مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان با بیان این‌که‌ حال آموزش‌وپرورش خوب نیست و نیروی انسانی آن دارد آموزش‌وپرورش را در خود هضم می‌کند، به تجربه موفق این استان از خرید خدمات آموزشی اشاره کرد و گفت: اگر اشکالات این مدل را رفع و جایگزین استخدام کنیم، تحول اساسی در آموزش‌وپرورش رخ می‌دهد.
کد خبر: ۳۱۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵ 21 October 2016
علیرضا نخعی در جلسه هم‌اندیشی رؤسای ادارات کل آموزش‌وپرورش خوزستان و سیستان‌وبلوچستان که سه‌شنبه 27 مهرماه در تالار طلاییه ناحیه چهار اهواز برگزار شد، با قدردانی از تدارک این برنامه این دیدار را در نوع خود کم‌نظیر و به‌یادماندنی خواند و اظهار کرد: ما احساس قرابت بسیاری می‌کنیم و به‌خصوص پیشینه درهم‌تنیده 2 استان برای ما بسیار ارزشمند است و به آن افتخار می‌کنیم؛ ما اهالی استان سیستان، با اهواز، سوسنگرد، اندیمشک، دزفول، آبادان و خرمشهر قهرمان خاطره‌ها داریم و به شما رشک می‌بریم که در قدمگاه شهدا هستید چراکه وجب‌به‌وجب خاک خوزستان زیارتگاه است.

وی با بیان این‌که ذره‌ذره این خاک خاطره است و ما یادگارهای بسیاری داریم، گفت: یعقوب لیث صفاری این فرزند دلیر ایران‌زمین اینجا مدفون است اما یعقوب‌های بسیاری را جا گذاشتیم. ما باصفا و صمیمیت مردم خوزستان انس داریم و خدا را شاکریم که این تجربه رقم خورد و ان‌شاءالله آن را ادامه دهیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به این‌که در این دیدار یک تفاهم‌نامه نیز امضا خواهد شد،  پیشنهاد داد که هر منطقه از این استان با استان دیگر یک پیمان ببندند و افزود: این مسأله بسیار ارزشمند است و هویت ملی ما این‌گونه رقم می‌خورد؛ ما یک کشور بسیار متنوع و متکثر هستیم اما در جای‌جای کشور این تنوع بیشتر می‌شود که مستلزم افزایش ارتباطات است. اکنون در حال حرکت به سمت دهکده جهانی هستیم و اگر در کشور خود از هم غافل باشیم، یک خسران است.

نخعی با بیان این‌که در سیستان با الگوگیری از تجربه پیش‌دبستانی در خوزستان از امسال در هر مدرسه ابتدایی حتماً یک کلاس پیش‌دبستانی دایر می‌شود، با اشاره به این سخن مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان که حال جامعه خوب نخواهد شد تا حال آموزش‌وپرورش خوب نشود، تصریح کرد: می‌خواهم اعتراف کنم که حال آموزش‌وپرورش خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش جلوی چشم ما از 72 درصد سهم اعتبارات پرسنلی، اکنون به 98 و 99 درصد رسیده است؛ آیا این‌گونه می‌توان آموزش‌وپرورش را اداره کرد؟ نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در حال هضم کردن آموزش‌وپرورش در خود است و نشانه‌های آن را داریم می‌بینیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: مهرماه امسال چه قدر متفاضی انتقال  در خوزستان وجود داشت، در سیستان تقریباً یک سوم نیروی انسانی متقاضی بودند. تمام وقت مدیران با بحث نقل و انتقالات پر شده و این در حالی است که نیروی انسانی از جایی که نیاز است، می‌خواهد به جایی برود که اشباع و تورم نیروی انسانی وجود دارد و در نتیجه تورم و کمبود نیرو شدیدتر می‌شود.

نخعی با بیان این‌که نیروی انسانی همه اعتبارات و منابع را هم دارد می‌بلعد، اذعان کرد: این تازه شکل نیروی انسانی است و همه غصه‌ من در آموزش‌وپرورش سیستان، محتوای نیروی انسانی است. در موضوع آسیب‌های اجتماعی که آموزش‌وپرورش چه نقشی می‌تواند در کنار دیگر نهادها ایفا کند، باید اعتراف کنیم و واقع‌بینانه و شجاعانه بگوییم که واقعاً مدرسه ما آن کارکردی که باید داشته باشد، ندارد.

وی با اشاره به وضعیت محتوای نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش تصریح کرد: فکر می‌کنید مهارت معلمان فعلی برای تدریس کافی است؟ آیا اگر از معلم‌ها درس‌هایی که تدریس می‌کنند را امتحان بگیریم، نمره قبولی کسب می‌کنند و یا چند درصد از معلم‌ها به دروسی که ارائه می‌دهند مسلط هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان با بیان این‌که چنین آزمونی 2 سال پیش از معلمان سیستان گرفته شد که نتایج آن غیرقابل انتظار بود، اظهار کرد: معلم به هیچ وجه در تراز سند تحول بنیادین نیست و همین معلمان اگر امروز از آن‌ها نظرسنجی کنید، می‌گویند که مدیران فعلی باید کنار بروند. امروز و در شرایط کنونی شخصی را از آقای فانی عالم‌تر، فرهیخته‌تر و کاردان‌تر سراغ ندارم، اما معلم‌ها راضی نیستند؛ چرا؟ چون نیروی انسانی آموزش‌وپرورش دارد همه منابع را می‌بلعد.

نخعی تصریح کرد: نمی‌گویم که منابع کافی است بلکه دولت باید بیشتر به آموزش‌وپرورش توجه و خلق منابع کند؛ البته فرصت‌سوزی‌های گذشته دیگر کمتر اتفاق می‌افتد اما اگر سهم آموزش‌وپرورش بسیار بیشتر هم شود، باز هم مشکل حل نمی‌شود؛ ما در سیستان تجربه جالبی کسب کردیم، سال گذشته 760 مدرسه استان در مناطق با کمبود شدید نیرو از طریق خرید خدمات آموزشی اداره شدند.

وی با بیان این‌که طی 37 سال از پیروزی انقلاب همواره میانگین نمرات امتحانی دانش‌آموزان کمتر از 10 بوده است، گفت: سال گذشته میانگین نمرات دانش‌آموزان روی برگه امتحان 9.33 بود که امسال به برکت همین خرید خدمات آموزشی برای اولین‌بار به 10.44 رسید و نمره قبولی گرفتیم زیرا مدلی جدید از بهره‌گیری از خدمات آموزشی را تجربه کردیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر اشکالات این مدل را رفع و جایگزین استخدام کنیم، تحول اساسی در آموزش‌وپرورش رخ می‌دهد. فکر نکنیم که فقط با شیوه‌های کلیشه‌ای گذشته باید آموزش‌وپرورش را اداره کرد، بلکه درباره نیروی انسانی ابتکارات بسیاری می‌توان انجام داد؛ توصیه می‌کنم تلاش کنید این خرید خدمات را نهادینه کنید. این موضوع به‌طور کامل با معاون برنامه رئیس‌جمهور مطرح شده و اکنون آقای نوبخت در تهران در حال کار روی آن است که این فرآیند را به یک مدل تبدیل کند.

نخعی با تأکید بر این‌که کم‌کم باید به‌دنبال مدل‌های دیگر و نه فقط استخدام، برای ارائه خدمات باشیم، گفت: نیروهای جدید هنوز نیامده، متقاضی جابجا شدن هستند؛ معلوم است که این مدل ناکارآمد است. نکته دیگر درباره مدرسه و ساختار آموزش‌وپرورش است. ما دلسوزانه ولی ناخواسته در حال ایجاد یک بحران برای کشور هستیم، البته بحران را ایجاد کرده‌ایم، اما ابعاد آن در حال گسترده‌تر شدن است.

وی افزود: پیش از دبیرستان عمده مدارس موفق ما برای دبیرستان‌های خاص دانش‌آموز آماده می‌کنند، این دبیرستان‌ها هم برای دانشگاه دیپلم آماده می‌کنند، آن‌وقت تکلیف جامعه چه می‌شود. جامعه، مردم، انقلاب و نظام از ما می‌خواهند که شهروند خوب و نیروی ماهر تحویل آن‌ها بدهیم، اما چه قدر شهروند خوب و نیروی ماهر به جامعه تحویل می‌دهیم که دارای کفایت اقتصادی و تولیدکننده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: خروجی آموزش‌وپرورش 2 نوع است یا باید به دانشگاه یا بازار کار برود؛ اما چه‌قدر نیروی مهیا برای جامعه تربیت می‌کنیم؟ در استان سیستان این امر را به‌عنوان یک موضوع جدی مورد توجه و تأکید قرار دادیم که همه مدارس باید تلاش کنند که نیروی ماهر تربیت کنند و سند تحول بنیادین را از یک امر انتزاعی خارج و عملیاتی کنند؛ دوم این‌که مدرسه باید مهارتی را به دانش‌آموز یاد دهد، و این برنامه نه فقط در هنرستان‌های فنی بلکه حتی در مدارس عادی و شبانه‌روزی اجرا شود که اگر دانش‌آموز به دانشگاه نرفت یا کسی او را استخدام نکرد، بتواند کاری انجام دهد.

نخعی ادامه داد: ما کار را شروع کردیم ولی هنوز آغاز راه هستیم و فاصله بسیاری داریم؛ هر مدرسه، یک هنر، شغل و صنعت متناسب با شرایط منطقه‌ای باید ارائه دهد که می‌تواند اعم از صدها و هزاران شاخه هنری و خدماتی باشد تا دانش‌آموزان هنری را یاد بگیرند؛ امروز اگر این دانش‌آموزان شاگرد یک مکانیکی شوند، از بسیاری از مدارس برای جامعه مفیدتر و سالم‌تر خواهند بود و آسیب‌هایی که دامن‌ آن‌ها را می‌گیرد کمتر خواهد بود.

وی با تأکید براین‌که دیگر نمی‌شود این‌گونه ادامه داد، گفت: افرادی که پس از ما می‌آیند ما را نقد جدی خواهند کرد که چرا زودتر به مسائل مدرسه و آسیب‌های اجتماعی و نیروی انسانی جامعه نپرداختند. هدایت تحصیلی امسال را دیدید؛ ما چالش‌های بسیاری داریم.

نخعی تصریح کرد: باید فنی و حرفه‌ای و کاردانش ما به 70 درصد برسد. 30 درصد برای دانشگاه کافی است، سایرین باید شغل و مهارت یاد بگیرند. وجود هشت میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار که 80، 90 درصد آن‌ها در رشته‌های بی‌مصرف و نامتناسب با نیاز جامعه تحصیل کرده‌اند، مؤید مطالب بسیاری است. باید این موضوعات را هر روز در دستور کار و یادآوری قرار دهیم که اگر غافل شویم دود آن به چشم همه ما خواهد رفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار