کد خبر: ۳۰۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 26 September 2016
به گزارش تابناک یزد،سرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان استان یزد با اشاره به برنامه‌ي اين مديريت براي رهاسازی يك میلیون و 200 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استخرهاي كشاورزي استان، بر ضرورت آگاه‌سازی کشاورزان استان در مورد شیوه‌هاي صحیح آبزی‌پروری و فوايد آن در راستاي افزايش ظرفيت‌هاي آبزي‌پروري در اين استان تاكيد كرد.

"سید‌یحیی سادات‌اخوی"  با اشاره به اين كه در ابتداي امسال‌ بیش از 400 هزار قطعه بچه ماهي گرمابي در قريب 200 باب استخر كشاورزي استان رها‌سازي شده است، اظهار كرد: با توجه به اين كه معمولاً برداشت ماهيان گرمابي در فصل پاييز انجام مي‌شود، آمار دقيقي از ميزان توليد سالجاري ماهيان گرمابي استان در دست نيست.

وي اضافه كرد: البته برخي آبزي‌پروران استان نيز تمايل به نگهداري ماهیان كپور تا پايان سال را دارند كه با توجه به مقاومت بالا و سازگاري گونه‌هايي مانند كپور، فيتوفاگ و آمور، اين امكان با رفتن ماهيان به عمق آب و عدم تغذيه وجود دارد لذا تا پايان سال نمي‌توان آمار دقيقي از توليد ماهيان گرمابي استان ارائه كرد.

سرپرست شیلات استان با اشاره به نزديك شدن به فصل سرد سال و آغاز دوره پرورش ماهيان سردابي، تصریح کرد: مديريت شيلات استان در نظر دارد رهاسازي بچه ماهي قزل‌آلا را با نظارت بيشتري پيگيري كند و بر مواردي از قبيل دپوسازي بچه ماهي، ارائه گواهي سلامت بچه ماهي توسط توزيع‌كنندگان، قيمت و وزن رهاسازي نظارت بيشتري را انجام دهد.

وي خاطرنشان کرد: مديريت شيلات استان یزد در نظر دارد امسال تعداد یک میلیون و 200 هزار قطعه بچه ماهي قزل‌آلا را در استخرهاي استان رهاسازي کند.

این مقام مسئول در همين رابطه تحويل بچه ماهي داراي گواهي سلامت مورد تاييد دامپزشكي با وزن مناسب 15 تا 20 گرم و در تعداد مناسب، همچنين ارائه دستورالعمل پرورش و ارائه مشاوره به آبزي‌پروران توسط كارشناسان شيلات را از جمله مواری برشمرد كه کشاورزان و آبزی‌پروران باید در زمان خرید بچه‌ماهی به آنها توجه كنند.

سادات‌اخوی با تاكيد بر توزيع هرچه بهتر و سالم‌تر ماهيان پرورشي استان با اعمال نظارت دقيق، بیان کرد: خوشبختانه كارشناسان، رابطين و ناظرين شيلاتي در هر شهرستان و مراكز كشاورزي روستاها، آماده خدمت‌رساني به متقاضيان پرورش ماهي هستند.

وی برگزاري دوره‌هاي آموزشي پرورش و مصرف ماهي را از دیگر برنامه‌های مدیریت امور شیلات استان ذكر كرد و گفت: البته دوره‌هاي آموزشي ویژه کشاورزان استان نيز در دستور كار داريم و آشنایی و ارتقای سطح آگاهی کشاورزان با اصول صحيح آبزي‌پروري و فوايد بي‌شمار آن را در اين دوره‌ها دنبال خواهيم كرد.

این مقام مسئول در همين رابطه متذكر شد:افزايش بازدهي اقتصادي، تاثير روي توليدات كشاورزي از طريق غني كردن آب مصرفي اين بخش، اشتغال‌زايي و توليد غذاي سالم، از جمله فواید آبزی‌پروری در كنار فعاليت‌هاي كشاورزي است.

سادات‌اخوی در مورد توليد خاويار در استان نيز به خبرنگار ايسناي يزد گفت: هر چند توليد ماهيان خاوياري در آب‌هاي داخلي با اهداف توليد گوشت و خاويار پيشينه چنداني ندارد اما با اين ‌وجود، از استان يزد مي‌توان به ‌عنوان پيشگامان اين بخش ياد كرد.

وي  ادامه داد: آب‌هاي لب‌شور شهرستان بافق كه شوري مشابه درياي خزر دارند، فرصت مناسبی برای پرورش ماهيان خاوياري در این استان است.

سرپرست شیلات استان با اشاره به سابقه‌ي 9 ساله‌ي يزد در نگهداري فيل ماهي كه از گونه‌هاي ماهیان خاویاری است، خاطرنشان کرد: این طرح از ابتدا به عنوان يك طرح آزمايشي با هدف توليد گوشت ماهي در استان آغاز شد ولي در حال حاضر به مرحله استحصال خاويار در استان کویری یزد دست یافته است.

اين مسئول در پایان با تأکید بر افزایش ظرفیت‌های توليد خاويار در استان، گفت: در همين راستا ساماندهي استخرهاي پرورش ماهيان خاوياري، معرفي ساير گونه‌هاي ماهيان خاوياري و انجام طرح‌هاي تحقيقاتي در اين رابطه را در برنامه‌هاي آتي مديريت شيلات استان داريم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار