کد خبر: ۳۰۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 06 October 2016
پدیده تکدی گری سال هاست به عنوان معضلی جدی در کلانشهر جنوب شرق ریشه دوانده و نه تنها چرخه مقابله با این مشکل اجتماعی نتوانست این کلانشهر را به سمت شهری فاقد گدا رهنمون کند بلکه این روز ها بسیاری از اتباع کشور های خارجی نیز با ویزا وارد کشور شده و اقدام به تکدی گری می کنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، علی رغم قانون ساماندهی متکدیان که سال هاست استارت آن در کشور خورده تا نهادهای شهرداری، نیروی انتظامی، کمیته امداد، بهزیستی، قوه قضاییه و دادگستری و سازمان زندان زیر نظر فرمانداری اقدام به جمع آوری و ساماندهی متکدیان در شهر نمایند اما همچنان شاهد لکه زشت تکدی گری در کلانشهر جنوب شرق کشور هستیم که اگر تا چندی پیش تنها مردان به این عرصه ورود کرده بودند این روز ها زنان و کودکان نیز در باندهای سازمان یافته فضای شهر را زشت تر کرده اند.
قطعا اگر از خیابان ها و بازار های کلانشهر زاهدان گذر کرده باشید شاهد چسبیده شدن کودکی به خود هستید که تا زمانی که پیراهن شما را برای گرفتن مبلغی پول پاره نکند از شما جدا نمی شود. هر چند متکدیان خردسال تنها گرفتار باند های سازمان یافته ای شده اند که بهترین روزهای خردسالی خود را به جای تفریح و تحصیل صرف گدایی و فروش کالاهای بی ارزش می کنند.
استفاده ابزاری از کودکان توسط متکدیان خیابانی
علی ای حال این در حالی است که مسئولان بارها شعار شهر بدون متکدی را وعده داده اما گویی اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است هیچ گاه نتوانسته در پاک کردن شهر از این معضل مؤثر باشد.
در تماسی که پایگاه خبری عصر هامون با حامد جهانتیغ مدیر روابط عمومی بهزیستی استان داشت، وی با بیان اینکه متولی اصلی بحث متکدیان فرمانداری است، گفت: براساس قانون فرماندار موظف است با همکاری شورایی متشکل از شهرداری، نیروی انتظامی، کیته امداد، بهزیستی، قوه قضاییه و دادگستری و سازمان زندان ها اقدام به ساماندهی متکدیان نماید.
متکدیان نیازمند به کمیته امداد معرفی می شوند
وی با بیان اینکه در حال حاضر اردوگاه شهید رجایی که مرکز موقت نگهداری متکدیان است خالی بوده و علی رغم قانون که باید نماینده ای از بهزیستی، کمیته امداد، دادگستری، سازمان زندان ها و علوم پزشکی در این محل حضور داشته باشد اما تنها نماینده بهزیستی در محل حضور دارد، افزود: شهرداری با کمک نیروی انتظامی موظف است متکدیان را جمع آوری و به اردوگاه ببرد تا نماینده سایر نهاد ها آن ها را به ادارات مختلف تحویل نمایند.
جهانتیغ ادامه داد: ساماندهی کودکان زیر 18 سال و افراد بالای 60 سال بر عهده بهزیستی و زنان سرپرست خانوار بر عهده کمیته امداد و اتباع خارجه به اداره اتباع ، متکدیان حرفه ای بر عهده سازمان زندان ها و معتادین بزرگسال به دستور قاضی به تله سیاه مرکز ترک اعتیاد اجباری معرفی می شوند.
وی افزود: مدیر کل بهزیستی استان برنامه ای جهت ساماندهی کودکان کار انجام داده که طی جلساتی که با اتوبوسرانی داشته قرار شده است که اتوبوسرانی دکه هایی جهت ساماندهی کودکان کار ایجاد نماید.
وی با بیان اینکه شهرداری جمع آوری هایش اصولی نیست، اضافه کرد: سازمان هایی که موظف به اجرای این قانون هستند به قانون پایبند نیستند و همه چیز را به بهزیستی سپرده اند.
جهانتیغ با بیان اینکه کمیته امداد عنوان کرده که اعتبار نداریم، ادامه داد: مگر می شود نهادی که متولی زنان سرپرست خانوار و افراد بی بضاعت است اعتباری برای این قشر نداشته باشد؟
موفقیت دستگاه های اجرایی در رفع معضل تکدی گری نیازمند حمایت شهروندان است
وی با بیان اینکه فرمانداری زابل در این بخش به خوبی ورود کرده است و کودکان اعتیاد زیادی را به بهزیستی معرفی کرده، اظهار داشت: در آخرین جلسه استاندار سیستان و بلوچستان فرمانداری را موظف به پیگیری و اجرای برنامه های سازمان بهزیستی برای رفع این معضل کرد لذا براساس دستور استاندار، سازمان بهزیستی طرح پروتکلی آماده تا به پیشنهاد این سازمان از آنجایی که شهرداری توانایی ساماندهی متکدیان را ندارد لذا این معضل به بخش خصوصی تحت نظارت بهزیستی واگذار شود که استارت این موضوع در فرمانداری خورده است.
در تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون با مجتبی خانجانی فرماندار شهرستان زاهدان داشت، وی با بیان اینکه در بخش ساماندهی متکدیان فرمانداری نقش هماهنگی دارد، افزود: متکدیان به چند بخش تقسیم می شوند که فراهم کردن مکان بر عهده شهرداری می باشد.
وی با بیان اینکه یک زمین از طرف بهزیستی جهت اجرای این طرح اهدا شده است، تصریح کرد: به دنبال مجوز برای مرکز تحویل داده از سوی شهرداری هستیم تا در شورای اداری مصوب و به بخش خصوصی واگذار شود .
خانجانی ادامه داد: بهزیستی تقبل کرده که یک مرکز تخصصی راه بیندازد لذا تا کنون با چند خیر در این خصوص مذاکره و رایزنی کرده ام و امیدوارم بتوانیم این ظرفیت را آماده کنیم.
فرماندار زاهدان از مردم خواست تا در اجرای این طرح مسئولین را یاری کنند،
وی ادامه داد: در خصوص متکدیان اتباع خارجه نیز برنامه هایی با اداره کل اتباع استانداری و انتظامی انجام شده که مقرر شده که اتباع خارجی را برای معضل متکدیان در فرمانداری ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه برخی متکدیان به صورت مجاز و برخی غیر مجاز وارد کشور می شوند، خاطر نشان کرد: این متکدیان ساماندهی و دیپورت می شوند.
خانجانی با بیان اینکه به دنبال افتتاح مرکزی هستیم که آموزش و اشتغال در آن انجام شود، ادامه داد: قرار شد یک بازارچه خیریه برای این افراد آماده کنیم که این طرح مشارکت مردم را می طلبد.
منبع:عصرهامون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار