کد خبر: ۳۱۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 10 October 2016

فرزانه طوسی، فعال مدنی|چندروزی است که خیابان ها و مساجد و تکیه‌ها سیاه پوش شده‌اند، همه به استقبال ماه محرم رفته‌اند که در دهه نخستش امامشان تا پای شهادت کودک ۶ ماهه می جنگد و دست از دین و بدعت های وارد شده در آن نمی کشد. اما همین ماه که می تواند سرآغاز تفکر و تحول انسان باشد گاهی با ورود بدعت های عجیب و غریب و گاهی با بدسلیقگی ها چنان گرفتار می شود که صدای همه دینداران را در می آورد. گاهی رسوم عجیب رواج می یابد وگاهی نذرهای عجیب و غریب چون قمه زنی!! همه این رفتارها رفتارهایی است که توسط روحانی نماهای خارج نشین والبته برخی متعصبان بی فکر ترویج یافته و گاهی توسعه می یابد.

با فرارسیدن ماه محرم همه باید بدانند که امروز قمه‌زنی مسأله‌ای است که مورد توجه شیعه انگلیسی و به نحوی دشمنان است و آنها می‌خواهند به این طریق چهره تشیع و عزاداران امام حسین(ع) را ملکوک کنند. از این جهت که قمه‌زنی امروز به یکی از ابزارهای سوء استفاده دشمن برای ضرر رساندن به نظام ولایی و تشیع مورد توجه قرار می‌گیرد باید به این موضوع نگاه کرده و نباید این ابزارها را در اختیار دشمن قرار داد. وظیفه دادستان‌ها و نیروی انتظامی نیز این است که با رفتارهای ناهنجار و هنجارشکنی‌ها در ماه محرم برخورد کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند به جای قمه‌زنی و وفاداری به عهد و سنت‌های قدیم می‌توان اهدای خون را جایگزین کرد. با این حال با آغاز ماه محرم و نزدیک‌شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی هنوز خیلی از هیأت‌ها و عزاداران حسینی پیرو سنت قمه‌زنی هستند. سنتی که از دوره صفویان در ایران ظاهر شد و در دوره قاجاریه به اوج خود رسید. حالا اما ابعاد مختلف این حرکت از منظر رهبر معظم انقلاب و بسیاری از علما منع شده و امیدواریم عزاداران حسینی بدون آسیب‌رساندن به خود و دیگران برای پرشور‌تر برگزار شدن مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا با مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون، خون‌شان را در راه شهیدان کربلا به نیازمندان و بیماران اهدا کنند. یکی از فرهنگ های غلطی که محرم رواج یافته و اتفاقا هیچ ریشه دینی ندارد قمه زنی در روز عاشوراست. این بدعت متاسفانه با وجود هشدارها و سخنرانی های مراجع، هنوز هم توسط برخی از متعصبان که مطالعه دقیقی از چرایی قیام عاشورا ندارند، صورت می گیرد.

از مدل موهای عجیب و غریب تا نوشته های نام ائمه با غلط املایی فاحش! چیزی که با هزینه دشمنان دین وارد می شود و بعد با تمسخر آنها و نشان دادن به همه توسعه می‌یابد تا مانع از پیام واقعی عاشورا شود تا تلاش شود امر به معروف و نهی از منکر و اولویت حرکت در مسیر خداوند بر مصلحت اندیشی و قبول رشوه های دنیایی، مبارزه در مسیر حق و پرداختن هزینه های گزاف برای باقی ماندن راه اسلام در کنار بدعت های وارداتی چون قمه زنی و مدل های عجیب و غریب توسعه نیافته و نگاه مردم جهان خصوصا غیرمسلمانان از اصل ماجرا منحرف شود. اما مومنان باید تلاش کنند تا با مطالعه عاشورا و اصل پیام قیام امام حسین(ع) و یارانش از بدعت های وارداتی دوری کرده و با آنهایی که نادانسته به ترویج این اصول غلط دست می زنند برخورد کنند

طرح "نذر خون" که هر سال در ایام محرم در سازمان انتقال خون برای داشتن اهدای خون کافی در کشور، برگزار می شود، در سال های اخیر شاهد بودیم که مردم در ماه محرم نذوراتی دارند. به عنوان مثال نذر می‌کنند تا در ماه محرم و تاسوعا و عاشورا خون اهدا کنند. بر این اساس بود که طرح نذر اهدای خون در سازمان انتقال خون راه اندازی شد. این اقدام از دهه اول محرم آغاز می شود، بر این اساس زمانیکه مردم به مراکز اهدای خون مراجعه کنند، اگر نیاز به اهدای خون داشته باشیم، خون می گیرند و در غیر اینصورت به افراد نوبت می دهند تا در روزهای آتی برای اهدای خون مراجعه کنند.

امید است با بهره گیری از این ابتکار جالب، به سهم خود در توسعه فرهنگ والا و انسانی اهدای خون نقش آفرین باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار