایی اقدام کند.
موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی تجاری چابهار خرداد ماه امسال در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ،' نارندرا مودی ' نخست وزیر هند و 'اشرف غنی ' رئیس جمهوری افغانستان توسط وزرای راه سه کشور به امضا رسید.
سند چابهار استفاده از بندر چابهار را بطور قابل توجهی افزایش داده و هند را از طریق افغانستان به آسیای میانه و از سوی دیگر زمینه دسترسی افغانستان به هند را از طریق دریا فراهم می کند.
سفیر پیشین هند در قرقیزستان در ادامه بر ضرورت حل بحران سیاسی افغانستان تاکید و اظهار کرد تا زمانی که از طریق سیاسی برای مشکلات این کشور راه چاره ای اندیشیده نشود ،همکاری اقتصادی و گسترده با این کشور امکانپذیر نیست .
وی با رد مداخله خارجی در افغانستان تصریح کرد گروههای سیاسی این کشور باید برای بازگرداندن ثبات و آرامش به این کشور همکاری کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار