کد خبر: ۳۱۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴ 16 October 2016
فرزین سوادکوهی| شاید آخرین بار که حمید رضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان سخن گفت روز گردهمایی بزرگ خانواده HSE صنعت گاز در سمنان بود. عراقی در این مراسم در خصوص این اقدام شرکت متبوعش گفته بود که یکی از برنامه های مهم که در دستور کار این شرکت قرار گرفته و بر این مبنا قرار است تا پایان همین امسال گاز رسانی به شهرستان زاهدان به پایان برسد.
این رویکرد البته در شرایطی بود که هنوز اعتقاداتی وجود داشت که چنین استانی نیازمندی چندانی به گاز ندارد. در حالیکه سیر صنعتی شدن استان های سراسر کشور – به درست یا غلط- ایجاب می کند در این خصوص بررسی های بیشتری صورت بگیرد والبته همگان میدانند که از قضا استان های محروم از این نعمت با داشتن گاز می توانند قدمی دیگر در رفاه و توسعه بیشتر خود بردارند.
پیش تر نیز عراقی در گفتگویی اختصاصی با تسنیم گفته بود: برای جلوگیری از مصرف زیاد سوخت مایع در استان سیستان و بلوچستان باید موضوع گاز رسانی به این منطقه محروم کشور را جدی تر گرفت.
عراقی در همین زمینه تصریح کرده بود که طرح گازرسانی به این استان از خط هفتم سراسری انتقال گاز صورت می گیرد و بخش های مختلف نیروگاهی، صنعتی و خانگی را شامل می شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه  عملیات اجرایی گازرسانی به بخش های مختلف این استان در سال گذشته آغاز شد و گزارش های دوره ای آن را شخصا مورد  رصد قرار می دهم تا در کار گازرسانی به این استان خللی به وجود نیاید، اضافه کرده بود که با تکمیل گازرسانی به استان پهناور سیستان و بلوچستان، در جهت کاهش مصرف سوخت مایع در کشور، گامی موثر برداشته خواهد شد.
همواره یکی از نکات تعجب بر انگیز در طرح های گاز رسانی به سراسر کشور، فراموش کردن استان سیستان و بلوچستان بوده است . کسی هنوز نمی داند به چه دلیلی بعضی تصور کردند که شهرستانی با نام زاهدان که مرکز استان سیستان و بلوچستان است نیازی به گاز ندارد و یا دستکم می تواند آخرین مورد فهرست گاز رسانی کشور باشد. اما اینک آنچه جای خرسندی دارد این است که هم اکنون این اندیشه در مدیران کلان نفتی کشور شکل گرفته است که سیستان و بلوچستان باید هرچه زودتر از نعمت گاز برخوردار شود.
اینک در کنار انتشار اخبار گاز رسانی های پی در پی در استان های  مختلف کشور که بعضا بسیاری از آنها در مناطق صعب العبور قرار دارند، خبرهای خشنود کننده ای در خصوص تکمیل طرح گاز رسانی به شهرستان های سیستان و بلوچستان به گوش می رسد.
روز گذشته محمد حسن تهرانی مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان از بهره برداری طرح گازرسانی به شهرستان زاهدان تا پایان سالجاری، خبر داد.
شانا نوشت که تهرانی، در این خصوص گفته است: این شرکت، همزمان با اجرای خط لوله هفتم سراسری، گازرسانی به صنایع و مشترکان خانگی این استان را در دستور کار قرار داد.
وی اضافه کرده است که  این برنامه با گازرسانی به شهرستان ایرانشهر آغاز شد و تا نیمه نخست امسال، بیش از ١٠ هزار مشترک این شهرستان از مزایای گاز برخوردار شده اند.
تهرانی در ادامه گفته بود: افزون بر گازرسانی به بخش خانگی، دو نیروگاه گازی و سیکل ترکیبی بمپور و یک جایگاه سی ان جی نیز به شبکه سراسری گاز پیوسته اند.
بر این اساس می توان امیدوار بود که علاوه بر دستیابی خانوارهای شهری و روستایی به گاز، صنایع استان نیز از این نعمت دیر یافته بهره مند می شوند.
وی با بیان این که همزمان با اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان، ١٢ درصد از شبکه شهری زاهدان اجرا شده است، تصریح کرده است که  براساس برنامه، زاهدان و شهرهای اطراف آن، تا پایان امسال تحت پوشش کامل شبکه گازرسانی قرار می گیرند.
واقعیت این است که کشور ما هنوز در عرصه گاز رسانی کارهای عقب افتاده زیاد دارد و این برای کشوری که بالاترین منابع و ظرفیت های ذخیره ای منابع گازی جهان را دارد، زیبنده نیست که هنوز درگیر مصرف سوخت مایع با تمام هزینه بری و آلایندگی هایش باشد.
این که گفته می شود در ازای عدم مصرف هر خانوار از سوخت مایع به دلیل مشترک شدن در شبکه گازی کشور چیزی در حدود 70 دلار به شرکت گاز باز می گردد، مزیتی است که تاکنون مورد تغافل گرفته بوده است.
محمود آستانه مشاور وزیر نفت به درستی اشاره می کند که می گوید" پس از جایگزینی گاز با فرآورده های نفتی، این سوخت های مایع در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت و از محل صادرات آن منابع مالی اجرای پروژه های گازرسانی تامین می شود".
در واقع افزایش ضریب نفوذ گاز مبنایی است که باید با جدیت دنبال شود و بر این اساس صنایع مناطق محروم کشور نیز نفسی تازه خواهند کشید و از قالب سنتی و کم راندمان خود تا حدودی بیرون خواهند آمد.
اینکه شرکت ملی نفت ایران هرماهه 250 میلیارد تومان به شرکت گاز می دهد تا این شرکت بتواند طرح های توسعه ای خود را در حوزه گاز رسانی دنبال کند، بیانگر این نکته است که مناطق گاز رسانی نشده دیگری در کشور وجود دارد که شامل حال همان غفلت ورزی مسئولان پیشین حاکمیتی بوده است.
یکی دیگر از طرح های گاز رسانی در کشور بخصوص در مناطق سخت گذر و صعب العبور طرح ال پی جی است که البته پیش از این در بعضی از مناطق کلید خورده است.
در شرایطی که به گفته مشاور وزیر نفت  و براساس آماری که شرکت ملی گاز ایران ارائه کرده و تایید شده است، بیش از یک میلیون خانوار در سال گذشته به شبکه سراسری گاز پیوسته اند، اینک  بیش از ٨٥ درصد خانوارها از مزایای گاز برخوردارند و گازرسانی به دیگر خانوارها نیز قرار است اجرایی شود.
به هرحال جای خشنودی است که برای نخستین بار این اراده و اندیشه در کشور صورت اجرایی پیدا کرده است که ابزارهایی توسعه ای در اقتصاد لزوما با حرف و شعار به قوام نمی رسد و بی تردید برای تحقق رشد اقتصادی باید از حرف و قول وعده گذر کرد و پای بر عرصه کار گذاشت. کاری که امیدواریم مسئولان رده بالای نفتی کشور همچنان بر اجرای آن اصرار ورزند.
منبع:عصراقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار