کد خبر: ۳۱۱۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴ 15 October 2016

شرکت‌ها چندین تکنولوژی تصویر مختلف را گسترش داده اند و هر کدام روی جنسش لقب بهترین گذاشته است . وضوح تصویر ۴K یا UHD ، تکنولوژی تصویر Framerate ، OLED، HDR ، نقطه کوانتومی‌(Quantum Dots) یا دیود نورانی کوانتومی‌… خلاصه کدام تکنولوژی تصویر تلویزیون بهتر است ؟

وقتی قصد خرید تلویزیون داشته باشید ، حتما متوجه تبلیغات متنوع شرکت‌های سازنده تلویزیون شده اید. تبلیغاتی که معمولا موجب سردرگمی‌خریدار‌ها می‌شود. حتی اگر از اطلاعات مختلف تلویزیون آگاه باشید باز هم ممکن است همین سردرگمی‌گریبانتان را بگیرد.

شرکت‌ها چندین تکنولوژی تصویر مختلف را گسترش داده اند و هر کدام روی جنسش لقب بهترین گذاشته است . وضوح تصویر ۴K یا UHD ، تکنولوژی تصویر Framerate ، OLED، HDR ، نقطه کوانتومی‌(Quantum Dots) یا دیود نورانی کوانتومی‌… خلاصه کدام تکنولوژی تصویر تلویزیون بهتر است ؟

وضوح تصویر تلویزیون (۴k/UHD)

یکی از راه‌های بهتر کردن تجربه تلویزیون دیدن مطمئنا این است که وضوح تصویر را تا می‌توانیم بالا ببریم.دیگر همه ما تفاوت بزرگ بین تلویزیون‌های قدیمی‌(۴۸۰p) با تلویزیون‌ها HD با وضوح ۱۰۸۰p را دیده ایم.

اما شرکت‌ها در وضوح HD یا Full HD هم نبرد را متوقف نکرده اند.حالا سطح بازی به دو برابر و حتی بیش از دو برابر این وضوح رسیده است.

تکنولوژی‌های UHD و ۴k هم محصولات همین نبرد هستند. آیا می دانید چرا شرکت‌ها دیگر در تبلیغ‌هایشان به طول تصویر اشاره می‌کنند و نه عرض تصویر؟

چون به این شکل اعداد بزرگ تر و چشمگیر تر به نظر می‌رسند .

برای این که همه چیز برایتان روشن شود به اندازه تصویر‌ها در پایین اشاره می کنیم :

  • HD استاندارد دارای تصویر با وضوح ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل یا نقطه نورانی است .
  • استاندارد جدید ۴K دارای وضوح ۲۱۶۰ در ۴۰۹۷ پیکسل یا نقطه نورانی است .
  • UHD یا فرا HD ، دارای وضوح ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل یا نقطه نورانی است .
  • مانیتور ۳۴ اینچی مخصوص خوره‌های بازی (Gamer) شرکت ایسر (Acer) که آنقدر گران است که معلوم نیست چه کسی قرار است خریدارش باشد هم دارای وضوح ۱۴۴۰ در ۳۴۴۰ پیکسل است .
اگر به‌دنبال یک تلویزیون با بهترین تصویر هستید این مطلب را بخوانید؟
مقایسه وضوح (Resolution)‌های مختلف تصاویر نمایشگر تلویزیون‌ها

البته به عنوان خریدار باید به این نکته توجه کنید که از یک فاصله مشخص و ثابت از تلویزیون ، زیاد تر شدن پیکسل‌ها اصلا قابل حس توسط چشم انسان نیست .

عکس زیر نمودار اندازه تلویزیون و فاصله معمول شما از آن است و نشان دهنده این است که هر کدام از وضوح‌های تصویر در چه فاصله‌هایی با بقیه فرق دارد . همان طور که می‌بینید، در اندازه نمایشگر ۴۰ اینچ و فاصله‌های بیش از ۳۸۰ سانتی متر ، تصاویر با وضوح مختلف برای چشم ما هیچ تفاوتی ندارند !

اگر به‌دنبال یک تلویزیون با بهترین تصویر هستید این مطلب را بخوانید؟
نمودار نشان دهنده مزیت وضوح‌های مختلف تصویر در اندازه‌های مختلف تلویزیون و فاصله بیننده از تلویزیون

نرخ فریم (Framerate)

تا به حال یک فیلم با کیفیت بلو ری (BlueRay) را در یک تلویزیون خیلی گرانقیمت دیده اید ؟ اگر این تجربه را داشته باشید حتما این حس عجیب به شما دست داده است که شک می‌کنید در حال دیدن فیلم هستید .

به نظر می‌رسد بازیگران در حال اجرای زنده فیلم هستند ! این حس عجیب به دلیل نرخ فریم یا فریم ریت اتفاق می‌افتند . در تلویزیون‌های معمولی و فیلم‌هایی که معمولی فیلم برداری شده اند ، هر ثانیه از فیلم تشکیل شده از ۳۰ عکس پشت سر هم یا ۳۰ فریم است که به شکل ۳۰FPS نمایش داده می‌شود.

در واقع وقتی در حال فیلم دیدن هستید ، یک تلویزیون معمولی در هر ثانیه ۳۰ تصویر را نمایش می‌دهد. اما سریال‌ها و فیلم‌هایی که با نرخ فریم‌های بالاتر فیلم برداری می‌شوند (مانند ۶۰ فریم در ثانیه و حتی بیشتر)، هر ثانیه به شکل ۶۰ تصویر به نمایش در می‌آید ، در نتیجه حرکت‌ها خیلی طبیعی تر به نظر می‌آید و رنگ‌ها تار نمی‌شود. البته این را هم بگوییم . فیلم برداری فیلم یا سریال هم باید با نرخ بالا انجام شده باشد . وگرنه دیدن یک فیلم با نرخ فریم ۳۰FPS در یک تلویزیون با نرخ فریم بالا هیچ فرقی با دیدنش در یک تلویزیون استاندارد نخواهد داشت .

اگر به‌دنبال یک تلویزیون با بهترین تصویر هستید این مطلب را بخوانید؟
گویا شرکت‌های سازنده بازی هنوز به پای تکنولوژی تصویر با نرخ فریم ۶۰FPS نرسیده اند . بازی Fallout 4 با نرخ ۳۰FPS عرضه شده است

اما به هرحال ، اکثر فیلم‌های جدید به نرخ فریم بالا گرفته می‌شوند . از طرفی در مسابقات ورزشی و رویداد‌های زنده ای که با نرخ فریم بالا مخابره می‌شوند ، از زنده بودن تصاویر حیرت زده خواهید شد !

تکنولوژی OLED

تکنولوژی دیود‌های نورانی ارگانیک یا OLED ، در واقع یک تکنولوژی نمایش است که مانند تکنولوژی LED است . با این تفاوت که این دیود‌های نورانی با پلیمر‌های ارگانیک (آلی) ساخته شده اند. این LED‌ها امکاناتی دارند که LED‌های معمولی نداشتند.

اگر به‌دنبال یک تلویزیون با بهترین تصویر هستید این مطلب را بخوانید؟
تلویزیون شفاف OLED ، ساخت سامسونگ . البته قیمت این نوع تلویزیون‌ها سرسام آور است !

آن‌ها می‌توانند انعطاف پذیر باشند ، به شدت کوچک باشند و حتی شفاف باشند ! به خاطر همین ویژگی‌ها است که این تکنولوژی در حال تغییر شکل ظاهری تلویزیون‌ها هم هست . تلویزیون‌های دارای انحنا ، تلویزیون‌های انعطاف پذیر و حتی تلویزیون‌هایی که آن طرفشان پیداست ! مانند یک آیینه یا پنجره ای که با فشار یک دکمه تبدیل به تلویزیون می‌شود !

مشکل OLED کجاست ؟ در این تکنولوژی نمی‌توان اندازه نمایشگر تصویر را آنچنان بزرگ ساخت . برای همین هم اگر سازنده‌ها نتوانند به این مشکل غلبه کنند احتمالا در آینده این تکنولوژی با چیز دیگری عوض خواهد شد.

تکنولوژی HDR

فناوری دامنه دینامیک بالا (HDR) در واقع اولین بار به عنوان یک تکنولوژی تصویر برداری معرفی شد و حالا در نمایشگر‌های مختلف استفاده می‌شود . عکس‌های HDR در واقع از چند تصویر مختلف پشت سر هم با فاصله‌های زمانی کم تولید می‌شوند. همین کار باعث می‌شود که تاریکی‌هایی سیاه تر و رنگ زنده تری در نواحی رنگی عکس به دست آید.

ویدیو HDR هم مانند عکس آن است . با این تفاوت که اینبار به هر پیکسل یک مقدار اختصاص می‌یابد که بر اساس آن نور نقطه تنظیم می‌شود . این گونه است که سایه‌هایی سیاه تر و رنگ‌های زنده تر و نورانی تری خواهیم داشت .

مشکل HDR دقیقا در نقطه قوتش است ! مشکل فعلی این تکنولوژی جدا نگه داشتن نواحی تیره و روشن است . گرچه در تصاویر HDR عکس‌ها با رنگ‌هایی زنده تر نمایش داده می‌شوند اما وقتی این دامنه رنگ‌ها زیاد باشد ، نواحی تاریک و روشن از نواحی اطرافشان تاثیر می‌گیرند . شاید این مشکل با پیشرفت تکنولوژی شاتر‌ها حل شود .

تکنولوژی نقاط کوانتومی

در حال حاضر ، نقاط کوانتومی‌یک تکنولوژی تصویر نیست . این فناوری بیشتر یک فناوری فیلتر کردن نور است که از همان روش‌های تولید نور LED بهره می‌برد. در این نوع تلویزیون‌ها ، روی صفحه نمایش یک لایه اضافی "نقاط کوانتومی” هم اضافه شده است . چیزی که شرکت سامسونگ در تبلیغاتش به آن‌ها "نانو کریستال” می‌گوید .

این لایه مانند یک فیلتر نوری عمل می‌کند و باعث می‌شود رنگ‌ها زنده تر و دقیق تر نشان داده شوند. قبل تر هم از این تکنولوژی نقاط کوانتومی‌در ساختنی خوانده بودید.

در این تکنولوژی ، پرده حائل  برای روشن خاموش کردن پیکسل‌ها (شاتر) هنوز هم از لایه کریستال مایع (LCD) کمک می‌گیرد. یکی از مشکلات این تکنولوژی ، گرایش آن به نشان دادن رنگ‌های بیش از حد اشباع شده است .

این مشکل هم به دلیل توزیع نقاط کوانتومی‌روی سطح ایجاد می‌شود و وقتی مهندسان شرکت‌های سازنده راهی برای ایزوله کردن بهتر این نقطه‌ها و تنظیم چگالی نقاط مختلف کوانتومی‌– که هر کدامشان در طول موج‌های مختلفی به کار می‌افتند – و چگونگی تحریک بهتر نقطه‌ها پیدا کنند ، مشکل این تکنولوژی تصویر هم حل خواهد شد.

اگر به‌دنبال یک تلویزیون با بهترین تصویر هستید این مطلب را بخوانید؟
رنگ‌های فلوروسنت پایه‌های تکنولوژی نقاط کوانتومی

اما در حال حاضر یک دیود نورانی با انرژی بالای آبی استفاده می‌شود و معمولا باعث می‌شود که نقاط کوانتومی‌با انرژی مورد نیاز پایین تر بیش از اندازه متوسط بدرخشند .

تکنولوژی تصویر LED کوانتومی

دیود‌های نورانی کوانتومی‌یک فناوری مرتبط به نقاط کوانتومی‌است ، البته شرکت سامسونگ در محصولاتش این فناوری را به اسم ” LED‌های کریستالی” می‌خواند .

اما از نقطه نظر علمی‌، این فناوری هم شبیه نقاط کوانتومی‌است . به هر حال ، وقتی این فناوری در یک تلویزیون به کار برده می‌شود ، در واقع یک چهارچوب جدید برای فناوری تصاویر در تلویزیون است . در این فناوری به جای استفاده از کریستال مایع برای نور دهی برای شاتر و یک نور کلی از یک LED آبی ، هر پیکسل دارای منبع نور مختص به خودش است .

همین کم شدن لایه‌ها باعث می‌شود که نرخ فریم‌ها را بتوان بالاتر برد و ضخامت تلویزیون‌ها را هم کاهش داد.

این تکنولوژی بر خلاف OLED‌ها می‌تواند در ساختن نمایشگر‌های بزرگ تر هم استفاده شود . البته صبر کنید ! این فناوری در مقایسه با OLED‌ها در دورانی نوزادی خود به سر می‌برد !

نتیجه گیری

هیچ تکنولوژی تصویر کاملی برای تلویزیون‌ها موجود نیست . هنوز هم بهترین تصویر ممکن آن است که مستقیما با چشمان خودتان ببینید. هر تکنولوژی که شرکت‌ها به عنوان بهترین از آن نام می‌برند ، نقاط ضعف و قوت خود را داراست . آنچه قرار است در تلویزیون نگاه کنید (مسابقات زنده ، بازی رایانه ای ، دیدن سریال ، دیدن فیلم و …) و این که تلویزیون شما چه امکاناتی داراست ، با هم دیگر تجربه کاربری شما را از تلویزیون می‌سازند .

امیدواریم با خواندن این مقاله ، درک بهتری در مورد این که هر تکنولوژی تصویر چگونه کار می‌کند و چگونه باعث ایجاد تصاویری زیبا روی تلویزیون شما می‌شود داشته باشید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار